مشکلات هست؛ اما نمی‌شود با دوره پهلوی مقایسه‌اش کرد/ جایزه دادن کافی نیست
سه شنبه 29 مرداد 1398

مشکلات هست؛ اما نمی‌شود با دوره پهلوی مقایسه‌اش کرد/ جایزه دادن کافی نیست

نویسنده رمان «دو روایت از یک عکس» که در جایزه شهید اندرزگو نامزد شده، می‌گوید: دنبال تطهیر پهلوی نباشیم؛ چرا که واقعیت ندارد. مشکلاتی وجود دارد؛ اما نمی‌شود با دوره پهلوی مقایسه‌اش کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده رمان «دو روایت از یک عکس» که در جمع نامزدهای بخش کودک و نوجوان جایزه ادبی شهید اندرزگو قرار دارد، گفت: «قطعاً داوران هر جایزه‌ای ضمن توجه به محوریت آثار که در اینجا مرتبط با انقلاب اسلامی است، به قابلیت کتب از لحاظ ساختاری و تکنیکی هم توجه می‌کنند. به همین تناسب نیز رمان من به لطف داوران، احتمالاً دارای این بضاعت بوده است.»

وی افزود: «محوریت رمان دو روایت از یک عکس نیز به دوران بعد از خروج رضاخان و محمدرضا پهلوی از ایران برمی‌گردد که هر دو نیز دوران فلاکت‌باری در خارج از کشور داشتند و وابستگی‌شان به انگلیس و آمریکا مایۀ فلاکتشان بوده است. همین بخش از تاریخ را به این دلیل که حاوی نکات عبرت‌آموز و پندآمیزی است، در قالب داستان برای مخاطبان به تصویر درآوردم.»

*به دنبال تطهیر پهلوی نباشید؛ چراکه واقعیت ندارد

حسن‌بیگی با ابراز تعجب درباره واردنشدن برخی از نویسندگان به نگارش داستان‌های انقلابی عنوان کرد: «متأسفانه گویی برای برخی، نوشتن رمان انقلابی زشتی و قبح پیدا کرده و انگار به هر دلیلی نمی‌خواهند سراغی از این برش تاریخی کشورمان بگیرند.»

وی تأکید کرد: «البته در جامعه فعلی، با نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو هستیم که این اسباب دل‌خوری شده است. دقیقاً همین مسائل باعث شده است که برخی سوءاستفاده کنند و برای تطهیر پهلوی تلاش کنند؛ مثلاً آن دوره را با اوضاع امروز قیاس می‌کنند.»

این نویسنده پرکار کشور ادامه داد: «مشکل اینجاست جوانی که دوره پهلوی را ندیده، ممکن است با تبلیغات رسانه‌ای این عده فریب بخورد و به غلط تصور کند که در آن دوره، ما وضعیت خوبی داشته‌ایم؛ در حالی که منِ نویسنده امروز و جوان دوره پهلوی و انقلاب این دوران را حس کرده‌ام و می‌دانم که در رژیم مستبد شاه، خبری از آزادی نبوده است.»

این نویسنده با بیان اینکه قیاس میان دوره پهلوی با جامعۀ امروز درست نیست، گفت: «دنبال تطهیر پهلوی نباشیم؛ چراکه واقعیت ندارد. مشکلاتی وجود دارد؛ اما نمی‌شود با دوره پهلوی مقایسه‌اش کرد. این وظیفه داستان‌نویسان انقلابی است که در قصه‌ها به این مسائل توجه کنند و درباره‌اش بنویسند.»

نویسنده رمان دو روایت از یک عکس اضافه کرد: «من سعی کردم در این رمان برای گروه نوجوان مستندات تاریخی دوره پهلوی را بگویم. عواقب احتمالی‌اش را هم پذیرفتم؛ مانند اینکه مثلاً شاید برخی از افرادی که گفتم، از من ایراد بگیرند.»

*به برپایی جوایز نباید اکتفا کرد؛ باید جریان تولید داستان انقلابی راه انداخت

حسن‌بیگی با اشاره به محاسن برگزاری جوایزی همچون جایزه شهید اندرزگو یادآور شد: «قطعاً این جوایز ادبی لااقل در معرفی کتب خوب به مخاطب مؤثر است؛ اما نباید به برپایی جوایز اکتفا کرد. بنده حتی معتقدم که می‌توان به‌سبب وجود جوایزی این‌چنینی، دست به تولید اثر زد.»

این برگزیده جوایز ادبی اشاره کرد: «در برگزاری یک جایزه، یک سری نهادها درگیر می‌شوند. چه بهتر که همین‌ها دست به تولید کتاب انقلابی بزنند و نویسندگان را برای نوشتن کتاب استاندارد فرابخوانند و پیشنهاد رمان و داستان و... بدهند؛ مثل جریانی که در حوزه دفاع مقدس، خصوصاً در خاطره‌نگاری شکل گرفت و اتفاقاً وجود کتاب‌های پرشمار و پرفروش، حکایت از موفقیت حرکتشان دارد.»

وی همچنین گفت: «ما منابع و سوژه‌های داستانی خوبی در حوزۀ انقلاب اسلامی در اختیار داریم که می‌توان این‌ها را به رمان‌نویسان پیشنهاد داد و ترغیبشان کرد تا یک جریان کتب داستانی انقلابی قوی در کشور شکل گیرد.»

ابراهیم حسن‌بیگی تأکید کرد: «نگارش آثار متعدد داستانی در حوزۀ انقلاب اسلامی، قطعاً با کمک و همراهی امثال جایزه شهید اندرزگو و دستگاه‌های فرهنگی و برگزارکننده آن می‌تواند جدی‌تر دنبال شود. این جریان خودبه‌خود منجر به رونق هرچه بیشتر این جایزه هم خواهد شد؛ وگرنه جایزه‌دادن با اینکه خوب است، کافی نیست.»

بر این اساس مراسم اختتامیه و اهدای این جایزه یکشنبه سوم شهریور ساعت ۱۷ تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

نظر بدهید