اگر خاطرات جنگ نوشته نشود، گویی هرگز وجود نداشته است
دوشنبه 29 آذر 1395

 مراسم سرود نیروی دریایی ارتش و دو کتاب:

اگر خاطرات جنگ نوشته نشود، گویی هرگز وجود نداشته است

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با تأکید بر نگارش خاطرات حاضران در هشت سال دفاع مقدس به ویژه بانوان نیروی دریایی ارتش گفت: آنچه نوشته نشود گویی هرگز وجود نداشته است.




به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از دو کتاب «اطلس عملیات‌های ماندگار» و «راز مروارید» و سرود نیروی دریایی ارتش ایران دوشنبه، 29 آذر در حوزه هنری برگزار شد.

محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در آغاز مراسم رونمایی از این آثار، ضمن ابراز خرسندی از انتشار دو اثر مکتوب و سرود تازه با موضوع نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: خوشحالیم به قول‌هایی که طی چند سال اخیر داده ایم پایبند بودیم. البته حوزه هنری با همکاری نیروی دریایی ارتش موفق شده تا این آثار را منتشر کند و امیدوارم در ادامه نیز، پروژه‌های ادبی مرتبط با نیروی دریایی را با موفقیت به سرانجام برسانیم.

در ادامه این مراسم امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در سخنانی با اشاره به همکاری‌های نیروی دریایی ارتش ایران با حوزه هنری اظهار کرد: حوزه هنری و انتشارات سوره مهر ما را در مسیری قرار دادند که بتوانیم فعالیت‌ها و دستاوردهایمان را ارائه و بیان کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز نمی‌توانیم بگوییم اقدامات نیروی دریایی بر کسی پوشیده نیست، بلکه  بالعکس، اقدامات نیروی دریایی پوشیده است؛ چرا که در طول این سال‌ها به درستی انعکاس پیدا نکرده است.

سیاری خاطرنشان کرد: اگر نتایج عملیات مروارید را بررسی کنید، می‌بینید که هر بخشی از نتایج این عملیات همچون انهدام نیروی دریایی عراق، محاصره دریایی عراق، نشان دادن سیادت ایران بر دریای خلیج فارس و ... می تواند یک کتاب باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با اشاره به اسکورت کشتی‌های تجاری یا کاروان‌ها در دوران جنگ تحمیلی توسط نیروی دریایی ارتش، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس 10 هزار کشتی تجاری اسکورت شده و به بندر خارک و امام(ره) رسیدند و واردات و صادرات در آن دوران ادامه داشت و اگر این اسکورت‌ها انجام نمی‌شد، کشورمان با قحطی مواجه می‌شد. همچنین حماسه 34 روز مقاومت خرمشهر و بسیاری از عملیات های دیگر در افتخارات ارتش ایران ثبت شده است.

وی اظهار داشت: اغلب عملیات‌های نیروی دریایی برای مردم بازگو نشده است. در واقع اصحاب رسانه، دوربین‌های مستندنگاران، نویسندگان و حتی مردم عادی در عملیات‌هایی مانند عملیات مروارید حضور نداشته‌اند و در مجموع کسانی به غیر از کارکنان و رزمندگان نیروی دریایی ارتش حضور نداشتند که بتوانند این وقایع را برای مردم منعکس کنند. البته بسیاری از وقایع نیز به علت طبقه‌بندی داشتن اسناد در آن مقطع مخفی و غیر قابل بازگو بودند.

