کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» رونمایی شد
دوشنبه 11 شهريور 1398

در آستانۀ ماه عزای سیدالشهدا

کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» رونمایی شد

کتاب «حسین از زبان حسین(ع)»، جدیدترین اثر حجت‌الاسلام محمد محمدیان، نویسندۀ کتاب باارزش «علی از زبان علی(ع)، در کتابخانۀ مرکزی پارک شهر رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، آیین رونمایی کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام محمدیان نویسندۀ اثر، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام دعائی مدیرمسئول روزنامۀ اطلاعات، میثم نیلی مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزۀ هنری، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مسعود پیرمرادیان مدیر دفتر نشر معارف، در کتابخانۀ مرکزی پارک شهر رونمایی شد.
مسعود پیرمرادیان، مدیر دفتر نشر معارف، در ابتدای این مراسم با اشاره به کتاب «علی از زبان علی(ع)»، اثر دیگر حجت‌الاسلام محمدیان گفت: کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» به مانند کتاب «علی از زبان علی(ع)» یک روایت از زبان معصوم است. در واقع خود سیدالشهداء از زندگی و زمانۀ خودشان با شما سخن می‌گوید. روایتی که سرچشمۀ اصلی و زلال‌ترین منبع معارف عاشورایی است که شرایط آن روزگار را به دقت ترسیم و اهداف قیام و نهضتش را تبیین می‌کند.
وی ادامه داد: این روایت از چنان شفافیتی برخوردار است که نیاز به تفسیر و تحلیل ندارد و تمامی ابهامات را برطرف می‌سازد. در واقع، این اثر به بهترین شکل وضعیت جبهۀ حق و باطل را روشن می‌کند و منطق قوی جبهۀ حق را به نمایش می‌گذارد.
 

 
مدیر دفتر نشر معارف با بیان اینکه فرم، قالب و روایت قصه از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: کتاب از سیر روایت، مسیر، مبدأ و مقصد ویژه‌ای برخوردار است. اینکه نویسندگان بتوانند از این فرم و قالب روایت برای نگارش معارف اسلامی بهره ببرند، خوانندگان بیشتری را به آثار خود جلب خواهند کرد.
وی با اشاره به کتاب «علی از زبان علی(ع)» گفت: این کتاب دو سال پیش در عید غدیر رونمایی شد و در شمارگان ۲۲۰هزار نسخه به چاپ رسید و اکثر آن در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور به‌صورت فردی خریداری شده است.
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ادامۀ این آیین با اشاره به شخصیت حجت‌الاسلام محمدیان گفت: این عالم برجسته از خانوادۀ شهداست که فضیلت بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود. همچنین ایشان از افراد معتمد و مورد اطمینان مقام معظم رهبری هستند. زمانی که آقای جنتی، رئیس حوزۀ نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها، ایشان را برای نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها پیشنهاد کردند، مقام معظم رهبری در پاسخ بیان کردند که پیشنهاد جنابعالی را دربارۀ انتصاب حجت‌الاسلام محمدیان به خوشوقتی می‌پذیریم که این جمله نشان‌دهندۀ رضایت و اطمینان ایشان است.
 

 
وی با اشاره به کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» ادامه داد: در تاریخ‌نگاری روش‌های گوناگون با سبک‌های متفاوتی وجود دارد که یک دسته از آن‌ها زندگی‌نامۀ خودنوشت است و ممکن است این ‌زندگی‌نامه را خود فرد یا فرد دیگری بنویسد که این کتاب به روش دوم است و امام حسین(ع) راوی است.
مختارپور با بیان اینکه نویسنده از نظر دقت علمی مطالب را به دو دسته تقسیم کرده است، اظهار کرد: یک دسته نقل‌قول مستقیم بوده و دستۀ دیگر مطالبی است که با وجود معتبر بودن مدارک و اسناد آن، کلام مستقیم اباعبدالله نیست؛ اما از زبان آن حضرت بیان شده است.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: این کتاب نسبت به کتاب قبلی حجم کمتری دارد و دلیل آن خطبه‌ها و نامه‌های فراوان حضرت علی(ع) است. کتاب حاضر نیز در هشت فصل نوشته شده است که فصل پایانی از زبان حضرت زینب است.
وی با بیان اینکه زندگی و تاریخ ائمه نقش و اهمیت ویژه‌ای دارند، ادامه داد: عاشورا به‌عنوان یک ملاک و معیار برای تمام اعصار و زمان است و در قلوب همۀ مسلمانان و شیعیان و در قلب مردم آزاد جهان که بویی از معرفت ائمه به آنها رسیده، از جایگاهی ویژه برخوردار است. اگر این محبت و ارادت ملزم و ملحق به معرفت نشود، ممکن است انسان را دچار اشتباه و انحراف کند.
مختارپور اصل تحلیل این کتاب را بر محور عاشورا در بعد معرفتی و بصیرتی توصیف کرد و در پایان گفت: درس برای آشنا شدن با تعالیم و معرفت و عبرت برای جلوگیری از دچار شدن به سرنوشتی که پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر رخ داد، از مؤلفه‌های اصلی این کتاب است.
در ادامه نیز حجت‌الاسلام محمد محمدیان، نمایندۀ سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ضمن تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله حسین گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند که نور خدا را خاموش کنند؛ در حالی که این نور خاموش‌شدنی نیست. هر سال این نور درخشنده‌تر می‌شود و دل‌های عاشق‌تری متوجه این شخصیت بزرگ می‌شوند. در عصر ما پدیده‌ای چون اربعین تمام دنیا را متوجه این بقعۀ نورانی کرده است.
وی افزود:روایت است که در روز قیامت، دوستان اباعبدالله در صحرای محشر گرد ایشان آمده و در حلقۀ عاشقانه در حضور ارباب خود هستند. هرچه به آنها گفته می‌شود که به بهشت داخل شوید، نمی‌روند. از بهشت پیام می‌آورند؛ اما آنها همچنان در این محفل عاشقانه نشسته‌اند و می‌گویند بهشت ما اینجا است. تا امام‌حسین به بهشت نروند، ما نیز نمی‌رویم.
 

