تولید ۶۳ نوع کاغذ از سنگ در ایران/ بی‌اعتنایی صمت و آموزش و پرورش به تولید ملی
یکشنبه 27 مرداد 1398

تولید ۶۳ نوع کاغذ از سنگ در ایران/ بی‌اعتنایی صمت و آموزش و پرورش به تولید ملی

مدیر شرکت تعاونی کاغذ سبز آذربایجان از تولید ۶۳ نوع کاغذ تهیه شده از سنگ با کاربری‌های مختلف در این کارخانه خبر داد و گفت:‌ آموزش و پرورش آذربایجان به جای خرید کاغذ داخلی از خارج سفارش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، کاغذ کالایی اساسی است که کشور ما سال‌هاست با کمبود آن درگیر است‌، با وجود اینکه امروز همه بر ضرورت تولید کاغذ در کشور تاکید داریم،‌ اما این اتفاق به هیچ روی تاکنون محقق نشده است‌، اگر در سال‌های ابتدایی دهه 90 کارخانه‌های تولیدی کاغذ که چراغشان سالها بود خاموش شده بود،‌ دوباره راه‌اندازی شد و اندک رونقی در تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور دیده شد،‌ امروز سمت و سوی تولید کاغذ در کشور به تولید کاغذ چاپ و بسته‌بندی‌، سلولزی و صنعتی است‌، نه‌تنها سرمایه‌داران خصوصی بلکه حمایت‌های دولتی نیز به این سمت منعطف شده و این ترازوی ناموزون تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه از یک سو و کاغذ سلولزی و صنعتی موجب شده است که سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج شود تا از کشورهایی چون چین و اندونزی کاغذ برای چاپ کتاب و روزنامه به کشور وارد کنیم. اندک کارخانه‌های تولید داخل چون مازندران و کارون و پارس هم که خط تولید کاغذ چاپ و تحریر را یا متوقف کرده و یا  نهایتاً 10 درصد ظرفیت خود را تولید می‌کنند؛ این در حالی است که کشورهایی در همین خاورمیانه چون چین و هند در تولید کاغذ گام‌های بسیار مهمی برداشته‌اند.در ایران اما ما بیشتر به واردات متمرکز شده‌ایم و از تولید چشم پوشیده‌ایم. البته در حوزه کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه.
دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات مربوطه  15 تا 18 مرداد ماه در تهران برگزار شد،‌ یکی از شرکت‌کنندگان این دوره نمایشگاه شرکت تعاونی کاغذ سبز آذربایجان بود. کارخانه‌ای که در سال 96 افتتاح شد.
در معرفی این کارخانه آمده است: «شرکت تعاونی کاغذ سبز آذربایجان در سال 93 متعاقب تحقیقات مجموعه‌ای برای احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ ثبت شد. با انجام بررسی و تحقیقات لازم در این خصوص با توجه مشکلات و موانع در خصوص تحریم کشور  یک شرکت همکاری در کشور چین که زمینه لازم و توانمندی فنی و علمی و سابقه اقدام و قدمت تاریخی و اعتبار لازم را برای انجام این کار داشته باشد را در شهر نانجینگ و شهرک تکنولوژی نو شناسایی کرد.
با انجام تحقیقات دو جانبه و همکاری نزدیک، ساخت دستگاه تولید کاغذ از سنگ، در سال 95 برای تولید کاغذ با گرماژ 70 میکرون الی یک میلی متر به ثمر نشست.این کارخانه در اردیبهشت ماه سال 96 با حمل و نصب تجهیزات اولین خط تولید (با گرید مذکور ) افتتاح شد.» تولید کاغذ از سنگ در کشور ما که با مشکلاتی چون خشکسالی و از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع طبیعی روبروست می‌تواند به عنوان یک فرصت در نظر گرفته شود،‌ به همین منظور با حمیدرضا ایلخانی مدیر شرکت تعاونی کاغذ سبز آذربایجان درباره ظرفیت،‌ کیفیت و محصولات این کارخانه گفت‌وگو کردیم‌، ایلخانی در این میان اما از بی‌اعتمادی‌ها و بی‌مهری‌های دولتی‌ها و خصوصی‌ها سخن گفت. متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است:‌
*تسنیم: آقای ایلخانی کارخانه کاغذ از سنگ آذربایجان چگونه و با چه تکنولوژی‌راه اندازی شد؟
ایده این طرح برای اولین‌بار در سال 92 شکل گرفت،‌ ما اقدام به امکان‌سنجی‌های اولیه برای راه‌اندازی چنین پروژه‌ای کردیم،  امکان سنجی‌های اولیه که انجام شد، به دنبال شرکت‌های تکنولوژی در این ارتباط رفتیم،‌ چهار کشور محدود بودند که این کار را انجام می‌دادند، منتهی هزنیه سرمایه‌گذاری‌های بسیار بالا بود،‌ تایوان،‌ کانادا و انگلیس از جمله این کشورها بودند،‌ در ادامه فعالیت ما یک  شرکت دانش‌بنیان در کشور چین شناسایی کردیم طی همکاری نزدیکی که تا سال 95 با این شرکت داشتیم، توانستیم اولین کاغذ از سنگ را به طور مشترک در سال 95 تولید کنیم. بخشی از این پروژه در چین و بخشی در ایران به نتیجه رسیده است،‌ سال 96 تا زمان افتتاح ما تحقیقات تکمیلی و بومی خود را به انجام رساندیم و 70 درصد دستگاه های لازم برای تولید این نوع کاغذ را از نظر دانش فنی و فرمولاسیون بومی‌سازی کردیم و در اردیبهشت 96 کارخانه افتتاح شد.

