متهم ردیف اول وضع کاغذ، وزارت صمت است
دوشنبه 14 مرداد 1398

میثم نیلی در رادیو اقتصاد:

متهم ردیف اول وضع کاغذ، وزارت صمت است

رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه متهم اصلی وضعیت فعلی بازار کاغذ وزارت صنعت است، اظهار کرد: «حتی در ردیف دوم و سوم اتهام برای وضعیت فعلی بازار کاغذ نیز باز همین وزارتخانه قرار دارد و در مرحلۀ بعدی وزارت ارشاد قرار می‌گیرد؛ چرا که ما در کشور کارخانه‌های تولید کاغذ داشتیم؛ ولی به دلیل سیاست‌های غلط خصوصی‌سازی، الان این کارخانه‌ها تولید کاغذ را متوقف کرده‌اند و مشغول تولید ظروف یک‌بارمصرف هستند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، میثم نیلی در برنامۀ رادیویی «اقتصاد حوالی فرهنگ» گفت: «موضوع کاغذ، موضوع راهبردی در زیرساخت حوزۀ فرهنگ است و رهبری نیز دربارۀ مسئلۀ کاغذ عنوان کردند که کاغذ برای حوزۀ فرهنگ، مانند فولاد برای صنایع دیگر است و این جمله که امروزه دیگر همگی آن را فهمیده‌اند، دارای اقتضائاتی است. در حقیقت، زمانی که در کشور دربارۀ فولاد صحبت می‌کنیم، معنی‌اش این است که اگر در این حوزه خودکفا نباشیم، یعنی برای تک‌تک صنایع دیگرمان، از یخچال‌سازی گرفته تا خودروسازی، باید به بیرون از کشور وابسته باشیم.»
او با بیان اینکه الان صنعت فولاد و آهن کشورمان صنعت خودکفایی است و حتی به صادرات نیز رسیده‌ایم، ادامه داد: «در حوزۀ کاغذ، با افسارگسیختگی عجیب و غریبی در بازار مواجه هستیم؛ در حالی که در ایران این قابلیت را داریم که در این حوزه نه‌تنها به خودکفایی برسیم، بلکه بتوانیم کاغذ را به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم. این مسئله را با فرض اینکه حتی امروز هیچ کدام از کارخانه‌های کاغذمان کار نکند، می‌گویم.»
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تأکید کرد: «اگر دولت همت کند، میزان نیشکر و پسماند تولیدشده از آن در کشور این پتانسیل را دارد که تمام نیاز کاغذ ایران را تأمین کند. همچنین بارندگی‌های اخیر این قابلیت را داده که میزان برداشت نیشکر کشور را تا دو و حتی سه برابر افزایش دهد و مواد اولیۀ کاغذ را که همان باگاس است، تأمین کنیم.»
نیلی اظهار کرد: «تصورم این است که برخی از دوستان که نگران محیط‌زیست هستند، ارتباطی نیز با واردکنندگان کاغذ دارند؛ چرا که به‌محض مطرح‌شدن بحث تولید کاغذ در کشور، این افراد به یکباره نگران درخت و محیط‌زیست می‌شوند؛ در حالی که باگاس نه‌تنها هیچ ضرری برای محیط‌زیست ندارد، بلکه سودمند نیز هست. به عبارت دیگر، نیشکر تولیدی در داخل دارای الکلی است که خاک را فاسد می‌کند و اگر قرار به سوختن آن باشد، باعث آلودگی هوا می‌شود. از سوی دیگر، اگر این مواد اولیه را برای تولید دیگر محصولات استفاده نکنیم، در حقیقت سرمایۀ کشور را از دست داده‌ایم.»
 
نیلی گفت: «در دنیا از نیشکر محصولات مختلفی تولید می‌شود که از جمله آن می‌توان به انواع الکل‌ها و... اشاره کرد و ما نیز می‌خواهیم از کمترین ظرفیت نیشکر برای تولید کاغذ استفاده کنیم. از سوی دیگر، امیدوارم دوستان وزارت صنعت این صحبت‌ها را بخوانند که در حوزۀ کاغذ با سه مسئله روبه رو هستیم. اول بحث کنترل بازار و قیمت است. مؤلفۀ دیگر بحث سیاست‌گذاری کلان بازار و مؤلفه‌های صادرات و واردات و موضوع سوم نیز زیرساخت تولید در داخل کشور است که همگی به وزارت صنعت بازمی‌گردد.»
 
نیلی افزود: «خطوط تولید کاغذ متوقف شده است؛ به‌طوری که خط تولید کارخانۀ کاغذ پارس نیز در حال جابه‌جایی است و قطعاً وظیفۀ نظارت بر این کارخانه‌ها بر عهدۀ وزارت صنعت است. به عبارت دیگر، کارخانه‌ای که در سال 46 و 47 آغاز به کار کرده و شاید بزرگ‌ترین کارخانۀ تولید کاغذ در خاورمیانه بوده، امروزه به کارخانۀ تولید خمیر، آن هم برای ارسال به خارج از کشور تبدیل شده است. از سوی دیگر، تولید کاغذ را به حداقل رسانده و آنچه شنیده می‌شود، این است که این کارخانه به واردکنندۀ کاغذ نیز تبدیل شده است و این موضوع اسفباری است.»
 
نیلی دربارۀ آغاز دوره دوم پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان» با محوریت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» بیان کرد: «همیشه این سؤال در خصوص کتاب و حوزۀ فرهنگ مطرح بوده که آیا باید کار کتاب را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کرد یا خیر؟ خوشبختانه طی سال‌های گذشته و با شروع کار پویش‌های کتاب‌خوانی، امروزه با کتاب‌هایی مواجه هستیم که در طول دو تا چهار ماه، با تیراژهای چندده‌هزارنسخه‌ای منتشر می‌شوند و این بسیار مهم است.»
نظر بدهید