پویش «کتاب‌قهرمان» سلبریتی‌های واقعی را معرفی می‌کند
سه شنبه 15 مرداد 1398

فارس گزارش کرد:

پویش «کتاب‌قهرمان» سلبریتی‌های واقعی را معرفی می‌کند

در آیین رونمایی از تیزر سینمایی پویش ملی «کتاب‌قهرمان»، معرفی قهرمانان و سلبریتی‌های واقعی به عنوان یکی از هدف‌های این پویش‌ها مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از تیزر سینمایی دومین پویش ملی «کتاب قهرمان» با محوریت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» اثر حمید حسام در مجموعه باغ کتاب برگزار شد.

*پویش «کتاب قهرمان» سلبریتی‌های واقعی را معرفی می‌کند

سجاد موسوی دبیر این پویش در ابتدای این مراسم با اشاره به اهداف پویش‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: ما در نظر داریم کتاب‌های ممتاز را به سبد مصرف خانوار برسانیم و نشان دهیم که اگر کتاب خوب را به مخاطب ارائه کنیم به آن اقبال نشان می‌دهد. در این پویش کتاب‌های خوب را به دست مردم برسانیم.

وی افزود: از ظرفیت‌های رسانه‌ای و توزیعی برای رساندن کتاب‌ها به دست مردم استفاده می‌کنیم در حالی که گفته می‌شود مردم کتاب‌ها را نمی‌خوانند در صورتی که با رساندن کتاب‌ها به دست مردم شاهد تیراژ‌های بالای صدهزار نسخه هستیم که این نیز رقم راضی‌کننده‌ای نیست.

دبیر پویش گفت: ۵۵ هزار نسخه از کتاب «سرباز کوچک امام» در دور اول این پویش فروش رفته که نشان می‌دهد این ظرفیت وجود دارد. در این پویش الگوها کم‌نظیر را به نوجوانان و جوانان معرفی می کنیم. آن هم در روزگاری که سلبریتی‌ها توسط رسانه‌ها معرفی می‌شوند باید سلبریتی‌ها و قهرمانان واقعی را از طریق چنین حرکت‌هایی به مردم و جامعه معرفی کنیم.

*این پویش در راستای تقویت سرمایه‌های ملی است

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: شاید این سوال ایجاد شود چرا اصرار داریم برای این کتاب‌ها پویش برگزار کنیم؟ آیا نویسنده یا راوی این کتاب به این پویش نیاز دارد؟ آقای سلگی که دو پای خود را برای دفاع از وطن داده و با همه وجود از آرمان و ارزش خود دفاع کرده دنبال مطرح شدن است؟ و اینکه چه هدفی برای این برنامه متصوریم؟

وی افزود: حماسه کربلا با جزئیاتش در تاریخ ثبت شد آن هم در شرایطی که هیچ وسیله ارتباط جمعی وجود نداشت و امروز هر برکتی در جمهوری اسلامی و منطقه شاهدیم از جنگ و روزهای حماسه دفاع مقدس است. بنابراین ثبت با جزئیات آن روزها می‌تواند به این حماسه دهد و نباید فراموش کرد این‌ها سرمایه‌های ما هستند و این پویش‌ها در راستای تقویت این سرمایه‌ها است.

*به عنوان چند بسیجی وارد میدان شدیم!

مهدی رحمتی رئیس بسیج سازمان صدا و سیما که سرمایه‌گذار تولید تیزر سینمایی این پویش است، گفت: وقتی همت دوستان را دیدیم به نظرمان رسید که باید پای کار بیاییم و به قدر وسع خودمان کمک کنیم زیرا این قالب کمک زیادی به ترویج فرهنگ می‌کند. ما به عنوان چند بسیجی وارد میدان شدیم و امیدواریم نتیجه داشته باشد.

*نشان دادن تصاویر این کتاب کار سختی بود

حسین دارابی کارگردان تیزر سینمایی «آب هرگز نمی‌میرد» در سخنان کوتاهی گفت: توفیقی بود که این کار را انجام دهیم و خب تا کتاب خوانده نشود ارزش و قدر این کتاب شناخته نمی‌شود.

