چهار سال «نشر اسم» روی دور تند
چهارشنبه 06 شهريور 1398

چهار سال «نشر اسم» روی دور تند

در این گزارش مروری سریع بر فعالیت چهارساله نشر «اسم» داشته‌ایم که روز گذشته آغاز پنجمین سال فعالیتش را جشن گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، «سلام اسم» اتفاقی بود که در واقع یادآور چهار سال تلاش در عرصه کتاب و کتابخوانی بود. اتفاقی که با حضور گسترده مخاطبان این نشر روبه‌رو شد و ساعاتی پر ازدحام را در خیابان انقلاب رقم زد. همه برای تلاش‌های چهار ساله یک گروه دور هم جمع شده بودند تا به این واسطه از آنها تقدیر کرده باشند.

*ویترینی برای همه

نشری که چهار سال فعالیت کرده و حالا چهار ساله است و کتاب‌هایی را برای مخاطبانش آماده کرده است. کتاب‌هایی که طیف و گروهی را به خود خوانده و درهایی تازه را به روی آنها باز کرده است. کتاب‌هایی که هم علاقه‌مندان به ادبیات را راضی می‌کند و هم مخاطبان کتب اندیشه‌ای را با خود همراه می‌کند. ترجمه‌هایی که برای ترجمه‌خواران آماده شده که در نوع خود اولین هستند.


*داستان‌های اسمی

نشر اسم با «تالار فرهاد» عباس پژمان پا به عرصه حیات گذاشت. رمانی که حال و هوای عاشقانه آن توجه مخاطبان را به سمت خود کشید، ولی عاشقانه بودن تنها ویژگی آن نبود بلکه ساختار و مضامین درون آن نیز پیشنهادی متفاوت به ادبیات داستانی ایرانی محسوب می‌شد. «کلاه جادویی و مجسمه مسی» اثری از محمد حنیف بود که نشر «عصر داستان» آن را منتشر کرده بود و اثری خاطره‌انگیز در نوع خود بود و حالا نشر اسم رمانی دیگر از این نویسنده را برای مخاطبانش آماده می‌کرد که بوی مرگ و ساختار متفاوت می‌داد؛ «این مرد از همان موقع بوی مرگ می‌داد» همان اثری بود که توانست هم توجه مخاطبان را به خود جلب کند و هم در جوایز ادبی خوب ظاهر شود و هم توجه منتقدان را جلب کند. «بی‌اسمی» احمد شاکری نیز دیگر اثری بود که از این نشر در کتابفروشی‌ها توزیع شد و تنوع ویترین نشر اسم را به خواننده گوشزد می‌کرد. «تذکره اندوهگینان» حسام‌الدین مطهری که اغلب با «کلت ۴۵» او خاطره داشتند دوباره نام این نشر را برای مدتی بر سر زبان‌ها انداخت و سبب شد حالا دیگر همه وقتی به نمایشگاه کتاب می‌روند دنبال غرفه نشر اسم بگردند. این روند ادامه یافت و با آثاری نظیر «آپارتمان روباز»، «پسران سالخورده»، «شب‌های حرم‌خانه»، «عروس قریش»، «سه‌شنبه»، «شکوه مرگبار»، «کولی و شکلات تلخ» و ... ادامه یافت. در روزهای محرم بود که رمان «احضاریه» علی موذنی راهی کتابفروشی‌ها شد تا خوراکی برای این روزهای مخاطبان خود فراهم کرده باشد. «پیشانی‌نوشت‌ها» اثر علیرضا جوانمرد نیز اثر دیگری از این نشر بود که خواننده را با ساختار و محتوای متفاوت خود حیرت‌زده می‌کرد. کتابی که بوی مرگ می‌دهد و اثری نوآورانه در داستان کوتاه فارسی محسوب می‌شود. «پل» آراز بارسقیان و غلامحسین دولت‌آبادی نیز دیگر اثری بود که اسم منتشر کرد تا خطوط فعالیت خود را روشن‌تر کند.