سیاری با تاکید بر اینکه اسناد نیروی دریایی ارتش نشان می‌دهد چه افتخاراتی داشته است، اظهار کرد: سخنان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نیروی دریایی ارتش نیز به نوعی سند افتخار است. اما در طول این سال‌ها کمترین فیلم‌ها، سریال‌ها، کتاب‌ها و رمان‌ها درباره نیروی دریایی ساخته شده است. البته در حوزه سینما فیلم‌نامه های بسیاری برای تولید وجود دارد، اما به دلیل هزینه بالای ساخت فیلم در محیط دریا، اغلب کارگردانان و تهیه کنندگان از تولید چنین آثاری صرف نظر کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به در دست تولید بودن 30 جلد کتاب تاریخ دفاع مقدس از نگاه نیروی دریایی ارتش، اظهار کرد: تصور می‌کنم این کتاب‌ها تا 60 جلد هم ادامه داشته باشد. چراکه به شکل دقیق و روزشمار اتفاقاتی که در دوران جنگ تحمیلی در نیروی دریایی ارتش رخ داده را در این آثار بررسی می‌کنیم. افراد بسیاری هستند که باید به سراغشان برویم تا خاطراتشان از دوران دفاع مقدس در ارتش را بازگو کنند، البته بسیاری از این افراد به دلیل مشغله هایی که دارند، به سختی فرصت می‌کنند خاطراتشان را بنویسند یا بازگو کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: هدف از نگارش مستندات و خاطرات رزمندگان نیروی دریایی ارتش از دوران دفاع مقدس این است که نخست مردم بدانند که در حوزه دریا در دوران جنگ چه وقایعی رخ داده و همچنین کسانی که در نیروی دریایی خدمت می‌کنند و یا می‌خواهند خدمت کنند بدانند برای شهدا، جانبازان و ایثارگران نیروی دریایی چه اتفاقاتی رخ داده است و بدانند این راه پر افتخار را چگونه باید ادامه دهند.

وی با اشاره به انتشار و رونمایی کتاب‌های «اطلس عملیات‌های ماندگار» و «راز مروارید» گفت: ارزش و جایگاه کاری که در حوزه کتاب های نیروی دریایی  ارتش انجام شده بسیار بالا است. این کتاب‌ها گنجینه بی نظیری است که در اختیار اهل فن قرار می‌گیرد.

12کتاب از نیروی دریایی ارتش در دست آماده‌سازی است

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، با اعلام این خبر که 12 کتاب از نیروی دریایی ارتش در دست آماده‌سازی است، عنوان کرد: نوشتن بعد از جنگ در دنیا یک سنت است. بعد از آنکه سربازها به خانه هایشان می‌روند و تانک‌ها و توپ‌ها با لوله‌های سرد بازمی گردند و اسرا به پادگان‌ها می‌روند، افرادی که جنگ را تجربه کرده‌اند قلم و کاغذ بر می‌دارند و می‌نویسند که بر آن‌ها چه گذشته است.

وی با اشاره به خاطره ای از حضورش نزد رئیس مرکز خاطره نگاری روسیه، گفت: فرمانده این مرکز درباره علت ادامه دادن نگارش خاطرات جنگ به ما گفت که روسیه بدون ادبیات جنگ تنها یک خاک پهناور است. این سخن نشان می‌دهد که یکی از ابرقدرت‌های جهان، هویت خود را از ادبیات جنگ خود می‌گیرد. حوزه هنری نیز 29 سال است که کار گردآوری و انتشار خاطرات دفاع مقدس را بر عهده دارد.

آنچه نوشته نشود گویی هرگز وجود نداشته است

سرهنگی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری خاطرات مادران و همسران فرماندهان نیروی دریایی ارتش گفت: از امیر دریادار سیاری و فرماندهان ارتش تقاضا دارم که همسران و مادران شهدا، جانبازان، فرماندهان و ایثارگران نیروی دریایی ارتش را ترغیب کنند که خاطراتشان را بازگو کنند. صدام از مادران ایران شکست خورد، چرا که 36 هزار شهید دانش‌آموز را مادرانشان به جبهه فرستادند و بسیاری از شهدا و رزمندگان را همسرانشان راهی کردند و در نبودشان زندگی را اداره کردند. اگر در آن دوران همسران و مادران اجازه رفتن نمی‌دادند، چنین حماسه‌ای شکل نمی‌گرفت. آنچه نوشته نشود گویی هرگز وجود نداشته است.

در این مراسم از سرود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شده است، رونمایی شد. شعر این سرود توسط عباس محمدی، آهنگ‌سازی آن توسط محمدرضا چراغعلی و خوانش آن نیز توسط گروه سرود بخشش انجام شده است.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از کتاب‌های «اطلس عملیات‌های ماندگار» و «راز مروارید» که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌اند، از شخصیت هایی همچون محسن‌مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده قائم مقام رئیس حوزه هنری، عباس محمدی معاون مرکز موسیقی حوزه هنری، حیدر ایمنی مدیر روابط عمومی انتشارات سوره مهر و علی قربانی معاون اجرایی موسسه توسعه سینمایی سوره به پاس تلاش ها و همکاری‌هایشان با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انتشار آثار ادبی مرتبط، توسط امیر دریادار حبیب الله سیاری تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

نظر بدهید