بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ سوم مرداد ۹۸
پنجشنبه 24 مرداد 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ سوم مرداد ۹۸

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ سوم مرداد

تولید داخلی کاغذ دیگر یارای رقابت با واردات را ندارد
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در پاسخ به انتقادات درباره گرانی کاغذهای تولید داخل گفت: تولید داخل نسبت به ۳ سال گذشته بسیارکاهش یافته و در حد ۵ تا ۱۰ درصد رسیده است،‌ چون برای تولیدکننده داخلی صرف نمی‌کند که کاغذ تولید کند‌، از طرف دیگر هر چه ارز دولتی بود برای واردات دادیم. وقتی در اندازه کوچک تولید کاغذ دارد،‌ قیمت پایین صرف نمی‌کند و ناچار به افزایش قیمت است،‌ بنابراین توان رقابت با واردات را ندارد.
 
«مردی که پروانه شد» چاپ دومی شد
این اثر نوشته مجید پورولی کلشتری است که اولین بار در سال 94 به چاپ رسید و به‌تازگی چاپ دومش توسط انتشارات پیام آزادگان منتشر شد.
این رمان درباره مشکلات اسیران ایرانی در زندان‌های عراق و سپس آزادی و فضایی است که پس از آزادی در داخل کشور برای آن‌ها به وجود می‌آید. شخصیت اصلی این داستان، آزاده‌ای به نام عباد است که به‌عنوان عکاس به جبهه می‌رود و اسیر می‌شود.
 
«قصه دل‌کندن» روی قفسه کتابفروشی ها
این کتاب داستان زندگی طلبه مدافع حرم شهید محمد مسرور است که به قلم مهدی دُریاب نویسنده کازرونی نگارش و توسط انتشارات زاد اندیشه منتشر شد.
او درباره این اثر گفت: شروع نگارش این کتاب از اسفند 1396بود و بیش از هفتاد قصه به صورت تاریخی پشت سر هم قرار گرفته است و سعی کرده ام تعلیق داستان کتاب حفظ شود به طوری که خواننده با خواندن یک ماجرا دنبال مطالعه قصه بعدی برود.
 
آغاز به کار مجدد فروشگاه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
مدیر انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: فروشگاه مرکز برای مدتی به علت برخی تغییرات فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده بود اما مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.
به گفته او در این فروشگاه بیش از ۱۱۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف و تخصصی دفاع مقدس که همگی توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشده‌اند ارائه می‌شود.
 
نگرانی یک نویسنده از سکولار شدن ادبیات
رضا رسولی معتقد است که جبهه فرهنگی ادبیات انقلاب فاقد رسانه است،‌ در حالی که جبهه روشنفکری هنوز هم قوی‌تر حرکت می‌کند.
به گفته او در ده سال آتی ما با دو موضوع خیلی جدی مواجه خواهیم بود،‌ یک این که ادبیات با سرعت بسیار زیادی از خانه کاغذی به خانه رسانه‌های بدون کاغذ یعنی شبکه‌های اجتماعی کوچ کرده است.
 
نامزدهای بخش کودک و نوجوان جایزۀ شهید اندرزگو اعلام شد
دبیرخانۀ نخستین دورۀ جایزۀ ادبی و مردمی «شهید اندرزگو»، اسامی نامزدهای بخش داستان کودک و نوجوان را اعلام کرد که از میان کتب داستانی ارزیابی‌شده توسط داورانِ منتخب معرفی شده‌اند. این نامزدها به قسمت آرای نخبگانی راه یافته‌اند و قرار است هفت نفر از نخگبان حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان این آثار را بررسی کنند و به رأی بگذارند. دو اثری که بیشترین آراء را از آنِ خود کنند، به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب خواهند شد.
 
تشکیل کارگروه زنجیره فعالان کاغذ و مقوا در وزارت صنعت
رضا امیدی، مدیر دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا گفت: این کارگروه زنجیره‌ای از فعالان این صنعت شامل تولیدکنندگان کاغذ، مقوا و کارتن، واردکنندگان کاغذ و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف را در بر می‌گیرد و قرار است به بررسی مشکلات این حوزه بپردازد.
به گفته او قرار است فعالیت‌های این کارگروه زیرنظر فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود و به زودی جلساتی در این زمینه برگزار می‌شود.
 
تکذیب واگذاری نظارت بر کتاب و نشر به بخش خصوصی
پس از انتشار خبری درباره قرارداد تطبیق کتاب با ضوابط نشر با یک موسسه خصوصی و بازنشر آن در فضای مجازی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این خبر را تکذیب کرد.
بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه امور اجرایی و اداری آن به موجب قرارداد به موسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر به عنوان یکی از موسسات ارائه دهنده خدمات و در ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است.
 
تعیین مسیر سرگذشت کاغذ در سال ۹۸
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای به تشریح وضعیت تأمین کاغذ در سال ۹۸ پرداخت که در بخشی از آن آمده است: « تاکنون از مجموع درخواست‌های تایید شده معاونت مطبوعاتی، ۷۴۱۶ تن تامین ارز شده است؛ ۲۱۰۰ تن از این کاغذها تا اول مردادماه توزیع شده و ۱۵۰۰ تن نیز در حال توزیع است و ۴۶۰۰ تن کاغذ دیگر نیز تا اوایل شهریور توزیع خواهد شد.»
نظر بدهید