بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ اول شهریور 98
پنجشنبه 07 شهريور 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ اول شهریور 98

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ اول شهریور

روایتی معتبر از انفجار دفتر نخست وزیری در ویترین کتابفروشی ها
حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) از انتشار کتاب «یک روایت معتبر درباره انفجار دفتر نخست وزیری» همزمان با فرارسیدن آغاز هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر خبر داد.
به گفته او در این اثر اطلاعات معتبری از آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، روزنامه اطلاعات، روزنامه کیهان، روزنامه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۰ گردآوری شده و این کتاب ماحصل ۱۰ سال تلاش و کار پژوهشی جمعی از نویسندگان حرفه ای و انقلابی است.
 
«اوسنه گوهرشاد» در نخستین جایزه ادبی شهید اندرزگو درخشید
این اثر نوشته سعید تشکری که توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به چاپ رسیده است در نخستین جایزه ادبی شهید اندرزگو به مقام برتر دست یافت.
در میان ۶ نامزد حوزه «داستان بلند و رمان بزرگسال» اثر سعید تشکری در نخستین حضور جدی خود در یک جشنواره ادبی و همچنین کتاب «عاشقی به سبک ون گوک» از انتشارات شهرستان ادب به مقام برتر دست پیدا کردند.
سعید تشکری از نویسندگان برجسته و پیشکسوت مشهدی که تاکنون۴۰ اثر به قلم وی منتشر شده است در «اوسنه گوهرشاد» داستان نو و‌مبتنی بر حقیقت و متمایل به فانتزی را روایت می کند، جایی که گوهرشاد بیگم بعد از هزار سال به مکانی می آید که خود ساخته است و حالا با ملکه ای روبه رو می شود، تا آنچه را که او ساخته، یعنی مسجد گوهرشاد، قرار است ویران شود و این آغاز رمان فانتزی است.
 
فروش ۱۵ هزار نسخه‌ای «آب هرگز نمی‌میرد» در سه هفته
کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» به نویسندگی حمید حسام که محور دومین دوره پویش «کتاب‌قهرمان» است، از 14 مرداد تاکنون 15هزار نسخه از آن به فروش رسید. این اثر به‌طور میانگین در هر هفته پنج‌هزار نسخه فروخته است.
این اثر پیش از پویش «کتاب‌قهرمان» با قیمت 60 هزار تومان به فروش می‌رسید و 45 هزار نسخه از آن فروخته شده بود که در حال حاضر، این اثر با قیمت 28 هزار تومان به دست مخاطبان می‌رسد.
هم‌زمان با شروع این دوره از پویش، پخش تیزر سینمایی این کتاب که خاطرات جانباز میرزا محمد سلگی است، در رسانه ملی آغاز شده است تا مخاطبان بیشتر با این کتاب دفاع مقدسی آشنا شوند.
 
تزریق ۳ هزار تن کاغذ از هفته آتی در بازار
#فارس نوشت: مدتی است که به دلیل ترخیص و تزریق نشدن محموله‌های ثبت شده کاغذ از سوی واردکنندگان، در توزیع کاغذ به ناشران هم اختلالاتی به وجود آمده است.
بر اساس این گزارش، این روزها اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدد است این مشکل را حل کند. از این رو مذاکراتی را آغاز کرده تا طی روزهای آتی حدود ۳ هزار تن کاغذ را از گمرک ترخیص و آن را در اختیار ناشران قرار دهد تا آنها نیز به کار انتشار بپردازند.
 
خاطره‌سازی این بار در قدیمی ترین کتابخانه تهران
کتابخانه مرکزی پارک شهر، کتابخانه قدیمی اما جوان‌شده پایتخت است که مجدد کار خود را از سوم شهریور با حدود 10 هزار عضو آغاز کرد، بسیاری از اهالی تهران و حتی غیر تهرانی‌ها از این کتابخانه خاطراتی دارند، اما با وجود تعطیلی سه ساله قابل استفاده نبود تا اینکه دوباره بازگشایی شد.
این بنا که طی ۵۰ سال گذشته از ابتدای تاسیس تا کنون، با برخی تعمیرات سطحی به ارائه خدمات کتابخانه‎ای به مراجعه‌کنندگان می‌پرداخت، در نهایت طی سال‌های گذشته با مشکلات زیرساختی مختلفی اعم از لوله‎کشی آب، فاضلاب، گاز، سیم‎کشی برق، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و... روبه‌رو شد و همواره مورد اعتراض کاربران و اعضا کتابخانه بود تا اینکه در سال ۱۳۹۳ با توجه به گشایش اعتباری که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از محل دریافت نیم‌درصد شهرداری‌ها ایجاد کرد، تصمیم بر انجام تعمیرات عمرانی در این بنا گرفته شد.
 
تسهیل واردات کاغذ باطله به کشور
مهشید پورداد دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با #تسنیم از تسهیل واردات کاغذ باطله خبر داد و گفت: به‌دنبال تسهیلاتی که در واردات کاغذ باطله به کشور ایجاد شده است در ماه گذشته شاهد واردات نسبتاً خوبی بودیم‌، تسهیلاتی هم در بازارهای جهانی رخ داد و سازمان محیط زیست هم تسهیلاتی برای واردات این ماده اولیه حیاتی تولید اعمال کرد.
به گفته او تا قبل از اتفاقات سال گذشته 28 تا 30 درصد نیاز داخلی را پوشش می‌دادیم، اما این آمار تولید از نظر سندیکا هم طی 8 ماه گذشته کاهش یافته است.
نظر بدهید