خواب پرهزینه کاغذ در گمرک/ اختلال در بازار و افزایش قیمت، نتیجه تغییر گروه کاغذ
شنبه 19 مرداد 1398

خواب پرهزینه کاغذ در گمرک/ اختلال در بازار و افزایش قیمت، نتیجه تغییر گروه کاغذ

پس از قرار گرفتن کاغذ در گروه ۲ کالاهای اساسی و اختصاص ارز نیمایی به آن، مابه التفاوت ارز اختصاص یافته به آن، دشواری‌هایی را در بازار این کالا به وجود آورد و حالا هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری در گمرک هم، قیمت این محصول را بالا برده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، با تغییر گروه کالایی کاغذ و ورود آن به گروه ۲، چالش‌هایی در مسیر ورود کاغذ حادث شده است.

بر اساس این گزارش، طبق تصمیم هیأت دولت کاغذ از فهرست کالاهای اساسی خارج و مشمول ارز نیمایی شده است. همین مابه‌التفاوت در هزینه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید دشواری‌هایی را در بازار این کالا به وجود آورد. خصوصا اینکه این مسأله عدم ترخیص حجم بسیار زیادی از کاغذهای وارده به گمرکات کشور را در پی داشته است. همچنین موجب نارضایتی شدید واردکنندگان از یک سو و اخلال در بازار کاغذ و افزایش قیمت کاغذ شده است.

وزارت ارشاد مکاتباتی را با سازمان بازرسی کشور داشته و از سوی دیگر واردکنندگان نیز اعتراض شدید خود را ابراز داشته‌اند، ولی باید برای این مسأله به سرعت فکری شود. متولیان موضوع کاغذ شاید در بدو تصمیم تغییر گروه کاغذ به این مسأله نیندیشیدند که تفاوت قیمت‌ها نه تنها ثبات را تضمین نخواهد کرد، بلکه چالش جدیدی را رقم می‌زند. اظهار نظرهای اولیه بدین گونه بود که برخی از تصمیم‌گیرندگان مدعی بودند، اینکه کاغذ از فهرست کالاهای اساسی خارج شده است،‌ به ثبات بازار در آینده نزدیک کمک می‌کند؛ زیرا عمده وارد‌کنندگان کاغذ اقدام به واردات کاغذ کرده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود عرضه افزایش یابد‌. از سوی دیگر رقابت در بازار به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

اما از سوی دیگر بر اثر اعتراض ناشران از یک سو و تشدید قیمت کاغذ همزمان با بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب، معظم له دستور به پیگیری و رفع مشکل کاغذ دادند که بلافاصله در جلساتی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر صمت از یک سو و برگزاری جلسه جمع‌بندی در حضور معاون اول رئیس جمهور تصمیم بر آن شد که برای مصرف کاغذ ناشران و روزنامه‌ها مبلغ ۸۰ میلیون دلار به واردکنندگان کاغذی که وزارت ارشاد معرفی می‌کند اختصاص داده شود. همزمان با این مسأله کاغذ خریداری شده در سال گذشته با ارز دولتی به تدریج وارد کشور شده و در گمرک منتظر ترخیص ماند.

وزارت ارشاد از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست ترخیص این محموله از سهمیه ارز اختصاص داده شده سال ۱۳۹۸ (۸۰ میلیون دلار) را داده است. اما وزارت صمت (دفتر تنظیم بازار) و بانک مرکزی (اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی) با صدور اطلاعیه‌ای به همه بانک‌های کشور ابلاغ کرد که کاغذ موجود در گمرک باید با پرداخت ۴۸۰۰۰ ریال مابه‌التفاوت نرخ ارز به صورت علی‌الحساب به ازای هر دلار ترخیص شود که عملا به واسطه نبود توان مالی لازم باعث خواب سنگین سرمایه و هزینه دموراژ بالا در گمرک (روزی ۱۶۰ میلیون ریال بابت کانتینر روی کشتی و ۱۰ میلیون ریال بابت کانتینر تخلیه شده) از یک سو و بی‌انگیزگی واردکنندگان کاغذ برای ادامه سرمایه‌گذاری از سوی دیگر شده است.

با توجه به مقدمات فوق  این نکته حائز اهمیت خواهد بود که عدم ورود کاغذ به موقع همزمان با شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش شدید مصرف کاغذ در چند ماه آینده زمینه نارضایتی ناشران،‌کتابفروشان و مردم را فراهم را می‌آورد.

برچسب‌ها:
نظر بدهید