مشکلات مردم در دوره پهلوی باید برای نوجوانان روایت شود/ برگزاری جوایز ادبی در شهرستان‌ها جذاب‌تر است
سه شنبه 29 مرداد 1398

مشکلات مردم در دوره پهلوی باید برای نوجوانان روایت شود/ برگزاری جوایز ادبی در شهرستان‌ها جذاب‌تر است

یک نویسنده جوان گفت: مسائل و مشکلات فراوانی در دوره پهلوی بوده که باید دیده شود چون این‌ها بخشی از تاریخ ایران است و برای مخاطب نوجوان باید به‌طور صحیح روایت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری آنا، هادی حکیمیان درباره کتاب «باغ خرمالو» که به تازگی برگزیده بخش رمان نوجوان جایزه شهید اندرزگو شده است، گفت: این کتاب به تاریخ معاصر ایران در دوره پهلوی اول اشاره دارد که تلاش کرده‌ام با زبان قابل فهم اطلاعات مناسبی را به نوجوانان ارائه داده و آن‌ها را با اتفاقات سال‌های پیش ایران آشنا کنم.
وی با اشاره به این نکته که داستان کتاب در فضای شهریور سال ۱۳۲۰ می‌گذرد، عنوان کرد: این رمان، روایتگر استعفا و تبعید رضاشاه پهلوی به خارج از کشور است، زمانی که کشور در اشغال متفقین قرار دارد. در آن هنگام پهلوی دوم با خانواده سلطنتی به شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، یزد، بندرعباس سفر می‌کند و در این سفر چند نوجوان با آنان دیدار می‌کنند. «باغ خرمالو»، در حقیقت شخصیت شکست‌خورده یک دیکتاتور را به تصویر کشیده است.
این نویسنده جوان بیان کرد: این داستان بن مایه‌ای واقعی دارند و حضور رضاشاه در راه تبعید در شهرهای مختلف ازجمله یزد در خاطرات شخصیت‌های مختلف تاریخی ثبت شده است و بنده هم از همین داستان و حادثه واقعی برای نوشتن کتاب باغ خرمالو الهام گرفته‌ام.
حکیمیان درباره ضرورت روایت تاریخ برای نوجوانان اظهار کرد: رژیم پهلوی سال‌ها در ایران حکومت کردند آن‌ها در دوران حکومت خود اقداماتی مانند احداث راه‌آهن، ایجاد ارتش یکپارچه، احداث دانشگاه و شروع مدرن‌سازی ایران را داشتند در کنار تمام این فعالیت‌ها باید گفت هیچ دلیلی برای استبداد وجود ندارد. در کنار این اقدامات، ایرادات، مسائل و مشکلات فراوانی بوده که باید دیده شود چون این‌ها بخشی از تاریخ ایران است و برای مخاطب نوجوان باید به‌طور صحیح روایت شود. رضاشاه به ارتش خود بسیار مباهات می‌کرد اما همین ارتش در برهه‌های حساس به درد شاه و مردم و کشور نخورد مثلاً در قضیه سال ۱۳۲۰ در جریان جنگ جهانی و همچنین در پیروزی انقلاب هم ارتش در برابر ملت نتوانست کاری از پیش ببرد.
وی درباره روند نوشتن کتاب و میزان تحقیق و پژوهش خود توضیح داد: خیلی تحقیق و پژوهش گسترده و مختص نگارش این کتاب انجام ندادم چون رشته تحصیلی خودم مرتبط با تاریخ است و علاقه‌مند به مطالعه تاریخ هستم و مطالعات خوبی از قبل داشتم اما چون داستان واقعی است و با نوجوانان آن زمان که الان پیر و سالخورده شده‌اند گفتگو و مصاحبه‌هایی را انجام دادم.
این نویسنده با اشاره به اینکه تجربه نوشتن کتاب برای مخاطب بزرگسال و نوجوان را همزمان دارد، گفت: نوجوانان با صداقت و صراحت بیشتری با کتاب و نویسنده مواجه می‌شوند و اگر از کتابی خوش‌شان نیاید سریع می‌گویند و ملاحظات خاصی ندارند. بنده هم سعی کردم کتاب با اتفاقات و فراز و نشیب و حادثه‌های زیادی پیش برود و کمی هم لحن طنز به کار بردم تا جذابیتش برای مخاطب نوجوان حفظ شود.
حکیمیان در پاسخ به تفاوت کار برای نوجوان و بزرگسال تشریح کرد: اگر نوجوان از همان ابتدای کتاب جذب نشود خواندن را ادامه نمی‌دهد، اما مخاطب بزرگسال امکان دارد چند فصل هم همراه کتاب ادامه دهد؛ نکته دیگر اینکه در رمان بزرگسال هر لغت و هر اتفاقی را می‌‌توان استفاده کرد اما در کتاب‌های خاص نوجوان محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان بر روی هر موضوعی دست گذاشت مخاطب بزرگسال و می‌تواند برای لغات سخت به لغت‌نامه مراجعه کنند اما از مخاطب نوجوان نمی‌توان این انتظار را داشت.
وی درباره فواید برگزاری جشنواره‌ها و جوایز ادبی گفت: جشنواره‌ها می‌توانند در معرفی کتاب‌ها و نویسنده‌ها به جامعه و مخاطب مفید باشند چون در بازاری که هزاران کتاب منتشر می‌شود یکی از راه‌ها و روش‌های انتخاب کتاب برگزیده‌ها و نامزدهای همین جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی هستند، اما نکته قابل‌توجه این است که اگر این جشنواره‌ها و جایزه‌ها در شهرستان‌ها و استان‌های غیر از تهران برگزار شود می‌تواند بسیار جذابیت ایجاد کند.
نظر بدهید