بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ سوم مرداد ۹۸
چهارشنبه 16 مرداد 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ سوم مرداد ۹۸

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ سوم مرداد

پویش کتابخوانی «کتاب قهرمان» کار خود را شروع کرد
مراسم افتتاحیه دومین دوره از پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان» با معرفی کتاب « آب هرگز نمی‌میرد» دوشنبه ۱۴ مرداد در باغ کتاب برگزار شد.
حمید حسام، ، نویسنده این کتاب در این مراسم گفت: اتفاقی که برایت یقینی و امری واقع است، اما از بس عجیب است که خوانندۀ کتاب تصور می‌کند ساختۀ خیال و ذهن نویسنده است، چگونه می‌توان نوشت؟ حرف میرزامحمد سلگی حرف خودش نیست؛ بلکه حرف یک تاریخ است و مربوط به یک نفر نیست؛ بلکه انعکاس ایده، آرمان و آرزوهای یک نسل است.
 
تجدیدچاپ «سرمشق»؛ در کمتر سه ماه
سرمشق خاطرات کوتاه از زندگی جهادی شهید مدافع حرم محسن حججی است که توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده و چاپ ششم آن ۴فصل خودسازی اخلاقی، خودسازی جسمی، خودسازی علمی، بینش و بصیرت سیاسی را شامل می شود.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: « بعد از آنکه محسن وارد سپاه شد، عصر ها به کتابفروشی می آمد و پولی را که از این کار به دست می آورد برای اردوهای جهادی کنار می گذاشت. رشته ی تحصیلی محسن برق ساختمان بود و کار برق کشی هم انجام می داد، پول دست مزدش را در قُلَّکی که برای این کار کنار گذاشته بود، جمع می کرد و هر دفعه که به اردوی جهادی می رفتیم، سه، چهار میلیونی که جمع کرده بود را خرج اردو می کرد.»
 
ناشرها یارانه کاغذ گرفتند، کتاب گران‌تر شد
فرهیختگان در گزارشی به بررسی وضعیت پرداخت یارانه کاغذ به برخی ناشران پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: « اگر تعداد ۵۲۶ ناشری که حواله کاغذ گرفتند را با ۵۴۰ ناشر فعال کشور که بیش از ۲۵ عنوان کتاب چاپ کرده‌اند مقایسه کنیم، می‌توان گفت حدود ۹۰ درصد ناشران حواله دولتی گرفته‌اند. اما همچنان یک سوال باقی است؛ پس چرا با این وضعیت، قیمت کتاب بیش از ۵۰درصد گران شده است.»
 
ورود ۸۰ میلیون تن کاغذ از ابتدای امسال به کشور
عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود 200 میلیون دلار ثبت سفارش واردات کاغذ داشتیم که 140 میلیون دلار آن تامین ارز شده و از ابتدای امسال 80 میلیون تن کاغذ به کشور وارد شده است.
به گفته او خط قرمز ما این است که اتکا به تولید داخل و حمایت از تولید داخل داشته باشیم تا بتوانیم نیاز کشور را از محل تولیدات داخل برطرف کنیم.
 
۶۰ درصد ظرفیت چاپ قم خاموش شد
مجتبی محمودیان، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم با اشاره به خاموشی ۶۰درصدی ظرفیت چاپ استان قم می‌گوید: واگذاری سیستم توزیع کاغذ دولتی به وزارت ارشاد اقدامی درست نبود و دودش به چشم چاپ رفت.
او معتقد است که اساساً سیستم توزیع دولتی کاغذ نباید به دست وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی باشد،‌ بلکه به مانند سایر اقلام اساسی دیگر چون برنج‌، لاستیک و… باید توسط وزارت صمت توزیع می‌شد تا تنها ناشران از آن بهره‌مند نباشند.
 
متهم ردیف اول وضع کاغذ، وزارت صمت است
مثیم نیلی، رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی در برنامۀ رادیویی «اقتصاد حوالی فرهنگ» با تأکید بر اینکه متهم اصلی وضعیت فعلی بازار کاغذ وزارت صنعت است، گفت: حتی در ردیف دوم و سوم اتهام برای وضعیت فعلی بازار کاغذ نیز باز همین وزارتخانه قرار دارد و در مرحلۀ بعدی وزارت ارشاد قرار می‌گیرد؛ چرا که ما در کشور کارخانه‌های تولید کاغذ داشتیم؛ ولی به دلیل سیاست‌های غلط خصوصی‌سازی، الان این کارخانه‌ها تولید کاغذ را متوقف کرده‌اند و مشغول تولید ظروف یک‌بارمصرف هستند.
 
انتشار مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی»
این مجموعه در چهار جلد و با هدف رخدادهای تاریخی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌کوشد تصویری جامع و دقیق از آن برهه و نظارت علمی جواد منصوری از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شد.
در بخشی از مقدمه این مجموعه آمده است: «مجموعه پیش رو با بهره‌گیری از انبوه اسناد و مدارک در صدد تبیین نحوه پیروزی انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های امام خمینی و ملت ایران در راه غلبه بر موانع و سوانح داخلی است.» سیر و روند پیروزی، استقرار و تحکیم نظام در این مجموعه به خوبی تبیین شده است.
نظر بدهید