بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ دوم مرداد ۹۸
جمعه 11 مرداد 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ دوم مرداد ۹۸

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ دوم مرداد

سلطان‌های قاچاق کتاب آزادانه می‌گردند
علیرضا رئیس‌دانا، مدیر موسسه انتشارات نگاه می‌گوید که قاچاقچیان کتاب آزادانه در بازار می‌گردند و با قرار وثیقه‌های ناچیز آزادند؛ حتی آن‌هایی که «آیات شیطانی» را منتشر و توزیع کرده‌اند.
او با انتقاد از احکام صادره برای متهمان پرونده قاچاق کتاب در دو جلسه اخیر دادگاه عنوان می کند: متأسفانه عمده ناشران از آرای صادره برای متهمان راضی نیستند،‌ برای نمونه در جلسه پیشین دادگاه متهمان اساسا‌ً جرم‌هایی را که انجام داده بودند، نپذیرفتند. در نهایت قاضی دو متهم را تبرئه کرد و برای دو متهم دیگر حکم تعلیقی داد.
 
«عروس قریش» در ویترین کتابفروشی ها!
جدیدترین کتاب نشر اسم در قالب رمان و با عنوان «عروس قریش» به قلم مریم بصیری منتشر شد.
بصیری در این رمان برای اولین بار سراغ مادر بزرگوار پیامبر اسلام رفته و روایتی لطیف از زندگی این بانوی بزرگوار را از ولادت تا وفات به رشتهٔ تحریر درآورده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانید: چشم که باز کرد ناگهان دید سقف چوبی اتاقش شکافته شده و چند زن از آسمان به اتاقش پر می کشند. باآنکه در اتاق تنها یک شمع روشن بود، ولی اتاق از نور سیمای زنان چون روز می‌درخشید. آمنه محو دیدار آنان بود که یکی از زنان جلوتر آمد و کاسه‌ای شربت به او داد، شربتی شیرین‌تر از انگبین، سفیدتر از شیر، و سردتر از برفی که نامش را از عبدالله شنیده بود.
 
انتشار «خاطرات سفیر» برای پنجاه و هشتمین‌ بار!
این اثر به روایت نیلوفر شادمهری با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند. این اثر خاطرات دختر مسلمانی است که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام.
 
واکنش معاون اول رئیس جمهور به رسوب کاغذ در گمرک
در حالیکه همه منتظر کاهش قیمت کاغذ چاپ و بسته‌بندی در بازار هستند،‌ خبرهایی مبنی بر عدم ترخیص کاغذ از گمرک به دلیل تفاوت در نرخ مدنظر گمرک و واردکنندگان برای قیمت کاغذ به گوش می‌رسد؛ مشکلی که جهانگیری برای رفع آن مهلت ۲۴ ساعته تعیین کرده است.
بنا به گفته واردکنندگان کاغذ‌، سرعت ترخیص کالا به سه ضلع وزارت صمت‌، بانک مرکزی و گمرک وابسته است و هر سه این اضلاع باید کار خود را هماهنگ انجام دهند تا کالا به موقع وارد بازار شده و موجب افزایش قیمت ناشی از کمبود نشویم،‌ اما اکنون کالا در گمرک رسوب کرده و موجب شده تا قیمت‌ها همچنان بالا بماند؛ در حالی که در مورد سایر اقلام کاغذ چون گلاسه و مقوا این اتفاق نیافتاده و در نتیجه قیمت‌ها پایین آمده است.
 
تعطیلی یک کتابفروشی دیگر در تهران
پس از اتفاقاتی که برای کتابستان شهدا رخ داد و یک فروشگاه کتاب از تعطیلی نجات یافت، این بار خبر تعطیلی فروشگاه نشر شاهد به گوش می‌رسد.
محمد عامری، مدیر این فروشگاه توضیح داد: با معاونت فرهنگی بنیاد شهید صحبت کردیم آنها بر نظارت کار تأکید کردند و اینکه بنیاد شهید استان تهران هم از تغییر کاربری این فضا و تخلیه خبرداد. هنوز زمانی را برای تخلیه اعلام نکرده‌اند اما مذاکره مسالمت‌آمیز به نتیجه نرسید و بزودی باید فروشگاه تخلیه شود.
 
از 42 هزار تن کاغذ تنها 3 هزار تن به کشور رسید
براساس جدیدترین جداول به ‌روز شده کارگروه ساماندهی کاغذ واردات ۴۲ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر،‌ بالک و روزنامه در سال جاری تایید شده که از این میان تنها سه هزار تن وارد کشور شده است.
نگاهی به جدول‌های منتشر شده نشان می‌دهد که از ۱۰۷ پرونده بررسی شده در کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ واردات ۴۲ هزار و ۳۵۶ تن تأیید شده است که از این میان برای ۳۰ هزار و ۴۶۶ تن کاغذ ارز تخصیص داده شده است.
همچنین ارز لازم برای ۱۶ هزار و ۳۱۷ تن کاغذ تامین و برای ۱۵ هزار و ۸۲۲ تن ارز خریداری شده است. در این میان تنها ۳ هزار و ۱۸۷ تن کاغذ از گمرک ترخیص شده است ۳۱۸۷ تن کاغذ از گمرک ترخیص شده است.
 
بازدهی شش‌برابری کتاب کودک برای ناشران
#فرهیختگان در گزارشی با مقایسه قیمت بالای کتاب های کودک در مقابل تعداد صفحات کم این آثار از بازدهی 6 برابری این کتاب ها برای ناشران خبر داده است. در بخشی از این گزارش آمده « هزینه انتشار یک کتاب ۱۲ صفحه‌ای کودک‌، حدود پنج هزار تومان است که اگر متوسط قیمت یک کتاب کودک را در بازار ۳۰ هزار تومان درنظر بگیریم. یعنی سودی ۶ برابری را عاید ناشران حوزه کتاب کودک خواهد کرد. همه این آمار و ارقام را که کنار هم بگذاریم، می‌بینیم ناشر با صرف یک هزینه چند میلیون تومانی برای چاپ یک کتاب، سود زیادی می‌برد.»
 
حسین آهی درگذشت
حسین آهی متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند استاد علی آهی، شاعر و پژوهشگر ایرانی است که مدت‌ها به اعتبار و احترام پدر شاعرش «ابن آهی» تخلص می‌کرد. تحصیلات مقدماتی‌اش را در تهران گذرانده و پس از تسلط بر زبان‌های فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی، در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام نیز صاحب‌نظر بود.
 
تشکیل دادگاه کتاب در آینده نزدیک
هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از تشکیل دادگاه کتاب در آینده نزدیک پس از پیگیری‌های چند ساله اتحادیه و وزارت ارشاد خبر داده است و حالا باید دید با تشکیل این دادگاه گرهی از کار ناشران درگیر قاچاق کتاب باز می‌شود؟
به گفته او زیاد طول نخواهد کشید که دادگاه کتاب تشکیل شود،‌ مقدمات آن طی شده و در مرحله نزدیک به اجرا هستیم،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، اتحادیه ناشران و قوه قضائیه درگیر راه‌اندازی این دادگاه هستند.
نظر بدهید