ماجرای تعامل منافقین با رژیم پهلوی را در کتاب «خانه امن» بخوانید
یکشنبه 13 مرداد 1398

خانۀ امن

ماجرای تعامل منافقین با رژیم پهلوی را در کتاب «خانه امن» بخوانید

«خانه امن» روایتی از کودتای رضاخان تا سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. از مهم‌ترین بخش‌ها، ماجرای چاپ و انتشار نشریه بعثت، نحوه روند چاپ و توزیع و تامین هزینه‌ها، چگونگی مدیریت و سازماندهی امور مربوط به نشریه و ... است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، تازه‌ترین اثر موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه تاریخ شفاهی با عنوان «خانه امن» که به روایت خاطرات حجت‌الاسلام شریفی گرگانی اختصاص دارد، روانه بازار نشر شد.

این کتاب مشتمل بر ۱۲ فصل از کودتای رضاخان در سوم اسفند ۱۲۹۹ تا سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. از مهم‌ترین بخش‌های خاطرات حجت‌الاسلام شریفی گرگانی، ماجرای چاپ و انتشار نشریه بعثت، نحوه روند چاپ و توزیع و تامین هزینه‌ها، چگونگی مدیریت و سازماندهی امور مربوط به نشریه، مشکلات انتشار بعث و ... است.حجت‌الاسلام شریفی گرگانی اغلب رخدادهای دوران نهضت اسلامی را لمس کرده و از این رو، خاطرات وی مجموعه روایی نفیسی از چگونگی رخداد نخستین جرقه‌های انقلاب اسلامی تا به ثمر رسیدن این پدیده شگرف به شمار می‌رود چرا که راوی در تمام حوادث، همانند یک نقاش ماهر با نگاهی دقیق، سوژه هنری خود را با جزئیات کامل ترسیم می‌کند که این ویژگی منحصر به فرد این کتاب است و چنان که در مقدمه اثر آمده: «نوع مبارزه مخفی راوی در دوران نهضت اسلامی و فعالیت‌های محوری در سیستم چاپ و توزیع نشریات و اعلامیه‌ها، کتاب حاضر را سرشار از خاطراتی بکر و ناگفته‌هایی بدیع کرده است.»

انحرافات سازمان مجاهدین خلق در دهه ۵۰ و نحوه تعامل منافقین با رژیم پهلوی هم از جمله بخش‌های برجسته خاطرات حجت‌الاسلام شریفی گرگانی است که در آن، شواهدی از ارتباط و همکاری سازمان منافقین با ساواک مطرح می‌شود.

بخشی از کتاب را بخوانید:

آقای هاشمی رفسنجانی پس از دستگیری در سلول انفرادی قرار داشت، خیلی تحت فشار بود چون پرونده‌اش مربوط به قضیه ترور منصور بود به همین خاطر می­‌ترسیدند که ترور دیگری در کار باشد. آقای خسرو شاهی می‌گوید: یک روز وقت هواخوری پشت پنجره سلولی که آقای هاشمی زندانی بود با خواندن شعر عربی از او سوال کردیم آیا در اعترافات خود راجع به نشریه بعثت هم چیزی گفته ­ای یا نه هاشمی رفسنجانی بعنوان قرآن خواندن جواب داد: نه اینها خنگ تر از این هستند که بفهمند من هم چیزی نگفتم. شما هم اگر زیر شکنجه تاب نیاوردین مسئولیت همه چیز را خودتان به‌عهده بگیرید . قضیه بعثت همیشه باعث نگرانی رفقا بود که گرفتار نشوند. بعد از دستگیری آقای هاشمی یکی دو شماره با آقای حجتی منتشر کردیم تا اینکه دو نفر دیگرمان را هم دستگیر کردند. اما جالب اینکه اتهام هیچ کدام از آقایان نشریه بعثت نبود چون اصلا ساواک خبر نداشت....

گفتنی است، «خانه امن» توسط غلامرضا خارکوهی تدوین شده و در ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳۳ هزار تومان در اختیار همگان قرار گرفته است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه کتاب خاطرات حجت‌الاسلام شریفی گرگانی، ضمن مراجعه به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با شماره ۲۲۲۱۱۱۷۴ نیز تماس بگیرند.

نظر بدهید