میثم نیلی: جایزۀ شهید اندرزگو امتداد مبارزۀ انقلابی به زبان قلم است/ از جایزۀ نقدی پنج اثر برگزیده تا خرید تضمینی چهارده کتاب
شنبه 02 شهريور 1398

نشست خبری اولین جایزۀ ادبی و مردمی شهید اندرزگو برگزار شد؛

میثم نیلی: جایزۀ شهید اندرزگو امتداد مبارزۀ انقلابی به زبان قلم است/ از جایزۀ نقدی پنج اثر برگزیده تا خرید تضمینی چهارده کتاب

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: امروز نویسندگان، شاعران و اهالی قلم متعهد کشور ما اثبات می‌کنند که ادامه‌دهندۀ مسیر انقلاب اسلامی هستند. در همین راستا، جایزۀ شهید اندرزگو آغازی بر جنگ روایت‌ها در مسیر انقلاب است و امیدواریم با همت و هنر زبردستان قلم، آخرین دست‌وپازدن‌های بندگان طاغوت را هم مأیوس کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست خبری نخستین جایزۀ ادبی و مردمی شهید اندرزگو با حضور میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه، به‌همراه سیدصادق رضایی، دبیر علمی این رویداد ادبی برگزار شد.
در آغاز نشست، میثم نیلی دربارۀ این جایزه گفت: بیش از سه سال، از آغاز فرایند و جریان جدی ادبیات با دغدغه و هدف مقابله و مبارزه با جریان رسانه‌ای تطهیر پهلوی می‌گذرد و امسال به نقطۀ رسمی خودش رسیده است. جریان جنگ امروز را باید در حوزۀ روایت‌ها دانست؛ چنان‌که در همه جای دنیا، تقابل پس از حماسه‌ها و شکست اراده‌ها را در این حوزه شاهدیم.
وی افزود: در این میان، تولیدات فرهنگی برای روشنگری نقش جدی‌تری دارند؛ همچنان‌که در فرهنگ خودمان با روایت‌های درست از حماسه‌ها و آنچه به ظاهر شکست به نظر رسیده، موفقیت‌های تمدنی را به دست آورده‌ایم که بزرگ‌ترین مصداقش ماجرای کربلا و عاشوراست. همین روایت‌های درست، تحکیم‌کنندۀ مسیر آرمانی یک جامعه است.
 


  • در مقابله با جریان تطهیر پهلوی غفلت کرده‌ایم


  •  


نیلی با بیان اینکه افرادی با نگاه فرهنگی و هنر قلم و بیان باید سراغ ثبت روایات پیروزی‌ها و فعالیت فرهنگی جامعه بروند، گفت: در سال‌های انقلاب، حرکت‌ها و تولیداتی را در مقابله با دورۀ سیاه و پلیدی‌های پهلوی داشته‌ایم؛ اما در بیست سال گذشته، در این زمینه یک غفلت جدی شده است؛ آن هم زمانی که ظلمت‌پرستان و تحریف‌کنندگان تاریخ انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای، دنبال روایت مغلوط از پهلوی و تاریخ انقلاب ما هستند.
عضو شورای سیاست‌گذاری جایزۀ شهید اندرزگو اضافه کرد: امروز نویسندگان، شاعران و اهالی قلم متعهد کشور ما باید اثبات کنند که ادامه‌دهندۀ مسیر انقلاب اسلامی هستند. در همین راستا، جایزۀ شهید اندرزگو آغازی بر جنگ روایت‌ها در مسیر انقلاب است و امیدواریم با همت و هنر زبرستان قلم، آخرین دست‌وپازدن‌های بندگان طاغوت را هم مأیوس کنیم.
 