تولید 63 نوع کاغذ با کاربری‌های مختلف از سنگ
بعد از اینکه کارخانه افتتاح شد، ما روی محصول متمرکز شدیم تا اینکه توانستیم 63 نوع کاغذ با کاربری‌‌های مختلف تولید کنیم. هر آن‌چیزی که در صنعت بسته‌بندی به‌کار می‌رود و هر آن چیزی را که از کاغذ می‌تواند تولید شود، تلاش کردیم با این نوع کاغذ تولید کنیم.
* تسنیم: توانایی تولید کاغذ چاپ و تحریر از این نوع کاغذ وجود دارد؟
بله،‌ ما کاغذ تحریر نیز می‌توانیم تولید کنیم، با ضخامت 70 میکرون و 80 میکرون، اما به لحاط اقتصادی برای ما ضخامت‌های بالاتر و کاغذ چاپ سودآورتر است، ظرفیت ما محدود است،‌ اما اکنون می توانیم کاغذ را به مفهوم تحریری که چاپ افست است تولید کرده و به بازار ارائه کنیم‌، ما اکنون برای سازمان بنادر و کشتی‌رانی کاغذ چاپ تولید کرده‌ایم که در چاپ کتاب‌هایشان مصرف شده است.
وزارت صمت پاسخ درخواست حمایتی ما برای تولید انبوه را نداد
* تسنیم: دولت در سال‌های اخیر بحث حمایت از تولید کاغذ به ویژه در حوزه چاپ وتحریر را در دستور کار قرار داده است، آیا از شما نیز حمایتی شده است؟
این را خیلی قاطع و صریح می‌گویم، ما به دولت اعلام کردیم که بخشی از بودجه ارزی ـ به عنوان مثال سه میلیون دلارـ از بودجه واردات کاغذ را با هر نوع ضمانتی بانکی و مازاد پولی که می‌خواهید در اختیار ما قرار دهید‌، تا ظرف مدت شش ماه سه هزار تن کاغذ تحریر سنگی یا کاغذ روزنامه تحویل دهیم.

