«خانم مربی» به چاپ دوم رسید/ استقبال از کتابِ کار ویژه معلمان، مربیان و مادران
یکشنبه 13 مرداد 1398

«خانم مربی» به چاپ دوم رسید/ استقبال از کتابِ کار ویژه معلمان، مربیان و مادران

چاپ دوم کتاب «خانم مربی» که خاطرات یکی از فعالان مسائل تربیتی و آموزشی در آن منتشر شده، از سوی انتشارات راه‌یار منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «خانم مربی» مجموعه‌ای از خاطرات شفاهی سعیده صدیق‌زاده پیرامون مسائل تربیتی و آموزشی نسل‌های بعد از انقلاب است، از سوی انتشارات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «راه‎یار» منتشر و در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید.

کتاب «خانم مربی» به دنبال انتقال تجربیات موفق تربیتی است که موضوعات مختلف فرهنگی با رعایت کیفیت، عمق، تنوع و شیوایی، به عنوان شاخصه‌های کار مفید تربیتی و انسان ‌ساز، می‌باشد. محتوای جذاب و نکات ظریف تربیتی بسیاری که در این کتاب آمده، باعث می‌شود «خانم مربی» را «کتاب کار معلمان و مربیان» و «کتاب کار مادران و همسران جوان» قلمداد کرد.

 

سعیده صدیق ‌زاده، متولد ۱۳۳۳ و اهل مشهد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و راه ‌اندازی امور تربیتی در مدارس، به عنوان مربی پرورشی باری از نهادینه‎ ساختن فرهنگ انقلاب را در میان دانش ‌آموزان بر دوش می‌گیرد.

خاطرات صدیق‌ زاده به دو دورۀ قبل از مربی پرورشی شدن و بعد از آن تقسیم می‌شود. دورۀ قبل از مربی‌شدن، شامل خاطرات زندگی شخصی و خانوادگی راوی است. وی در بخش دوم کتاب خاطرات خود از فعالیت‌های پرورشی در نُه مدرسه را روایت کرده و به فراز و فرودهای امور تربیتی در مدارس پرداخته است.  وی معتقد است: «آنچه که در امور تربیتی مهم است و باید به کار گرفته شود عدم به‌کارگیری یک روش تربیتی در دو مدرسه است و هیچ دو مدرسه ‌ای نباید از یک روش تربیتی برای دانش آموزان استفاده کنند. همان‌گونه که انسان‌ها مثل یکدیگر نیستند هر مدرسه نیاز به یک طرح، برنامه و روش خود دارد و مربیان تربیتی باید به آن توجه ویژه داشته باشند.»

او اکنون بازنشسته شده است، اما به قول خودش هنوز بازایستاده است؛ قلبش برای فرزندان این سرزمین می‌تپد، به مدارس مختلف سر می‌زند و برای مربیان تازه‌ در راه گنجینه ‌ای از تجارب و آموزه‌ ها دارد.

صدیق ‌زاده در پاسخ به این سؤال که مشکل الآن امور تربیتی و مربیان پرورشی چیست، می‌گوید: «ساختار امور تربیتی در سال‌های آخر سُست شد. شاید به این دلیل که دیگر خیال‌مان از نگه‌داری انقلاب راحت شد. باورمان شد که هرگز هیچ قدرتی نمی‌ تواند آن را از ما بگیرد و دیگر پابرجاست. اما سال‌های ابتدایی انقلاب مدام نگران بودیم که الآن دست منافقین می‌افتد؛ وای، الآن دست [حزب] توده می‌افتد! اگر کشورمان کمونیستی شود چه کنیم؟ این نگرانی‌ها باعث می‌شد که مدام به فکر کار باشیم. اما بعد از مدتی، دیگر کار برایمان روزمره و عادی شد. همین قدر که ساعت ۷ برویم سر کار، ساعت دو هم برگردیم خانه، کافی بود. البته الآن هم اگر کسی به فکر باشد، این دغدغه‌ها وجود دارد.»

وی مأموریت اصلی مربی امروز را رساندن دانش‌آموز به مصونیت درونی می‌داند و می‌گوید: «الآن کنترل بیرونی معنا ندارد. در این نسل جدید فقط باید مصونیت درونی‌اش را قوی بکنیم، او باید از درون خودش بخواهد و نخواهد و بخواهد که نرود به سمت خلاف.»

دکتر حسین باغگلی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است: کتاب «خانم مربی» روایت بسیار خوب از جریان شکل‌گیری هویت دارد و روایت‌های این کتاب نیز برای مادران برای تربیت فرزندان بسیار آموزنده است. همچنین در این کتاب روایت خوبی از جریان شکل‌گیری پرورشی در مدارس و تحولات آن ارائه داده است. کتاب «خانم مربی» با ریزبینی‌های زیادی همراه بوده است. روایت‌هایی که از شکل‌گیری و مهم‌تر از آن فرایندی که طی می‌شود تا پرورشی جنس رسمی پیدا کند و در آخر کتاب گلایه‌ها به رسمی شدن جریان پرورشی در مدارس می‌انجامد را نیز ارائه داده است.

دکتر رقیه فاضل، پژوهشگر تربیت اسلامی و مدرس دانشگاههای مشهد نیز معتقد است: با خواندن کتاب حس کردم اثر ضرب دست امام راحل(ره) را می‌خوانم، بیش از همه هنرنمایی امام را در این کتاب ملاحظه کردم. خواندن کتاب «خانم مربی» برای همه مربیان و پژوهشگران تربیتی واجب است، لذا همه قشرها می‌توانند از این کتاب بهره ببرند. بحث زن و مادری در کتاب «خانم مربی» بسیار جامع است و در همه جوانب ورود پیدا کرده است.  این کتاب حرف‌های جدی در تحول نظام آموزش و پرورش را دارد و بحث تحول و سند تحول که یکی از مسایل جدی نظام آموزشی حال حاضر  ما است به خوبی به آن پرداخته شده است. کتاب خانم مربی، کتاب تحول است و فراز و نشیب‌های تربیتی که در سیر تحولات رخ می‌دهد به خوبی نشان‌ می‌دهد. تمام این کتاب حرفی برای دست اندرکاران نظام آموزشی دارد و  محور تحول، بیشتر در حول انسان‌ها در جریان است.

چاپ دوم کتاب «خانم مربی» با تحقیق و تدوین مرضیه ذاکری و در ۲۷۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ هزار نسخه و قیمت سی هزار تومان عرضه شده است. پیش از این نیز کتاب‌های «مربای گل محمدی» (خاطرات و تجربیات مربیان پرورشی دهه شصت) و «دختر تبریز» (خاطرات یک معلم، مربی و امدادگر برجسته تبریزی) از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی مدارس انقلاب، از سوی همین ناشر منتشر شده است. تهیه این کتابها، از طریق تارنماهای عماریار (www.AmmarYar.ir) و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir)، شماره تلفن‌های ۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴ و ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ و فروشگاه‌های معتبر محصولات فرهنگی سراسر کشور امکان‌پذیر است.

نظر بدهید