وی افزود: تصاویری که در این کتاب وجود دارد به قدری حیرت‌انگیز است که نشان دادن آنها کار سختی بود و به راحتی حق مطلب ادا نمی‌شود و امیدوارم گوشه‌ای از آن را نشان داده باشیم.

*دنبال شناسنامه عاشورا در جنگ بودم

حمید حسام نویسنده کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» در ادامه با اشاره به راوی کتاب گفت: اگر میرزا و گفتارش کشف شود خواننده می‌پذیرد که در تاریخ شفاهی خلق نمی‌کنیم بلکه امر واقع را کشف می‌کنیم و این کار یک محقق تاریخ شفاهی است.

وی افزود: وقتی قطعات پازل زندگی آقای سلگی را کشف می‌کردم دیدم چقدر عجیب است زیرا من دنبال شناسنامه عاشورا در جنگ بودم و در زندگی آقای سلگی این را دیدم. از روزی که خاطرات او منتشر شده پیوسته چشمش اشک است زیرا بابت کتاب به او مراجعه زیاد شده و او دنبال این دیده شدن و مطرح شدن نبوده است.

*سلگی پا داد تا خاک ندهد

حجت‌الاسلام رستمی در بخش دیگری از این مراسم، با اشاره به حماسه دفاع مقدس گفت: آن چه از فضائل و حماسه‌های دفاع مقدس بود در بیان و زبان حمید حسام آمد؛ کسی که خودش شاهد بود و راوی است، گفتنی‌ها را گفت.

وی افزود: موضوع، ضرورت و نیاز ما به چنین بیان‌هایی در جامعه است، مکا امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همان صف‌آرایی دوران جنگ وجود دارد؛ همانطور که صدام و حزب بعث از سوی شرق و غرب حمایت می‌شد و علیه این ملت قهرمان، جنگ درست کرد تا مانع حرکت ملت به سوی قله‌ها باشد ولی باور به خداوند ملت را به عظمت‌هایی رساند که امروز عزت خود را مدیون آن هستیم.

رستمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز سست کردن ملت برای حرکت نکردن به سمت آرمان‌ها به خصوص نسل جوان از سوی دشمن در دست اقدام است و این کتاب‌ها حاصل معدن‌یابی‌های امثال حسام است، تا سلگی را که پا داد تا خاک ندهد، به ما معرفی می‌کند که با شناختن امثال او در ادامه مسیر سست نشویم.

*دشمن روی عظمت جنگ دست گذاشته!

میرزا محمد سلگی در بخش پایانی این مراسم ضمن بیان خاطراتی که تیزر به آن اشاره کرده بود گفت: مقام معظم رهبری فرمودند «اگر رزمنده‌ای روایت رزمش را نگوید رزمش ناتمام می‌ماند» به همین خاطر با کمک جناب حسام خاطراتم را بیان کردم تا این اتفاق رخ ندهد. اتفاقاتی که در جنگ روی داده عظمت زیادی دارد و اگر نگوییم نقطه قوت خود را که دشمن روی آن دست گذاشته را ناگفته گذاشته و درباره آنها حرف نزده‌ایم.

بر اساس این گزارش دومین دوره پویش ملی «کتاب قهرمان» با محوریت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» اثر حمید حسام که در بردارنده خاطرات جانباز میرزا محمد سلگی فرمانده گردان حضرت ابوالفضل(ع) تیپ انصارالحسین (ع) همدان است آغاز شده است که با جوایز ارزنده و میلیونی، از مرداد سال جاری آغاز و تا پایان مهر ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت.

کتابی که در سال ۹۴ در بخش مستندنگار جایزه ادبی جلال آل‌احمد را از آنِ خود کرد و پس از آن در سال ۹۵ تقریظ رهبر انقلاب بر آن منتشر شد:

«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعت‌های خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم / لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران / که ره چون میتوانم یافتن سوی درون من هم ...

در میان کتاب‌های خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرّابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند.

بهمن ۹۵»

نظر بدهید