تشریح روند توزیع زینک‌ و دغدغه‌های واردکنندگان
دوشنبه 14 مرداد 1398

تشریح روند توزیع زینک‌ و دغدغه‌های واردکنندگان

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان گفت: به گواه اهل فن زینک‌هایی که اکنون به کشور وارد شده و در میان ناشران و مطبوعات توزیع شده است، کیفیت بسیار خوبی دارد و از جنس مرسولاتی است که از کشور چین به اروپا و امریکا صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایبنا، غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان، با اشاره به روند توزیع زینک توسط این تعاونی گفت: زينک از پنجم تا پانزدهم اردیبهشت بين ناشران و مطبوعات، ليتوگرافان و چاپخانه‌داراني كه ليتوگرافي داشتند و زينک پيش‌خريد كرده بودند به صورت محدود توزيع شد.
وی افزود: سپس در تماس با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فروش متوقف شد و جلسات در كارگروه كاغذ و زينک و انتخاب كميته زينک در این وزارتخانه برگزار و تصميم گرفته شد زينک ناشران پس از ثبت‌نام در سامانه و انتخاب ليتوگراف و چاپخانه‌اي كه ليتوگرافي دارد توسط خود ناشر انجام شود.
شجاع با بیان اینکه در این زمینه تعاوني با اخذ تعهد تاكنون نزديك به ١٣٥هزار ورق طبق چهار فهرستی كه نماينده معاونت فرهنگي داده، توزيع کرده است، گفت: این زینک‌ها به حدود ٦٤٠ ناشر  اختصاص يافته است و البته فقط به كتاب‌هاي چاپ اولي تعلق مي‌گيرد.
وی همچنین درباره توزيع زينک مطبوعات توضیح داد: از اول خرداد زينک نشريات به چاپخانه‌هايي كه براي مطبوعات كار مي‌كنند داده شده و تعهد گرفته مي‌شود. سپس با مراجعه مطبوعات به چاپخانه‌ها كارشان چاپ مي‌شود و بيش از ٩٠ درصد مطبوعات سراسر كشور از زینک دولتی برخوردار شده‌اند.
شجاع با اشاره به راستی آزمایی در این زمینه ادامه داد: برای راستي‌آزمايي، كميته‌اي در تعاوني هر يكشنبه تشكيل مي‌شود و سه نفر از تعاوني كه دو نفر آن‌ها عضو هيات مديره اتحاديه ليتوگرافان هم هستند به بررسي نشريات چاپ شده از جهت تعداد، نوبت چاپ، تعداد صفحه، رنگ همچنين كنترل فاكتور فروش چاپخانه می‌پردازند تا بيش از سه درصد سود منظور نكرده باشند.
وی تاکید کرد: البته نماينده‌ای هم از اداره كل مطبوعات كار كميته را بررسي مي‌كند و در صورت درست بودن سهميه زينک، در ماه بعد با گزارش  تعاوني به اداره كل مطبوعات تعيين و داده مي‌شود و سايزهاي غيرتخصصي مطبوعات و تقاضاهای واحدهايي كه محصولات چاپي دارند توسط معاونت مطبوعاتي به تعاوني كتباً اعلام و تعيين مي‌شود و تعاوني ليتوگرافان نیز فعالیت خود را با دقت و اخذ تعهد انجام می‌دهد.
مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان همچنین درباره راستي‌آزمايي زينك ناشران نیز گفت: در این زمینه ما آمادگی خود را به معاونت فرهنگی و اتحادیه ناشران اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم اين مسئوليت را به عهده بگيريم. به هر صورت زينک در اختيار ليتوگراف است و واحد ليتوگرافي نمي‌تواند تا ابد زينک را نگه دارد و پيشنهاد ما حداكثر دو ماه است؛ زیرا ليتوگراف سرمايه محدود دارد.
شجاع در ادامه صحبت‌های خود افزود: در این زمینه قرار بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره زمان مراجعه ناشر به ليتوگراف تصميم بگيرد ولي متاسفانه هنوز تصمیم‌گیری نشده است.
وی درباره  ميزان مصرف زينک ناشران و مطبوعات از كل زينک وارداتي كشور نیز عنوان کرد: پيش‌بيني ما مصرف حدود ١٠ الي ١٢ درصد برای ناشران و حدود ٣٠ درصد برای مطبوعات است و این اعداد و آمار بر اساس تجربه‌اي است كه تاكنون بدست آورده‌ايم.
شجاع با بیان اینکه مشكل ما طولاني شدن پروسه توزيع است، گفت: از هفتم بهمن سال گذشته كه پول زينک را داده‌ايم، هنوز به پولمان نرسيده‌ايم و متاسفانه معاونت فرهنگي تقاضاي تعاوني براي ١٠درصد از زينک‌ها را كه بتوانيم بين اعضای خود با رعايت قيمت سازمان حمايت در فروش هم براي تعاوني هم فروش اعضاء توزيع كنيم، جواب نداده است.
وی با بیان اینکه غیر از تعاوني، تجار دیگر هم از این روند ناراضي هستند، یادآور شد: مساله این است که شش ماهی می‌شود پولمان گرفتار است و در واقع واردكننده ضرر كرده است و اینطور به نظر می‌رسد که دولت بي‌تفاوت است و اين باعث مي‌شود به دولت اعتماد نكنيم.
شجاع یادآور شد: حدود ١٥‌درصد سود را سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان تعيين مي‌كند و پنج درصد ماليات نیز باید پرداخت شود، با اين روش توزيع حدود 10 ماه طول مي‌كشد تا به پول برسيم و به طور طبیعی دیگر هيچ تاجری به اين عرصه وارد نمي‌شود و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه سریعتر تصمیم‌گیری کند.
وی همچنین درباره کیفیت زینک‌هایی که به کشور وارد شده است نیز توضیح داد: به شهادت اهل فن اکنون یکی از بهترین مار‌ک‌ها و برندهای زینک انتخاب شده و در کشور وجود دارد این زینک از نوع همان کالایی است كه کشور چين به آمريكا و اروپا صادر مي‌كند.
مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان درباره قيمت نیز گفت: دراین بخش زينک تعاوني در سه مرحله وارد شد كه كمتر از ١٠ هزارتومان تا ١١ هزارتومان توسط سازمان حمايت قيمت‌گذاري شد، زیرا در تبديل ارز، تعاوني برای يك سوم آن حدود ٦/٥ درصد پرداخت اضافه داشت و شركت نگارگسترهامون كه همه زينک آن‌ها را خريداري كرديم قيمت ما گران‌تر تمام شد.
وی ادامه داد: علت این بود که آن‌ها ١٢ درصد بابت تغيير ارز به بانک مركزی پرداخت كردند و سازمان حمايت دقيقاً همه هزينه‌ها را بررسي و رصد کرده و تعيين قيمت مي‌كند.
نظر بدهید