سرگذشت مبهم نامه تشکل‌های نشر در معاونت فرهنگی/ ارشاد توهین نکند
دوشنبه 25 شهريور 1398

سرگذشت مبهم نامه تشکل‌های نشر در معاونت فرهنگی/ ارشاد توهین نکند

سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی می‌گوید بی‌پاسخ ماندن نامه چهار تشکل نشر به وزیر ارشاد و ارجاع آن به معاون فرهنگی وی، توهین به بخش وسیعی از بدنه ناشران کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در راه است و نخستین گام اجرایی با معرفی اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته شده است.
با نیم نگاهی به اعضای معرفی شده می توان متوجه شد که نسبت به سال قبل تغییرات بسیار اندکی صورت گرفته و البته همچنان تشکل های اصلی نشر که مجری بخش های اصلی و تخصصی کتاب در نمایشگاه بین المللی هستند، بدون نماینده هستند.
مهر در روزهای گذشته نامه مدیران برخی از این تشکل‌ها خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه را منتشر کرد.
پس از انتشار این نامه سید عباس حسینی نیک مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفتگو با مهر با اشاره به این نامه بیان داشت: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و مشکلات مدیریتی آن یکی از مسائل حوزه نشر است که متأسفانه در چند سال اخیر موجب تنش و اختلاف در حوزه نشر شده است. اهمیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و منافع بعضی از افراد و البته نحوه مدیریت وزارت ارشاد و انحصارگرایی بعضی از تشکل ها باعث بروز اختلافات در صنف گردیده و این مهمترین چالش مدیریت فرهنگ مکتوب می باشد که بر وضعیت نابسامان نشر اعم از وضعیت کاغذ و دیگر ملزومات چاپ و فروش کتاب تأثیر مستقیم داشته است.
وی افزود: سالها نمایشگاه کتاب با همکاری و همدلی در بین جامعه نشر برگزار می‌گردید و نتایج مثبت آن را شاهد بودیم و لیکن در چند سال اخیر وضعیت طور دیگریست. قبل از این، شورای تشکل های نشر با حضور اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اتحادیه تعاونی آشنا، انجمن های تخصصی نشر دانشگاهی، کودک، آموزشی، بین الملل و مجمع ناشران انقلاب اسلامی تشکیل می گردید و به مسائل مهم نشر پرداخته می شد.
 
حسینی نیک ادامه داد: امروز وزارت ارشاد همه جامعه نشر را محدود به دو تشکل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه تعاونی آشنا کرده و فقط آنها را در همه امور نشر اعم از مدیریت و سیاستگذاری در نمایشگاه و توزیع و نظارت بر کاغذ و ... دخالت می دهد. این که این دو تشکل از جهت قانونی تا چه اندازه دارای اهلیت برای نمایندگی همه جامعه نشر هستند، موضوع بحث من نیست و قبلاً در مقاله باید ها و نبایدهای مدیریت نشر به آن پرداخته ام، اکنون بحثم این است که وضع نابسامان موجود حاصل این دیدگاه در وزارت ارشاد بوده و مسئولیت آن نیز برعهده آن وزارتخانه و دو تشکل ذینفع هستند. اکنون اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه سی و سوم انتخاب شده‌اند و متأسفانه هیچگونه توجهی به اشکالات گذشته نگردیده و باز از تشکل‌های تخصصی نشر خبری نیست. تشکل هایی که حدود دو دهه مسئولیت بخش های اصلی نمایشگاه را بر عهده داشته‌اند.
وی افزود: چگونه باید این اصل بدیهی را تبیین کرد که سیاستگذاری نیازمند دانش و تجربه است و در خصوص نمایشگاه کتاب، چه کسانی متخصص تر و با تجربه‌تر از تشکلهای تخصصی نشر هستند که سالهاست مجری بخش های اصلی نمایشگاه می باشند!؟ تکرار میکنم این اصل بدیهی را چگونه باید تبیین و تفهیم کنیم!؟ وقتی اکثریت اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه افرادی هستند که رابطه مستقیمی با نشر ندارند، چگونه میتوان شاهد تحول و پیشرفت و حتی تکرار وضعیت دهههای قبل بود؟ اگر تشکلهای نشر تخصصی به بلوغ کافی نرسیده‌اند و دیگران باید برایشان سیاستگذاری کنند چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی که مصوبه تشکیل آنها را گذرانده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مجوز فعالیت آنها را صادر کرده به این مهم توجه نکردهاند!؟
 
این فعال نشر ادامه داد: من در حسن نیت مسئولان وزارت ارشاد و بخصوص معاون محترم فرهنگی هیچ شکی ندارم و بدون مبالغه باید به شخصیت علمی و تقوای ایشان افتخار کرد اما به فرموده ایشان، مدیریت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و برخورد با جامعه نشر دارای پیچیدگی‌هایی است که از عهده هر کسی برنمی‌آید. تشکلهای تخصصی نشر اعم از انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و انجمن فرهنگی ناشران بین المللی در تاریخ ۱۳۹۸/۵/۵ طی نامه ای از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردند که علاوه بر نمایندگان انتخابی صنف نشر در سال گذشته، نمایندگان تشکل های مجری بخشهای اصلی نمایشگاه نیز در شورای سیاستگذاری حضور داشته باشند. بنابر اطلاع دبیرخانه، این نامه بعد از ارجاع به معاونت فرهنگی، بایگانی گردیده و هیچگونه پاسخی داده نشده است! البته بنده با مدیریت در سطح معاونت فرهنگی ناآشنا نیستم و ممکن است ایشان نامه را ملاحظه نکرده و دستور بایگانی نداده باشند وگرنه دور از شأن و روش مدیریت در این سطح است که اینچنین به چهار تشکل تخصصی نشر که ناشران عضو آنها بیش از ۷۰ درصد کتابهای تخصصی کشور را منتشر میکنند، توهین شود. عدم حضور این تعداد ناشر به معنای تعطیلی نمایشگاه خواهد بود. به هر حال، بی توجهی به این درخواست باعث گردید هیچ نمایندهای از مدیریت بخش های تخصصی نمایشگاه در شورای سیاستگذاری حضور نداشته باشد و این، پیام خوبی برای برگزاری آرام نمایشگاه نیست.
مدیر موسسه انتشارات مجد تصریح کرد: نمایشگاه گذشته با آرامش و سکوت و متانت تشکل ها و مدیران بخش های تخصصی و تدبیر مسئولان وزارت ارشاد برگزار گردید و لیکن در نمایشگاه بعدی به هیچ وجه وضعیت توهین و فشار بر تشکل های مجری و ناشران تخصصی، تکرار نخواهد شد.
حسینی نیک در ادامه افزود: ناگفته ها زیاد است اما معاون محترم فرهنگی و ریاست نمایشگاه اذعان دارند که حضور نمایندگان تشکل ها در شورای برنامه ریزی نمایشگاه گذشته که با اصرار تشکلها انجام شد، نه تنها منجر به کارشکنی نشد بلکه موجب تقویت جنبه های کارشناسی و انتقال تجربیات گذشته گردید. امیدوارم همچنان که در سال های گذشته، به اقتضای شرایط، بعد از اعلام اسامی اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه افرادی به جمع اعضا اضافه گردیدند، هم اکنون نیز به خواسته تشکل های نشر توجه شود. اطمینان دارم چنین اقدامی میتواند هم در ایجاد آرامش در صنف و هم در افزایش کارایی و تصمیم سازی و سیاستگذاری مؤثر باشد.
نظر بدهید