معمای پیچیده ساواک برای دستگیری «چریک تنها»
سه شنبه 29 مرداد 1398

چریک تنها

معمای پیچیده ساواک برای دستگیری «چریک تنها»

«چریک تنها»؛ زندگی‌نامه و خاطراتی از شهید سیدعلی اندرزگو از سوی گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، بعد از تصویب کاپیتولاسیون یا به تعبیر حضرت امام(ره) سند بردگی ملت ایران، جمعی از یروهای جوان مسلمان انقلابی به این نتیجه رسیدند که رژیم شاه، پس از کشتار 15 خرداد و تبعید امام و زندانی کردن انقلابیون، مردم کشور ما را به بردگان آمریکا تبدیل کرده است؛ لذا باید در برابر شاه خائن بایستند. آنها با اجازه مرجعیت تصمیم خود را گرفتند.
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت که کاپیتولاسیون را در مجلس به تصویب رساند هدف اول بود. چندین جوان انقلابی برای اعدام انقلابی حسنعلی منصور هم‌پیمان شدند و نقشه‌ها ریختند. در نخستین روز از بهمن 1343 در مقابل مجلس شورای ملی موضع گرفتند و با ورود خوروی نخست‌وزیر، عملیات خود را به خوبی انجام دادند. محمد بخارایی با ظاهر یک جوان فرنگی جلو رفت و خیلی سریع دو تیر به منصور شلیک کرد، یک نفر از این گروه، خود را جلوی ماشین پلیس انداخت و باعث توقف حرکت آنها شد. بعد همان شخص، بلافاصله به سراغ منصور رفت و تیر خلاص را به سر او زد و ... .
نخست‌وزیر خائن به سزای اعمالش رسید، اما بسیاری از آنان در روزهای بعد توسط مأموران دستگیر می‌شوند. در سحرگاه 26 خرداد 1344، محمد بخارایی، رضا صفارهرندی، مرتضی نیک‌نژاد و صادق امامی پس از شکنجه‌های فراوان، تیرباران و بقیه زندانی شدند.
فقط یک نفر از طراحان و مجریان اصلی ترور منصور فراری بود. همان که تیر خلاص را زد. برای سیدعلی اندرزگو نیز حکم اعدام غیابی صادر شد اما او به معمایی پیچیده برای ساواک و دستگاه امنیت تبدیل شد. او مسئول ارزیابی عملیات بود و جلوی حرکت خودروهای پلیس را گرفت.
 
دستگاه امنیتی شاه نه تنها موفق به دستگیری او نشد، بلکه این معادله چند مجهولی، سال‌ها به فعالیت بر ضد رژیم شاه و فراهم کردن اسلحه برای مبارزین ادامه داد. در حالی که این انسان نخبه، هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذاشت. این اعجوبه کار اطلاعاتی 14 سال فعالیت انقلابی گسترده انجام داد، در عین حال ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد و به یکی از اسطوره‌های مبارزات انقلابی کشور ما تبدیل شد.
«چریک تنها» که به تازگی از سوی گروه شهید ابراهیم هادی تدوین و منتشر شده، نگاهی انداخته به زندگی و سیر مبارزاتی شهید اندرزگو. کتاب در ابتدا به معرفی این شهید و فعالیت‌های او در زمینه مبارزه با شاه می‌پردازد و در ادامه از زبان همراهان و خانواده، نگاهی نزدیک‌تر انداخته به شخصیت او.
کتاب در واقع تلاش دارد تا با روایت‌های کوتاه و در عین حال با زبانی ساده، شخصیت این شهید را به مخاطب جوان معرفی کند. گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی کتاب حاضر را در دو هزار و 500 نسخه و به قیمت 9 هزار و 500 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.
نظر بدهید