قصه نامزدهای نهایی رمان بزرگسال جایزه شهید اندرزگو چیست؟
سه شنبه 29 مرداد 1398

قصه نامزدهای نهایی رمان بزرگسال جایزه شهید اندرزگو چیست؟

۶ نامزد نهایی بخش داستان بلند و رمان بزرگسال جایزه ادبی شهید اندرزگو با محوریت مبارزه ادبی با تحریف تاریخ معاصر و بیان حقایق دربار رژیم پهلوی با قصه‌ای به این موضوع پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری آنا، اسامی نامزدهای نخستین دوره جشنواره ادبی «روایت انقلاب» با نام «جایزه مردمی و ادبی شهید سید علی اندرزگو» با محوریت «مبارزه ادبی با تحریف تاریخ معاصر» و «بیان حقایق و روشنگری دربار رژیم پهلوی»، در بخش داستان بلند و رمان بزرگسال معرفی شدند.
دبیرخانه این جایزه ۶ نامزد نهایی بخش داستان بلند و رمان بزرگسال را از میان بالغ بر ۶۵ کتاب داستانی ارزیابی‌شده توسط داوران منتخب معرفی کردند. در مرحله نهایی از دو اثری که بیشترین تعداد آراء را با داوری و رأی ۱۰ نفر از نخبگان حوزه ادبیات داستانی بزرگسال کسب کرده باشند، در مراسم اختتامیه جایزه شهید اندرزگو تقدیر خواهد شد.
گفتنی است آثار تولیدی اعم از نشر و بازنشر در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ که دارای درون‌مایه مدنظر جایزه بوده‌اند، در این دوره از جایزه شرکت داده شده و به رقابت پرداخته‌اند. به بهانه نامزد شدن این آثار معرفی اجمالی از آنها را در ادامه می‌خوانید.
«اوسنه‌ی گوهرشاد» نوشته سعید تشکری/ انتشارات به‌نشر

تشکری نویسنده و مدرس ادبیات داستانی و دراماتیک که همکاری نزدیکی با انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) دارد و چند سالی است دبیری سلسله نشست‌های «عصرانه داستان‌نویسان رضوی در سه‌شنبه‌های به‌نشر» را در شهر مشهد بر عهده دارد، تاکنون آثاری همچون «مفتون و فیروزه»، «غریب قریب»، «هندوی شیدا»، «من سقراط مجروح را دوست دارم»، «رژیسور»، «هزار و سیصد و پنجاه و هفت»، «مردمان قصه کنند»، «مشاق»، «داش آقا»، «پاریس پاریس» و … را به چاپ رسانیده است.
این نویسنده پرکار پیش از این در رمان «پاریس پاریس» به حادثه قیام گوهرشاد پرداخته بود، اما در «اوسنه‌ی گوهرشاد» به‌صورت ویژه این حادثه را محور داستان فانتزی خود قرار داده است.
«اوسنه» در لغت به معنای افسانه است. کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» به قلم سعید‌ تشکری مجموعه داستان‌های به هم پیوسته فارسی و روایت خیالی همگام با داستانی نو و مبتنی بر حقیقت از واقعه ۲١ تیرماه، شهادت و سرکوب خونین قیام مردم در مسجد گوهرشاد و حرم مطهر رضوی و زندگی گوهرشاد بیگم در دوره تیموریان است. این رمان با استفاده از تکنیک‌های فانتزی جان بخشی به شخصیت‌های داستان در زمان‌های مختلف موقعیت‌هایی فوق‌العاده برای خوانندگان خلق می‌کند.
«عاشقی به سبک ون‌گوگ» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان/ انتشارات شهرستان ادب