 
حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه دربارۀ امام‌حسین علیه‌السلام کتاب‌های متعددی نوشته شده است، ادامه داد: ذره‌های معلق در برابر نور خورشید را دیده‌اید. این ذره‌ها به‌قدری کوچک هستند که حتی جاذبۀ زمین نیز روی آنها تأثیر ندارد. کارهای صورت‌گرفته در خصوص اباعبدالله نیز در برابر آن عظمت همین قدر کوچک است. اگر زیبایی در این کار باشد، قطعاً مربوط به تابش امام‌حسین(ع) است و ربطی به نویسنده ندارد؛ والا ذره کجا و آفتاب کجا. ما کجا و حسین(ع) کجا.
نویسندۀ کتاب «علی از زبان علی(ع)» با اشاره به سخن بزرگان مبنی بر اینکه بعد از این دنیا، همه چیز بر مدار محبت است، اضافه کرد: می‌گویند در آن عالم اساس همه چیز بر محبت است و هر کس با آنچه دوست داشته است، محشور می‌شود. این دنیا، دنیای محدودیت‌ها است؛ اما آن دنیا هر کس با عبور از موانع و محدودیت‌ها با محبوب خود محشور می‌شود. امیدوارم مغناطیس اباعبدالله ما را حسینی کند و ما را به سمت خود بکشاند؛ همان طور که در دنیا حسینی بودیم.
نمایندۀ سابق مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به مطالب نوشته‌شده دربارۀ امام‌حسین(ع) در طول ۱۴۰۰ سال گفت: در این سال‌ها علاوه بر مطالب قوی، مطالب ضعیفی هم مخلوط شده است. برخی از باب محبت مطالبی را اضافه کرده‌اند تا توجهات بیشتری را جلب کنند؛ در صورتی که اصل بر امانت‌داری است. بنده نیز سعی کرده‌ام مطالب را از منابع معتبر که اهل فن به آن اعتماد دارند، نقل کنم. برای این کار بیش از ۱۰۰ منبع اصلی از شیعه و سنی قبل از قرن هفتم را بررسی کردم. لذا ممکن است مواردی را در این کتاب نبینید که شاید به این علت است که به منبع معتبر در آن بخش دست پیدا نکردم.
وی با اشاره به دیدار امام‌حسین(ع) و زهیر در بین مسیر مکه تا کربلا اشاره کرد و افزود: این ملاقات قطعی است. اما اینکه در این ملاقات چه اتفاقاتی افتاده است، در هیچ جا مطلبی نداریم؛ چرا که این دیدار فقط بین امام‌حسین(ع) و زهیر صورت گرفته است. زهیر از طرفداران عثمان بود و در جریان مقابل اهل بیت قرار داشت؛ اما پس از دیدار با اباعبدالله، انقلابی در زهیر پدید آمد که از یاران خود جدا شد و در عاشورا فرمانده جناح راست لشکر امام‌حسین(ع) شد. این موضوع چون در اسناد معتبر نقل نشده، در کتاب هم ذکر نشده است.
 

 
حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه در کشور ما شور و معرفت حسینی موج می‌زند، اظهار کرد: این شور و معرفت در کشور ما معجزه‌ها کرده است. آخرین آن مربوط به هشت سال دفاع مقدس است. در هر محله‌ای و در هر خانواده‌ای، زبده‌ترین جوانان آن، کسانی بودند که نامشان بر سر کوچه‌‌ها ثبت شده است. گرچه همۀ آنها را ما نشناختیم؛ ولی هر چه می‌شناختیم، گل سرسبد بودند. اگر نبود این فرهنگ عاشورا و این عشق حسین، آیا ما می‌توانستیم این چنین سربلند و عزتمندانه ظاهر شویم؟
نویسندۀ کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» در پایان گفت: خون امام‌حسین(ع) هنوز در جوشش است و در دل‌ها حرارت ایجاد می‌کند. شهدای مدافع حرم ما امروز گواه این عشق هستند. امام‌خمینی(ره) با تجلیل از محرم و صفر این فرهنگ را جهانی کرد.
 
 

در پایان این مراسم، کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» به نویسندگی حجت‌الاسلام محمدیان با حضور نویسندۀ اثر، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزۀ هنری، حجت‌الاسلام و المسلمین دعائی مدیرمسئول روزنامۀ اطلاعات و مسعود پیرمرادیان مدیر دفتر نشر معارف رونمایی شد.
 
 
نظر بدهید