*ضدآمریکایی با ترجمه

اما این گوشه‌ای ویترین نشر اسم بود که در دسته ادبیات داستانی قرار می‌گیرد ولی در بخش ترجمه اعم از داستانی و غیرآن نیز دست نشر اسم پر است و پیشنهادهایی برای خوانندگانش دارد. «سرشار زندگی» اثری از جان فانته که اولین ترجمه از این نویسنده به زبان محسوب می‌شد که محمدرضا شکاری آن را زبان‌گردانی کرده بود و توانست سلیقه بسیاری از ترجمه‌خواران را تامین کند. «رگ و ریشه» نیز دومین اثری بود که از او راهی کتابفروشی‌ها شد تا ویترین اسم را به روز کند و مخاطبان را پابند. ترجمه آثار هوارد فاست نیز از آن دست آثاری بود که در راستای مرزبندی این نشر قرار می‌گیرد، آثاری که باید آنها را در دسته کتاب‌های ضدآمریکایی قرار داد. نشر اسم هم نشان داد در مواجهه با غرب چه موضعی دارد و قرار نیست نشری باشد در فضای دیگر نشرهایی که هرچه دستش برسد منتشر کند. «گربه بلیتس»، مجموعه ۵ جلدی «بهترین داستا‌ن‌های جهان» و ... قفسه ترجمه آثار داستانی نشر اسم را شکل می‌داد.

*علیه سرمایه‌داری با اسم

همچنین ترجمه آثار غیرداستانی نیز در دستور کار نشر اسم قرار داشت. «رقص برزیل با شیطان» کتابی است که باید آن را پشت پرده فوتبال در جهان دانست. اثری که علی‌عرب‌زاده آن را ترجمه کرده و با زبانی نرم از اقتصاد فوتبال در جهان سخن می‌گوید. این کتاب نیز یکی دیگر از آثاری بود که خط و خطوط نشر اسم رد فعالیت محتوایی را برای خوانندگانش پررنگ‌تر کرد. کتابی که بی‌پرده به سرمایه‌داری و دست‌های پشت پرده کاپیتالیسم می‌تازد و ضربات بیدارگری بر ذهن خواننده وارد می‌آورد. «رستاخیز داعش»، «هزاتوی سعودی»، «تجزیه و تحلیل هنر کودکان» و ... نیز برای مخاطبانی بود که دنبال آثاری می‌گشتند که قرار بود آنها را در فضای اتفاقات جهان قرار دهد. روایت‌هایی از دورن رویدادها که نشر اسم با ترجمه و کتاب‌سازی متفاوت آنها را به مخاطبانش عرضه کرد.


حتی کتب اندیشه‌ای و نظری از چهره‌های نظیر سعید زیباکلام نیز برای مخاطبان کتبی از این دست را می‌توان در قفهس کتاب‌های اسم پیدا کرد.

تمام این‌ها را باید در کنار کتاب‌سازی‌های جذاب و شکیل نشر اسم قرار داد که به هر یک از کتاب‌هایشان این قابلیت را می‌دهد که هرکس بخواهد کتاب‌های اسم را در قفسه کتاب‌هایش قرار دهد.

گفتنی از نشر اسم کم نیست اما مجال گفتن کم است و حوصله خواننده کم وگرنه می‌شد تک به تک روی کتاب‌ها حرف زد و نقاط ضعف و قوت آنها را برشمرد. فعالیتی که با انگیزه در روزهای سخت سال‌های اخیر ادامه یافته و حتی تنگناهایی نظیر تحریم و گرانی کاغذ و ... نیز نتوانست حرکت اسم را متوقف کند تا امروز نامی باشد در میان نام‌ها. حرکت و فعالیتی که گروهی باانگیزه و پرانرژی آن را انجام داده‌اند و بی‌شک چهار ساله شدن نشر اسم مرهون همین فعالیت گروهی است که سعید مکرمی در پیشانی آن دیده می‌شود.

این تنها مروری سریع بود بر چهار سال فعالیت نشر اسم!

برچسب‌ها: نشر اسم
نظر بدهید