حتی پیشنهاد کردیم که بهره تسهیلاتی که در اختیارمان قرار می‌دهند‌، 30 درصد باشد و بعد از آن برای 5 تا 10 سال هیچ بودجه‌ای به ما ندهند‌، نماینده بانک مرکزی و وزارت صمت محصول تولیدی را بررسی کند،‌ اگر دیدید که کاربری ندارد و اقتصادی هم نیست ما حاضر به پرداخت جریمه و ضمانت‌نامه نیز هستیم. البته این پیشنهاد در زمان مدیریت آقای شریعتمداری در وزرات صمت به صورت مکتوب انجام شد اما پاسخی نگرفتیم.با وجود اینکه 10 تا 15 نماینده مجلس این نامه را امضا کرده و نائب رئیس مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی نیز روی آن تاییده نوشته بودند.
این اتفاق در حالی رخ داد که طبق بند 25 آیین‌نامه هیئت وزیران باید تسهیلات برای تامین ماشین‌آلات تولید کالاهای اساسی که آن زمان کاغذ نیز جزو کالاهای اساسی بود، در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
* تسنیم:‌ کیفیت کاغذهای تولید شده از سنگ چگونه است؟ معمولا چاپخانه‌ها و ناشران در برخورد با کاغذهای تولید داخل به مشکلاتی چون خیسی کاغذها و ضخامت غیر استاندارد آن‌ها که به دستگاه‌ها صدمه می‌زند اشاره می‌کنند،‌ کاغذهای شما از این منظر چگونه است؟
طبیعتاً برای یک محصول جدید مقاومت‌هایی در زمان عرضه به بازار ایجاد می‌شود،‌ اینگونه حرف‌هایی که گاهی درباره کاغذهای تولید داخل مطرح می‌شود،‌ حرفه‌ای نیست،‌ ما نمونه‌های چاپ شده این کاغذ را داریم که بسیار بهتر از نمونه‌های خارجی مشابه است،‌ از نظر کیفیت ما می‌توانیم  با کاغذ معمولی  رقابت کنیم.
آموزش و پرورش کاغذهای ما را نخرید اما کاغذ خارجی را خرید
* تسنیم: سفارشاتی از وزارت آموزش و پرورش و وزارتخانه‌های دیگر چون وزارت ارشاد و وزارت صمت نیز داشته‌اید؟
آمورش و پرورش استان آذربایجان شرقی به جای استفاده از کاغذ تولید داخل که ما گفته بودیم کیفیت را تضمین می‌کنیم‌، کاغذ خارجی سفارش داد؛ البته ما با نهادهایی چون دادگستری‌ها،‌ سازمان بنادر و کشتیرانی و ... تاکنون تعاملات خوبی داشته‌ایم.
بیشتر بخوانید


* تسنیم:‌ قیمت و گرماژ کاغذ چاپ و تحریر تهیه شده از سنگ در قیاس با کاغذ چاپ و تحریر معمولی چه وضعیتی دارد؟
گرماژ کاغذ ما 1.35  است،‌ یعنی 35 گرم وزن بیشتری دارد‌، اما قیمت آن از کاغذ معمولی ارزانتر است،‌ کاغذ ما کیلویی 14 هزار تومان است در حالیکه کاغذ معمولی کیلویی 18 هزار تومان. اگر سرمایه‌گذاری سه میلیون دلاری برای واردات تکنولوژی و مواد اولیه انجام شود‌، ما ظرفیت تولید چهار هزار تن با قیمت و کیفیت مناسب در کشور را خواهیم داشت.
آرژانتین،‌ فرانسه‌ و ترکیه متقاضی تکنولوژی کاغذ سنگ ایران
* تسنیم: توسعه کارخانه در دو سال اخیر و پس از افتتاح چگونه بوده است؟
ما اکنون در حال ایجاد شعبه‌هایی در استان‌های البرز‌، خراسان رضوی،‌ آذرباییجان شرقی و .. هستیم،‌ هم‌چنین از کشورهای آرژانتین،‌ فرانسه‌، نیجریه و ترکیه متقاضی خرید تکنولوژی این تولید را داریم،‌ خوشبختانه کاغذ سنگ در دنیا در حال گشترش است و کشورهای آلمان و کانادا از این نوع کاغذها استفاده می‌کنند‌، برای نمونه شرکت هواپیمایی لوفتانزا از این کاغذ استفاده می‌کند.

*تسنیم:‌ برخی این ادعا را دارند که کاغذ تهیه شده از سنگ به دلیل لایه پلی‌اتیلنی که در آن بکار رفته است هرگز قابل بازیافت نیست،‌ بنابراین برای محیط زیست خطرآفرین است،‌ این ادعا درباره کاغذهای شما صدق می‌کند؟
خیر‌، کاغذ ما صد در صد قابل بازیافت است،‌ ما این دانش فنی را ایجاد کردیم که از موادی استفاده کنیم که حتی کاغذ اگر نیاز به بازیافت یک ماهه تا یک ساله نیز داشت‌، انجام شود‌، ما هیچ پلی‌اتیلنی در این کاغذ استفاده نمی‌کنیم،‌ حتی چندی است روی این موضوع متمرکز شده‌ایم که 15 تا 20 درصد ماده پلیمری که در کاغذ مصرف می‌شود را نیز با ماده دیگری جایگزین کنیم.
کما اینکه انتقادی که به کاغذ سنگی وارد می‌شود و دلیل اینکه عمده واردکننده‌ها به پروژه کاغذ سنگ حمله می‌کنند،‌ این است که منافع بازرگانی بسیاری بر واردات یک و نیم میلیون تن کاغذ حاکم است که تولید این نوع کاغذ در حجم گسترده این منافع را به خطر می‌اندازد. اگر کاغذ سنگی در کشور پابگیرد‌، مصرف انرژزی پایین‌تر و پروسه تولیدش آسان‌تر است.
نظر بدهید