 

 


  • تقدیر از همۀ چهارده کتاب نامزد دریافت جایزۀ شهید اندرزگو


  •  


در ادامۀ این نشست همچنین سیدصادق رضایی، دبیر علمی جایزۀ شهید اندرزگو، خاطرنشان کرد: در اولین دوره، مؤلفان و ناشران 475 اثر را به دبیرخانه ارسال کردند که از این بین، 235 اثر مرتبط با جایزه انتخاب و در اختیار داوران قرار گرفت. در بخش «روایت تاریخ» 132 کتاب، در بخش «داستان بلند و رمان بزرگ‌سال» 56 اثر و در حوزۀ «داستان کودک و نوجوان» 47 اثر ارزیابی شدند.
وی ادامه داد: پنج اثر نیز در این سه بخش به‌عنوان برندۀ جایزه معرفی شده‌اند که دو کتاب در بخش کودک و نوجوان، دو اثر در حوزۀ داستان بلند و رمان بزرگ‌سال و یک اثر در حوزۀ تاریخ شفاهی خواهیم داشت. در عین اینکه علاوه بر نویسندۀ کتاب، از ناشران آثار هم حمایت خواهیم کرد. در واقع، از چهارده اثری که به‌عنوان نامزد دریافت جایزۀ شهید اندرزگو معرفی شده‌اند، حمایت خواهد شد.
رضایی همچنین دربارۀ نامزدهای دریافت جایزه در بخش روایت تاریخ خبر داد: داوران در این بخش به سه کتاب «1318» نوشتۀ علی احمد محرابی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، «پل پیروزی، سرزمین قحطی» نوشتۀ محمدقلی مجد و ترجمۀ علی فتحعلی آشتیانی از مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» نوشتۀ موسی حقانی از مؤسسۀ مطالعات تاریخ معاصر ایران رسیده‌اند که در این بین، یک کتاب به‌عنوان اثر برگزیده معرفی خواهد شد.
رضایی دربارۀ کیفیت کتب حائز دریافت جایزه اعلام کرد: ما با آثاری باکیفیت بالا در فرم و محتوا روبه‌رو بوده‎ایم؛ خصوصاً در حوزۀ کودک و نوجوان؛ هرچند باید تصدیق کرد آثار با این کیفیت، داوری را هم برای داوران ما سخت کرده بود. ما به‌عنوان متولیان ادبیات باید چندگام جلوتر از حال باشیم و بالاخره داوران جایزه در اختتامیه، توصیه‌هایی را به نویسندگان خواهند کرد.
 

 

 

 

 


  • سعی در پرکردن خلأهای فرهنگی انقلاب اسلامی داریم


  •  


همچنین میثم نیلی در پاسخ به سؤالی دربارۀ چرایی برپایی جایزۀ شهید اندرزگو تأکید کرد: حتماً تا به الان در حوزۀ ادبیات انقلاب اسلامی غفلت‌هایی کرده‌ایم که با این جوایز سعی می‌کنیم این خلأها را پر کنیم. در عین اینکه معتقدم وضعیت جوایز ادبی در دنیا حتی بسیار متنوع‌‌تر، پیشرفته‌تر و متکثرتر از کشور ماست. همچنین اینکه جایزه‌ای ادبی برای موضوع مهمی برپا شود، موجد انگیزه‌ای برای تولیدات مضاعف‌‌تر است.
وی با اشاره به چندین نهاد فرهنگی پشتیبان جایزۀ شهید اندرزگو عنوان کرد: ما به‌دنبال تشدید تولیدات فرهنگی در زمینۀ فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی خواهیم بود. متأسفانه ما کسانی را که انقلاب اسلامی را هم دیده‌اند، به‌نوعی در برابر بندگان طاغوت رها کرده‌ایم و با سکوت منفعلانه عملاً باعث شده‌ایم که روایت غالب از حماسۀ انقلاب، همان روایت‌های دشمن باشد.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با یادآوری گلایۀ رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر در خصوص کم‌کاری در این زمینه گفت: در تأسیس این جایزه، از نقد خودمان تا عزم برای اثرگذاری بیشتر بر ادبیات انقلاب اسلامی مدنظر ماست. این جایزه‌ای ترویجی است و امتداد مبارزۀ انقلابی مجاهدان و مبارزان انقلاب به زبان قلم؛ به‌طوری که فقط به‌دنبال جایزه‌دادن به یک کتاب نیستیم؛ بلکه باید وارد کار رسانه‌ای شد تا مفهوم انقلاب بر نسل فعلی هم اثرگذار شود.
 