کتاب «عاشقی به سبک ون‌گوگ» نامزد جایزه جلال آل‌احمد، نامزد جایزه قلم زرین و نامزد جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور را در پرونده خود دارد. شرفی خبوشان این کتاب را پیش از رمان «بی‌کتابی» که در سال ۱۳۹۶ برنده جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد نوشته است.
شرفی خبوشان تجربه نوشتن اثر برای مخاطب نوجوان را هم در کارنامه خود دارد و کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» از این نویسنده در بخش داستان نوجوان جایزه شهید اندرزگو نامزد شده است.
«عاشقی به سبک ونگوگ» روایت عشقی بزرگ و بی‌چشمداشت از سمت شخصیت اول داستان به نام «البرز» به «نازلی» است. البرز پسر سرایدار عمارت خسروخانی است. پسری که به همراه مادر و پدرش از کودکی به خانواده خسروخانی خدمت کرده‌اند و حالا در ابتدای جوانی‌اش بیش از پیش عاشق نازلی دختر هنرمند خسروخانی می‌شود. نازلی نقاش محبوب البرز، دختری است که از کودکی با البرز دوست بوده است، خاطرات مشترک کودکی‌شان آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد، اما قصه اصلی این نیست. البرز به واسطه عشقش به نازلی وارد ماجراهایی می‌شود که پدر نازلی یک سر آنهاست، رفت‌وآمدهای مشکوک به خانه و روابط مرموزی که پنهان مانده‌اند. توصیفات حرفه‌ای و روایت قوی خبوشان از دلهره‌ها، حسرت‌ها و آنچه در دل البرز می‌گذرد مخاطب را تا آخرین سطر داستان به جای البرز می‌نشاند. «عاشقی به سبک ونگوگ» رمانی تاریخی نیست، اما در خلال خود از تاریخ و ظلمی که در برهه‌ای به مردم روا داشته شده است پرده برمی‌دارد.
«گرگ‌سالی» نوشته امیرحسین فردی/ انتشارات سوره مهر

گرگ سالی تنها اثر در بین نامزدها است که نویسنده‌اش در بین ما نیست. مرحوم امیرحسین فردی نویسنده پرکار و تأثیرگذار انقلاب اسلامی که از وی با عنوان «پدر ادبیات انقلاب» یاد می‌شود از پایه‌گذاران کتابخانه مسجد جوادالائمه (ع) و کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور بود.
امیرحسین فردی رمان «گرگ سالی» را در واپسین روزهای عمر خود برای انتشار آماده كرده بود. این رمان ۴۰۰ صفحه‌ای که در سال ۱۳۹۲ منتشر شد ادامه رمان برجسته مرحوم فردی با عنوان «اسماعیل» است. وی در این داستان به کشمکش میان اسماعیل و گرگ‌هایی می‌پردازد که آمریکایی‌ها برای اصلاح نژاد گرگ‌های ایرانی به منطقه سبلان آورده‌اند. آمریکایی‌ها که در آن زمان کشت و صنعت مغان را برعهده داشتند، درصددند گرگ‌های آدم‌خواری را در این منطقه بار آورند تا بتوانند برای کشتن افراد انقلابی از آنها استفاده کنند.
رمان «گرگ سالی» برای سومین نوبت در خردادماه امسال تجدید چاپ شد.
«مستوری» نوشته صادق کرمیار/ انتشارات جمکران

«مستوری» رمانی از کرمیار خالق کتاب «نامیرا»‌ است. کارگردان و فیلمنامه‌نویسی که در ادبیات هم آثار قابل توجهی پدید آورده است. کرمیار نویسنده‌ای شناخته‌شده در ژانر رمان تاریخی با آثاری مانند «درد» و «دشت‌های سوزان» که همگی با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد‌ه‌اند. با این همه در اتفاقی تازه که او با رمان «مستوری» رقم زده، نشان داده است که می‌تواند خود را از قالب نویسنده‌ای تاریخی به یک داستان‌نویس اجتماعی نیز ارتقا دهد.
داستان این رمان با نامزدی سیامک و سپیده آغاز می‌شود. سیامک فرزند دکتر خسروی در شرکت تولید مواد غذایی طیور فعالیت می‌کند و سپیده دانشجوست. ماجرایی باعث می‌شود که سیامک از شرکت استعفا دهد و هم زمان نسبت به این که دکتر خسروی پدر اوست، دچار شک و تردید شود. در این شرایط سیامک ترجیح می‌دهد زندگی سپیده را به سرنوشت خود گره نزند و تلاش می‌کند نامزدی و ازدواج با سپیده را به هم بزند، اما سپیده که عاشق سیامک است، وقتی متوجه موضوع می‌شود، با سیامک همراهی می‌کند تا به راز زندگی او پی ببرد. در ادامه داستان و در پی اتفاقات مختلف پای شهید مهدی زین‌الدین به داستان باز می‌شود.
این رمان از یک سو دفاع مقدس و از سویی دیگر جنگ اقتصادی را روایت می‌کند.
«من پسر شاه نیستم» نوشته اصغر فکور/ انتشارات موزه عبرت

