«علی از زبان علی(ع)» عصارۀ 7 جلد کتاب برای جوان امروز است/ بیشتر آثارم دربارۀ امیرالمؤمنین و فرزندان اوست
چهارشنبه 30 مرداد 1398

«علی از زبان علی(ع)» عصارۀ 7 جلد کتاب برای جوان امروز است/ بیشتر آثارم دربارۀ امیرالمؤمنین و فرزندان اوست

مراسم معرفی و بررسی کتاب «علی از زبان علی (ع)» و همچنین جشن امضای کتاب «خنجر سپید شب» عصر دیروز با حضور حجت الاسلام محمدیان، مسلم ناصری و احمد بابایی در ترنجستان بهشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، در ابتدای این مراسم مسلم ناصری، نویسنده کتاب «خنجر سپید شب»، ضمن تبریک عید غدیر گفت: اعتقاد دارم که نوشتن رمان در میان آثار تاریخی کاری مشکل است. من در هر دو زمینه قلم به دست گرفته و نوشته‌ام. اما نوشتن در مورد فردی از یک خاندان که عاشق فردی از خاندان دیگری می‌شود، بسیار مشکل است.
وی افزود: در تحقیقات برای نوشتن «خنجر سپید شب» به نکات جالبی رسیدم. پدر و پسر از خاندان کسانی هستند که اجداد آنها را هاشمیون و علویون کشته‌اند. اما هر دو حب و عشق به پیامبر و علی(ع) دارند.
 

 
ناصری با اشاره به سخت بودن رمان «خنجر سپید شب»، اضافه کرد: حدود 10 سال زمان برای نوشتن کتاب صرف کرده‌ام.  بارها این کتاب را بازنویسی کرده‌ام. اما نکته مهم کتاب، بازه تاریخی آن است. از قبل از بعثت پیامبر گرامی شروع می‌شود و تا شهادت امیرالمؤمنین ادامه دارد. نوشتن این بازه تاریخی طولانی و جا دادن آن در 250 صفحه کار مشکلی بود.
نویسنده کتاب «خنجر سپید شب»گفت: حاضر به چاپ کتاب نبودم، چون فکر می‌کنم کتاب رسیده و پخته نشده بود. سرانجام دوستان خواندند و من را به ادامه تشویق کردند. بیش از ده بار اثر را بازنویسی کردم و زمان چاپ کتاب نیز بازنگری شد.
وی با اشاره به شخصیت اصلی کتاب افزود:  به نظرم شخصیتی چون محمدبن‌ابی‌حذیفه نیاز به این زمان داشت. چون امام علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند: محمدها ابا دارند که معصیت خدا را انجام دهند. محمد‌بن‌حنفیه، محمد پسر جعفربن‌ابی‌طالب، محمدبن‌ابی‌بکر و محمدبن‌ابی‌حذیفه افرادی هستند که علی(ع) به آنها اشاره دارد.
ناصری ادامه داد: دوران سختی است. جامعه‌ای که پیامبر ساخته است، بلافاصله پس از رحلت ایشان شروع به فاسد شدن می‌کند.
وی با بیان اینکه آثار تاریخی نشان‌دهنده زمانه و عصر حاضر هستند، گفت: اعتقاد دارم کارهای تاریخی زمانه خود را نشان می‌دهند. حوادث تاریخی را شنیده‌ایم، غزوات را می‌دانیم؛ اما متفاوت دیدن در این بین برای من مهم بود.
 

 
نویسنده کتاب «فرزندخوانده» گفت: سعی کردم این بازه 50 ساله را به گونه‌ای دیگر بیان کنم. نکته کلیدی از زمان عثمان شروع می‌شود و تا شهادت امام علی(ع) ادامه دارد.
وی ادامه داد: حب علی(ع) در دل همه ما هست. به همین دلیل بیشتر کارهای من در خصوص امیرالمؤمنین و فرزندان او است. نوشتن در خصوص چنین شخصیتی بسیار سخت است و یکی از راه‌های نزدیک شدن به امیرالمؤمنین، نوشتن در خصوص افراد نزدیک به او است.
در ادامه این مراسم، احمد بابایی به مناسبت روز غدیر خم در خصوص امیرالمؤمنین به شعرخوانی پرداخت.
 

 
در بخش پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام محمدیان، نویسنده کتاب «علی از زبان علی(ع)» گفت: چه کسی بهتر از  خود امیرالمؤمنین برای معرفی علی(ع) سراغ داریم.
وی ادامه داد: وقتی شب‌ها ستاره‌ها را می‌بینیم، بسیار کوچک دیده می‌شوند و ماه به چشم ما بزرگ می‌آید. دلیل این چیزی جز فاصله نیست. این در صورتی است که ستاره‌ها از ماه هم بزرگ‌تر هستند.
حجت‌الاسلام محمدیان، با اشاره به شخصیت والای امیرالمؤمنین گفت: فاصله ما نیز با شخصیتی چون علی(ع) بسیار است و در درک عظمت ایشان عاجز هستیم. مخصوصاً وقتی بخواهیم با کلمات ایشان را توصیف کنیم. در زندگی عادی در توصیف گل، یک محبت و ... واژه و کلمه کم می‌آوریم. احساس می‌کنیم کلمات نابالغ هستند. امام علی(ع) تنها شخصیتی است که از این کلمات بهره برد تا خود را معرفی کند، چون  ناچار بود در مورد خود سخن بگوید.
نویسنده کتاب «علی از زبان علی(ع)» ادامه داد: یکی از علمای اهل سنت در این خصوص معتقد است که علی(ع) تنها شخصیتی است که هم دوستان و هم دشمنان وی سعی کردند که فضائل او را مخفی کنند؛ دوستان از ترس جان و دشمنان از خوف این فضائل. اما تمام دنیا این فضائل را در بر گرفته‌اند.
 

