بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ چهارم تیر ۹۸
شنبه 29 تير 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ چهارم تیر ۹۸

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ چهارم تیر

صدور حوالۀ کاغذ برای ۵۲۶ ناشر در تیرماه
کمیتۀ تخصیص و توزیع کاغذ نشر اعلام کرد: «از ابتدای تیرماه تا کنون ۱۰۰۹ تن کاغذ بالکی و تحریر را به ۵۲۶ ناشر تخصیص داه است.
بر اساس اعلام کمیتۀ تخصیص و توزیع کاغذ نشر حوالۀ یک هزار و ۳۱۳ بند کاغذ بالکی و ۲۱هزار و ۳۵۸ بند کاغذ تحریر در ابعاد ۷۰*۱۰۰ به وزن ۵۶۶ تن و ۵ هزار و ۷۳۱ بند کاغذ بالکی و ۱۸هزار و ۲۳۹ بند کاغذ تحریر در ابعاد ۹۰*۶۰ به وزن ۴۵۳ تن برای ناشران صادر شده است.»
 
«شین طوفان»؛ دومین کتاب از لشکر زینبیون منتشر شد
این اثر دومین کتاب از شهدای دلیر لشکر زینبیون است که هم‌زمان با بازگشت پیکر شهید مدافع حرم ثاقب حیدر از شهدای لشکر زینبیون توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.
شهید ثاقب‌حیدر با نام جهادی «کربلا»، در روستای بورکی منطقۀ پاراچنار پاکستان به دنیا آمد. محیط مذهبی پاراچنار و فرهنگ شیعی مردم منطقه به ویژه خانوادۀ ثاقب، از همان کودکی در جان و روح او رسوخ کرد و با تمام شور و شیطنت‌های بی‌پایانی که داشت، پابه‌پای پدرش در هیئت‌ها و فعالیت‌های دینی و مذهبی شرکت می‌کرد.
 
رد پای حواله‌های دولتی در بازار آزاد كاغذ
جام‌جم در گزارشی به فروش حواله‌های دولتی کاغذ از سوی برخی ناشران اشاره می‌کند و این‌طور می‌نویسد: «مشاهدات ما در بازار كاغذ نشان داد بعضی ناشران -كه حواله‌های خرید كاغذ با قیمت دولتی در دست دارند - آن را در بازار آزاد و به قیمت آزاد می‌فروشند. این دسته از ناشران كه عموماً هم ناشران بخش خصوصی محسوب می‌شوند با توجه به اختلاف قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی كه در هر بند بین كاغذ دولتی و كاغذ آزاد وجود دارد، حوالۀ خود را به كاغذفروشان می‌فروشند.»
 
جایزۀ ادبی یوسف در لبنان و سوریه
معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به فارس گفت: «با توجه به اینکه یک مرحلۀ بین‌المللی به جایزۀ ادبی یوسف افزوده شده، از این رو در حال برگزاری بخش بین‌الملل آن در کشورهای اسلامی و همسو هستیم.»
به گفتۀ او، قرار است مرحلۀ نهایی هشتمین دوره به شکل ملی و بین‌المللی برپا شود. البته هنوز تاریخ برگزاری جشنواره مشخص نیست، اما پس از جمع‌بندی اواخر دی و در فصل زمستان سال‌جاری برگزیدگان تقدیر می‌شوند.
 
نرخ گذاری عجیب در بازار کاغذ
بابک عابدین، رئیس اتحادیۀ تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ دراین باره می‌گوید: نرخ کاغذ با دلار ۱۳ هزار تومانی اکنون با احتساب همۀ هزینه‌ها ۳۳۰ هزار تومان است، در حالی‌که با دلار ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ۵۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.»
به گفتۀ او اگر حتی قیمت دلار نیز افزایش نمی‌یافت، برهم ریختن عرضه و تقاضا خود منجر به افزایش نرخ می‌شد ولی اکنون این اتفاق در کنار افزایش نرخ دلار، به شدت منجر به افزایش قیمت شده است.
 
دستور دولت به رئیس سازمان مالیاتی برای رفع مشکل ناشران
? در این نامه آمده است: «با عنایت به نامۀ شمارۀ ۴۱۸ مورخ ۹۸/۳/۲۵ اتحادیۀ ناشران و کتاب‌فروشان تهران درخصوص «درخواست رفع مسائل و مشکلات مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان و استفاده از بند ” ل” مادۀ ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم» و استناد اتحادیۀ یادشده به «قانون معافیت مؤسسات انتشاراتی و کتاب‌فروشان از پرداخت مالیات و دستورالعمل موضوع مادۀ ۱۲ آیین نامۀ اجرایی تبصرۀ ۳ مادۀ ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم» خواهشمند است در راستای رفع مشکل ناشران و کتاب‌فروشان دستور فرمایید نسبت به بررسی و رسیدگی موضوع و اعلان نتیجه به این معاونت اقدام نمایند.»
نظر بدهید