قمی: امروز جنگ،جنگ روایت‌ها است
دوشنبه 04 شهريور 1398

قمی: امروز جنگ،جنگ روایت‌ها است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: همه باید به زبان خودشان و زاویه دیدی که دارند، حقایق را کاملا زلال روایت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در اختتامیه جشنواره شهید اندرزگو  ضمن یادآوری خاطره ای گفت: جایی نزد اهل ایمان بعضا هم لباس خودم عرض می کردم که امروز جنگ،جنگ روایت ها است. یکی از حضرات به من معترض شده و گفت که این  حرف شما چه معنی می تواند داشته باشد که در بین احادیث جنگ شده است؟ از عرض بنده احادیث اهل بیت را هم برداشت کرده بودند .
وی با یادآوری اینکه ما مردم شریف، عزت دار، دارای کرامت و ریشه‌دار ایران را کمتر مواجه کرده‌ایم با تصویر دقیق‌تری از آنچه در گذشته نه‌چندان دور بر سر این مملکت آورده‌اند، گفت: روزی فردی برای اینکه شخصیت اول یک مملکت شود، واسطه نزد سفیر بریتانیا می فرستاد. آقای سفیر هم پشت چسمی نازک کردند و گفتند این طور نمی شود. شما رادیو برلین گوش می دهید.  ایشان هم عذر خواهی  کردند و گفتند تعهد می دهم که رادیو برلین گوش نمی دهم. سفیر تعهدات دیگری را هم گوشزد کرد،  و در نهایت ایشان شخص اول مملکت  شد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: دوره پهلوی دوره سیاهی بود حتی خاک را هم حفظ نکردند. بحرین تنها یک مثال از این کارنامه سیاه است. تکه هایی  از آرارات، اتصال ترکیه را به آذربایجان ، قضیه رود هیرمن، همه و همه تنها یک مثال از این دوره منحوس بودند. حالا شریعت و میلانی و دیگران دارند تصویری می‌سازند و با داعیه نقد و روایت و مستندات تاریخی، شبیه مستند 57  دروغ را ، نه تفاوت برداشت و روایت را به خورد جامعه می‌دهند.
حجت‌الاسلام قمی افزود: رهبر معظم انقلاب، در این راه همه افراد (اعم از ناشران، شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و ...) را دعوت کردند به شناساندن واقعیت و خباثتی که با انگیزه دین‌زدایی و کندن ریشه و هویت ایرانی‌ها درحال انجام است. همه باید به زبان خودشان و زاویه دیدی که دارند، حقایق را کاملا زلال روایت کنند. در این کار خیر و برکت هست و معتقدم که نویسندگان باید نذر کنند تا این توفیق نصیب‌شان شود تا بتوانند در این زمینه قلم بزنند. روشن کردن حقیقت کربلا و عاشورا با ادبیات طلبگی و با برملا کردن خباثت یزید و یزیدیان مساوق است .
وی گفت: اگر هنر به مدد نیاید و ننویسد و به تصویر نکشد اثر ماندگاری ندارد. چگونه می‌شود که از کربلا و قیام امام حسین‌ (ع) بگوییم اما درباره خباثت یزیدیان نگوییم؟ نمی شود از شهید اندرزگو گفت و از خباثت پهلوی ها نگفت. نمی شود رشادت مثلا شیرزنانی مثل همسر شهید اندرزگو را سرود اما از کثافت  پهلوی ها حرف نزد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خیانتی که به هویت و فرهنگ این جامعه شده توصیف شدنی نیست و حتی ملت اختیار خاک خود را نداشتند و تا سال ۷۲فقط یک شانزدهم پول نفت ایران را می‌دادند اذعان داشت: در این مقوله هنر اگر به تصویر نکشد، ننگارد و روایت نکند اثر ماندگار نخواهد داشت.  در این بین بنده در صف اول و ما  بیش و پیش از بقیه کوتاهی کرده باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی بیان کرد: اگر هزار رمان خوب در توصیف و تبیین آنچه در دوران سیاه نیم قرن پهلوی بر جامعه گذشت تولید شود روایت معتبری از تاریخ معاصر ما تثبیت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این اعلان و دعوت همگانی که رهبر معظم انقلاب در زمینه روایت معتبری از تاریخ معاصر و داستان نویسی داشتند تکلیف تاریخی است که ما در قبال آیندگان داریم و دوره ادبی شهید سید علی اندرزگو آغاز اتفاقات مهمی خواهد شد. چه بسا  این کار مفیدی که به  برکت این شهید بزرگوار مزین  شده و ان سالله که یک نهضت بزرگ و همگانی  رقم می خورد، روایتی زلال از آنچه به این ملت مظلوم، کریم و مقتدر رفته عرضه خواهد شد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در دوره‌ای که نشر و اساسا کتاب مظلوم است همه باید همکاری کنند تا تکلیف تاریخی که در مقابل آیندگان داریم، را انجام دهیم. ما هم در سازمان تبلیغات اسلامی تلاش می‌کنیم و از هر خدمتی دریغ نمی‌کنیم و در ترویج کتاب می‌کوشیم. اما از  میان موضواعتی که باید در اولویت  قرار گیرد، آن امر اهمی است  که این مجموعه فاخر هم عظم کرده گامی موثر و استوار بردارد.
حجت الاسلام قمی افزود: امروز نیز حضور پرشکوه صاحبان اندیشه و صاحبان قلم  طلیعه یک اتفاق پررونق است. ما نیز شرمنده شهدای انقلاب اسلامی که در ظاهر از دست داده ایم اما نورشان هدایت گر ما بود، به پشتوانه این ستارگان گام اول را برداشته و به فضل خدا  گام دوم را بلند تر برخواهیم داشت. در این راه کوتاهی نخواهیم کرد و به فضل خدا نهضتی مردمی و فراگیر در تبیین و بسط روایت آنچه  که حق  است در حق این ملت انشاالله اتفاق  خواهدافتاد.
وی در پایان  گفت: 14 نفر برنده  سفر کربلا و  5نفر هم با خانواده مهمان ما خواهند شد.

نظر بدهید