 
وی با بیان اینکه این کتاب از زبان حضرت علی(ع) نوشته شده است، گفت: در این کتاب راوی خود امیرالمؤمنین هستند. کتاب نیز مستند بوده و از منابع دست اول برای نوشتن آن بهره گرفته‌ام و می‌توان به مستندات آن تکیه کرد. کتاب نیز بسیار روشن نوشته شده است و نیازی به تحلیل و تفسیر ندارد.
حجت‌الاسلام محمدیان افزود: علی(ع) امیر بیان است. در رساندن مطلب جزو معجزه‌های آفرینش است. در این کتاب نیز سعی شده است سیر تاریخی زندگی ایشان بیان شود. اگر قرار بود که مباحث تفسیری، معرفتی و .... حضرت نیز در کنار این سیر آورده شود، ده‌ها جلد کتاب نوشته می‌شد.
وی در پاسخ به این پرسش که با چه ذهنیتی این کتاب را نوشته‌اید، گفت: نهج البلاغه تنها یک بخش از سخنان امیرالمؤمنین است. سید رضی با علاقه خاصی که به ادبیات داشته است، تنها سخنان ادبی امام علی(ع) را جمع‌آوری کرده است. این کتاب در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک‌پنجم از زندگی و خطبه‌ها و روایت‌های امیرالمؤمنین است. حدود چهار برابر از ایشان در لابه‌لای کتاب‌ها مطلب داریم.
نویسنده کتاب «علی از زبان علی(ع)» اضافه کرد: وقتی شروع به نوشتن کتاب کردم، فکر می‌کردم یک جلد خواهد بود؛ اما رفته‌رفته مطالب جمع‌آوری شد و به 7 جلد رسید. اما چون به زبان عربی نوشته شده بود، فکر کردم مخاطب فارسی‌زبان نیز باید از این کتاب بهره ببرد، پس عصاره این 7 جلد را از زبان  خود امام علی(ع) به فارسی ترجمه کردم. این کتاب در نوع خود، کتاب منحصربه‌فردی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه این 7 جلد کتاب حالت پژوهشی دارد، ادامه داد: خواننده عادی کشش این 7 جلد کتاب را ندارد و از حوصله مخاطب بیرون است. همچنین بعضی از مطالب برای خواننده جذابیتی ندارد. علاوه بر ذائقه مخاطب، این 7 جلد بیشتر برای کسانی مفید است که کارهای تاریخی و پژوهشی انجام می‌دهند. بنابراین تصمیم گرفتم عصاره‌ای از این 7 جلد را ترجمه کنم. این را نیز اضافه کنم که ترجمه کاری محال و یا بس دشوار است. چون در ترجمه آن حس، لطفات و .... منتقل نمی‌شود. خودم را جای جوانی که کتاب را قرار است مطالعه کند قرار می‌دادم. ترجمه کتاب‌هایی از این دست را خواندم تا توانستم یکسان‌سازی انجام دهم تا جوان امروز بتواند باکتاب رابطه برقرار کند. همچنین این کتاب قرار است به عربی نیز ترجمه شود.
 
 
رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: تلاش من این بود که در جای مخاطب و جوان امروز بنشینم و کتاب را بخوانم. معتقدم که نسل‌ها هر 20الی 30 سال تغییر می‌کنند و متناسب با آن باید ادبیات نیز عوض شود. باید ادبیات نهج البلاغه عوض شود. ادبیات در حال تکامل است.
وی گفت: در جامعه عشق به امیرالمؤمنین موج می‌زند. حقیقت عجیبی است. عشق به او جهت زندگی را تغییر می‌دهد. عشق به او سرمایه‌ای است که بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. باید از این سرمایه عظیم استفاده کنیم. اگر در مغناطیس جذب حضرت قرار بگیریم، بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... حل خواهد شد. باید تلاش کنیم تا جامعه با محبت علی(ع) رشد کند.
حجت‌الاسلام محمدیان در پایان گفت: هر کسی باید برای آخرت خود توشه‌ای داشته باشد. خدمت به علی(ع) نیز توشه آخرت است. هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، می‌تواند این خدمت را انجام دهد. سرودن شعری در وصف مولا، زدودن غمی از دل، کمک به یتیم و... هر کدام می‌تواند خدمتی به امیرالمؤمنین به حساب بیاید. نمک‌شناس‌تر از علی(ع) وجود ندارد. یک سلام هم از طرف ایشان نادیده گرفته نمی‌شود.
 
 
 
 
 
نظر بدهید