 

 

 

 


  • از نامزدهای جایزه به تعداد 2000 نسخه خرید تضمینی خواهیم کرد


  •  


نیلی اضافه کرد: جریان تولید ادبیات انقلاب در حال شکل‌گیری است که این خود نیز به تبلیغ و کار رسانه‌ای نیاز دارد. در شکل‌گیری جایزۀ شهید اندرزگو نیز خوشبختانه مراکز سندی و تاریخی انقلاب اسلامی که پشتوانۀ سندی برای بیان روایی هستند، با این جایزه همدل شدند و طی این سه سال اخیر نیز از حضور و تصیمم‌سازی‌های مؤثر این نهادها بهره برده‌ایم.
عضو شورای جایزۀ شهید اندرزگو اعتقاد داشت: مشکل این است که موجودی اسنادی ما هنوز قابلیت استفاده برای عموم جامعه را پیدا نکرده‌اند. این جایزه در تلاش است که این مراکز تاریخ‌پژوهی را با تشکلات نشری گره بزند تا دست به روایت‌های دلنشین و جذاب‌تر برای مخاطب هم بزنند.
وی با تأکید بر اینکه این جایزه هم به نویسنده و هم به ناشر و هم به مخاطب تعلق دارد، گفت: جایزه فارغ از هدیۀ مادی به پنج نویسندۀ متعهد و برتر، به ناشران کتب برگزیده نیز مجوز خرید اثر خواهد داد و در این خصوص، کتابخانه‌های مساجد، مدارس و کتابخانه‌های عمومی از چهارده عنوان کتاب نامزد به تعداد 2000 نسخه خرید تضمینی خواهد شد.
 

 

 

 

 


  • جایزۀ شهید اندرزگو قطعاً دنبال تکرار نیست


  •  


همچنین در این نشست، سیدصادق رضایی با اشاره به برگزاری این مسابقۀ ادبی و در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعدد جوایز ادبی در کشور گفت: اتفاقاً ما دارای کمترین جوایز ادبی در میان کشورهای صاحب فرهنگ و ادبیات هستیم. جایزۀ شهید اندرزگو قطعاً دنبال تکرار نیست؛ کما اینکه معتقدم بسیاری از نهادها و ناشران داخلی هم می‌توانند سراغ برگزاری جوایز دیگری هم بروند.
وی بر برپایی دبیرخانۀ دائمی جایزه از دورۀ بعد تأکید کرد و افزود: در اولین دوره، فقط روی کتب سه سال اخیر متمرکز شدیم؛ اما در دوره‌های بعدی، ارزیابی جایزه روی کتب منتشرۀ یک سال اخیر خواهد بود.
در انتهای این نشست، محمدعلی مرادیان، مسئول دبیرخانۀ جایزۀ شهید اندرزگو اعلام کرد: فراخوان اولین دورۀ این رویداد ادبی در اسفند 1397 ارائه شد و بعد از دریافت و پالایش کتب مرتبط، داوری طی یک ماه و نیم انجام گرفت. بعد از اعلام نامزدها در سه بخش مجزا، در مرحلۀ نهایی نیز سی داور نخبه دوباره به آثار امتیاز دادند. کتبی که بیشترین رأی و امتیاز را گرفته‌اند، در جمع برگزیدگان قرار خواهند گرفت.
 

 
گفتنی است مراسم اختتامیۀ اولین دورۀ جایزۀ شهید اندرزگو یکشنبه سوم شهریور، ساعت 17 در تالار سورۀ حوزۀ هنری واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه برگزار می‌شود.
 

 

نظر بدهید