به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، رمان فانتزی «محمدجواد و شمشیر ایلیا» به قلم «فاطمه مسعودی» برای سومین نوبت از سوی انتشارات کتاب جمکران چاپ و روانه بازار شد.

این رمان نوجوان روایتی فانتزی از یک ماجراجویی دینی است. «محمدجواد قهرمان» داستان درپی پیدا کردن ردی از فضایی‌­ها، وارد زیرزمین خانه‌­شان می­‌شود و آنجا با پرنده‌­ای آشنا می‌شود. آن پرنده او را وارد سفری پرماجرا و پیچیده می‌کند.

ویژگی اصلی رمان «محمدجواد و شمشیر ایلیا» رویکرد آن به قرآن است و فضای فانتزی کتاب کاملاً ایرانی و بومی است. می‌‌توان گفت «محمدجواد و شمشیر ایلیا» اولین رمان فانتزی با رویکرد آموزش مفاهیم قرآنی است.

برشی از کتاب:

محمدجواد نفس عمیقی کشید. آرام پایش را بلند کرد. پله‌ بعدی پله‌ امتحان بود، پله‌ هدایت، پله‌ عشق، پله‌ نور… همه‌چیز در آنجا خلاصه شده بود. ناگهان هوا درهم پیچید. طوفانی به پا شد که او را تکان می‌داد تا شاید بترسد و ذکر آخر را نگوید. ۱۲ شاخه به دور محمدجواد حلقه زدند تا به او کمک کنند. محمدجواد مصمم بود. چشم‌هایش را بست و با صدایی رسا گفت: «یا امامِ زمان!»
همه‌چیز در سکوت فرو رفت. انگار هرگز طوفانی نبوده است.

وقتی چشم‌هایش را باز کرد. دستانش میله‌های دروازه بهشت را گرفته بود. به اطرافش نگاه کرد. به‌دنبال مرد سبزپوش می‌گشت؛ اما خبری از او نبود. با آرامش قرآن کوچکش را در جایگاهش روی دروازه‌ی بهشت قرار داد و با دلهره‌ای شیرین دروازه را هل داد. دروازه باز شد. نور عجیبی همه‌جا را فراگرفت. نسیم خنکی صورتش را نوازش کرد و بوی گل‌های بهشتی همه جا را پر کرد. از شدت نور نمی‌توانست جایی را ببیند. دست روی چشمانش گذاشت تا به نور عادت کند. وقتی حس کرد می‌تواند چشم‌هایش را باز کند تعجب کرد. اینجا اتاقش بود و روی تختش دراز کشیده بود. سراسیمه از جایش بلند شد. روی تخت نشست. او کی از باغ قرآن برگشته بود؟ چیزی را به‌خاطر نمی‌آورد.

فاطمه مسعودی در اولین رمان خود، از عناصر فرمی و محتوایی فانتزی به خوبی استفاده کرده و نشان داده است،‌ می‌توان از طریق نوعی رئالیسم که بنای خود را از مفاهیم دینی و قدسی گرفته برای کودک و نوجوان امروز حرف­‌های مفیدی زد.

انتشارات کتاب جمکران چاپ سوم «محمدجواد و شمشیر ایلیا» را در ۲۲۰ صفحه و با قیمت ۲۶ هزار تومان عرضه کرده است.