«یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی» از سوی به‌نشر منتشر شد
پنجشنبه 14 شهريور 1398

یک روایت معتبر دربارۀ مدرسۀ حقانی

«یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی» از سوی به‌نشر منتشر شد

کتاب «یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی» تولید به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) همزمان با سالروز شهادت آیت الله قدوسی از نخستین مدیران این مدرسه علمیه به بازار آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی به‌نشر، امروز 14 شهریور ماه سالروز شهادت یکی از برجسته ترین مبارزان انقلابی و یکی از مدیران موفق مدرسه علمیه حقانی می باشد، آیت الله علی قدوسی که در تاسیس و راه اندازی مدرسه حقانی نقش بسزایی داشت و تا لحظه شهادت نیز علاوه بر مدیریت این مدرسه، دادستان کل انقلاب اسلامی بود که بر اثر انفجار در دفتر دادستانی در چنین روزی به مقام شهادت نائل آمد.
اثر «یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی» نوشته امین خالقی از مجموعه «یک روایت معتبر» از سوی انتشارات به‌نشر روایتگر روزها و سال هایی است که بر مردمان این سرزمین گذشته است و گذشته ای که مرور آن همانند چراغی روشنای راه آینده است.
این کتاب به نحوه شکل گیری و تاسیس این مدرسه علمیه، اهداف این مجموعه، مدیریت مدرسه، بعد فرهنگی مدرسه و ارتباط با دانشگاه، فعالیت های سیاسی مدرسه در مبارزات رژیم ستم شاهی و فعالیت های مدرسه پس از پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد.
«یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی» با تیراژ یک هزار نسخه در 66 صفحه روایتگر یکی دیگر از مجموعه های موفق و کارآمد در تاریخ انقلاب اسلامی می باشد که با قیمت 90 هزار ریال در دسترس علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار دارد.
گفتنی است، یکی از دلایل تاسیس مدرسه حقانی ضرورت وجود نظم و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بود. آیت الله بهشتی، آیت الله قدوسی و سایر همفکرانشان معتقد بودند حوزه‌های علمیه باید در کنار ارتقاء علوم اسلامی، طلبه هایی را تربیت کنند که با مسائل روز آشنا باشند تا بتوانند با هجمه های خارجی و ناهمگون با دین و سنت های دینی، فرهنگی و اجتماعی مواجهه درستی داشته باشند.
آیت الله سید محمد بهشتی، آیت الله علی مشکینی، آیت الله مهدی حائری تهرانی و حسین حقانی نخستین هیئت مدیره مدرسه حقانی بودند که در ابتدا محمد مجتهد شبستری را به عنوان مدیر مدرسه انتخاب کردند، شبستری بعد از دو سال جای خود را به محمد علی شیخ زاده داد و او هم تا سال ۱۳۴۵ در این مسئولیت باقی ماند و بعد از آن به پیشنهاد آیت الله بهشتی، آیت الله علی قدوسی روی کار آمد و تا زمان شهادتش یعنی شهریور ماه سال 1360 به صورت تمام وقت عهده دار مدیریت مدرسه حقانی بود.
آیت الله قدوسی یکی از بزرگ‌ترین خدمات را به حوزه علمیه و انقلاب اسلامی انجام داد و دوره مدیریت وی طلایی ترین دوران فعالیت مدرسه حقانی بود، از مدرسه حقانی به عنوان مرکز نمونه و موفق در تغییر و اصلاح ارکان حوزه یاد می شد، حرکت مدرسه حقانی باعث شد تعدادی از طلاب و فضلای متقی و عالم به زمان تربیت شوند که بعدها سرمایه بزرگی برای انقلاب اسلامی شدند.
مدرسه حقانی به معنای واقعی کلمه یک مرکز انقلابی بود و همه طلاب شاغل به تحصیل در آن در مسیر انقلاب گام بر می‌داشتند.
عامل مهم در اداره چنین مرکزی نظمی بود که آیت الله قدوسی به کمک سایر مسئولین و دست اندرکاران مدرسه در آن برقرار کرده بودند و همه امکانات مدرسه و استعدادهای و نیروهای فکری و معنوی طلاب و اساتید را به خدمت اهداف و انگیزه های بلند دینی و انقلابی در آورده بودند، پایه گذاران این مدرسه، نظام آموزشی سنتی حوزه را با نظام جدید تلفیق کردند و سبک جدیدی در نظام آموزشی حوزه بنا گذاشتند.
علاقه‌مندان برای آگاهی از اخبار به‌نشر و مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوي می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمايندگي‌های سراسر کشور مراجعه کنند؛ همچنین سامانه پیامکی به شماره 30003209 یا کانال اطلاع‌رسانی به‌نشر از طریق پیامرسان‌های بله و ایتا به آدرس @behnashr نیز از دیگر راه‌های برقراری ارتباط با این انتشارات است.
نظر بدهید