تنها ۶ درصد کاغذ دولتی به ناشران رسید/ فروشندگان بگویند مابقی کاغذها کجاست؟
شنبه 29 تير 1398

تنها ۶ درصد کاغذ دولتی به ناشران رسید/ فروشندگان بگویند مابقی کاغذها کجاست؟

محمدعلی جعفریه در واکنش به مقصر خواندن ارشاد و ناشران در وضعیت گرانی کاغذ گفت:‌ تنها شش درصد کاغذهای دولتی (۳۰۰ هزار تن) به دست ناشران رسیده است،‌ فروشندگان کاغذ بگویند مابقی کاغذها کجاست؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، در ماه‌های اخیر برخی کارشناسان بازار کاغذ،‌ اعضای اتحادیه‌های صنفی و واردکنندگان کاغذ به اختصاص سهمیه کاغذ با ارز دولتی به ناشران انتقاد داشته‌اند،‌ امروز نیز احمد شریفان نائب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، علت اصلی گرانی کاغذ در بازار را ورود اشتباه وزارت ارشاد به این بازار عنوان کرد و گفت، ناشران کاغذهای دولتی را در بازار آزاد می‌فروشند و این امر یکی از دلایل نابسامانی بازار است.
وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر همه هم و غم دولت ناشران بودند،‌ خب این ناشران کاغذی که با ارز دولتی خریداری شده بود را چه کردند؟ جز این است که بخشی از آن را در بازار آزاد فروخته‌اند؟ به جرأت می‌توان گفت تأمین بازار کاغذفروش از کاغذهای در دست ناشران انجام شده است.
محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث، در تماسی با خبرنگار تسنیم به این اظهارات شریفان واکنش نشان داد و گفت: آقای شریفان متأسفانه صورت مسئله را مخدوش می‌کند، واقعیت این است که کاغذی که با ارز دولتی وارد کشور شده است،‌ تقریباً 300 هزار تُن بوده که تنها 30 هزار تُن آن به دست ناشران رسیده است. در حقیقت هنوز این 30 هزار تُن هم به صورت کامل به کشور وارد نشده است؛ بنابراین تقریباً شش تا هفت درصد کاغذ وارد شده با ارز 4200 تومانی وارد نشر شده است.
وی ادامه داد:‌ خب،‌ آقای شریفان بفرمایند که مابقی این کاغذها کجاست؟ اسامی همکارانشان که کاغذ وارد کردند، موجود است  و در رسانه‌ها نیز منتشر شده است‌، می‌توانند تهیه کنند و ببینند که این همه کاغذی که کاغذفروشان در بازار وارد کردند و کاغذهایی که در انبارهایشان است چگونه بندی 500 هزار تومان بفروش می‌رسد؟ این اقدامات موجب شده تا کاغذ روز به روز گران‌تر شود،‌ این کاغذها با ارز 4200 تومانی و یا 3800 تومانی سال گذشته وارد شده‌ و در انبارها مانده‌اند.
مدیر نشر ثالث با بیان این مطلب که در گرانی کاغذ خود کاغذفروشان مقصرند‌، گفت:  برخی با دلالی با کاغذ مشابه ارز برخورد کردند و موجب شدند که هر روز قیمت کاغذ بالاتر رود، ای کاش آقای شریفان آماری از همکارانشان بگیرند و ببینند چه اندازه کاغذ در انبار کاغذفروشان است. مگر ایشان نمی‌گویند که ناشران کاغذ را در بازار آزاد فروخته‌اند ـ البته ما منکر نمی‌شویم،‌ تعداد محدودی از ناشران این کار را کرده‌اندـ چرا همکارنشان مال دزدی را خریداری کرده‌اند؟
وی با تأکید بر اینکه کل کاغذ دولتی که به دست ناشران رسیده 6 تا 7 درصد کاغذ وارداتی بوده است،‌ افزود:  اکثر این کاغذها در چاپ کتاب صرف شده است‌، تاکنون بیش از دو هزار ناشر کاغذ دولتی گرفت‌اند که درصد بسیار اندکی از آن‌ها ممکن است کاغذ را در بازار فروخته باشند‌، بنابراین این دلیلی بر افزایش قیمت کاغذ نمی‌تواند باشد،‌ دلیل اصلی افزایش قیمت کاغذ،‌ انبار کردن کاغذها از ماه‌ها قبل است. مقدار کاغذی که کاغذفروشان با ارز دولتی وارد کردند و باید وارد بازار می‌شد،‌ اما نشد و یا دلاری که گرفتند و کاغذ نیاورند دلیل اصلی است.
وی از راه‌اندازی کمیته صیانت،‌ نظارت و تخصیص کاغذ در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خبر داد و گفت: تمام لیست‌‌ها در آمده و اتحادیه مشغول بررسی است‌، سازمان تعزیرات نیز فهرست‌ها را در اختیار دارد و بررسی می‌کند. خوب است‌ آقای شریفان هم خواستار این باشند که فهرست هر کسی از همکارانشان که کاغذ وارد کرده است،‌ در اختیار سازمان تعزیرات قرار گیرد.
نظر بدهید