اصغر فکور آثار زیادی با محوریت انقلاب اسلامی و شهدا به رشته تحریر درآورده است با این حال این نویسنده و انتشارات موزه عبرت گمنام‌ترین مؤلف و ناشر در بین نامزدهای دوره نخست جایزه ادبی شهید اندرزگو هستند.
«من پسر شاه نیستم» به زندگینامه داستانی تقی رفیع‌زاده رحیم از زندانیان محبوس در کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک و شهربانی دوران طاغوت که اکنون به موزه عبرت ایران مشهور است، می‌پردازد.
ماجرای این کتاب از لحظاتی پیش از ورود حضرت امام خمینی(ره) به کشور، از درگیری‌های خیابانی و آتش زدن لاستیک‌ها و... آغاز می‌شود. تقی که همراه مادر بیمارش در خانه‌ای استیجاری متعلق به سرهنگی بازنشسته زندگی می‌کند، به خاطر شکنجه‌هایی که شده، قادر به تحرک فعال نیست.
در ادامه، راوی ضمن یادآوری گذشته، به شرح زندگی سخت و رنج‌آورش و فعالیت‌های سیاسی خود و بازداشت از سوی ساواک و شکنجه‌هایی که دیده، می‌پردازد.
«وقت معلوم» نوشته مهدی کفاش/ انتشارات شهرستان ادب

رمان «وقت معلوم» و مهدی کفاش دومین نماینده انتشارات شهرستان ادب در بین نامزدهای جایزه ادبی شهید اندرزگو هستند.
این رمان که نامزد دریافت دهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد، داستان روحانی جوانی به نام فؤاد فریمان است. فؤاد به همراه همسرش در منزل عمویش اقامت می‌گزیند تا دوره تحصیلی خویش را در حوزه علمیه به پایان ببرد.
فؤاد، به کرسی قضاوت علاقه‌مند است. در ادامه داستان عمویش سه پرونده به او می‌دهد که هر سه با یکدیگر مانند حلقه‌های یک زنجیره، ارتباط دارند. این سه پرونده در تاریخ معاصر ایران واقعی هستند. مهدی کفاش با دست‌مایه قراردادن زندگی فؤاد، ماجراهای مختلفی از تاریخ قاجار و پهلوی را روایت می‌کند.
رمان دو روایت را هم‌زمان به پیش می‌برد. روایتی سوم شخص از زندگی فؤاد و اتفاقاتی که برای او می‌افتد و روایتی اول‌شخص و در قالب شبه‌اعترافات او در زندان که خودِ او در سلول انفرادی‌اش و گویا به درخواست زندانی‌کنندگانش می‌نویسد.
گفتنی است، برگزیدگان جایزه ادبی شهید اندرزگو در آیین سالانه اهدای این جایزه همزمان با روز  سوم شهریورماه ساعت ۱۷ در حوزه هنری، معرفی و تجلیل خواهند شد. به برگزیدگان، علاوه بر جوایز نقدی، معنوی و فرهنگی، لوح یادبود و نشان جایزه شهید سید علی اندرزگو اهدا می‌شود.
نظر بدهید