لطفاً از این طریق کتاب نخوانید!
چهارشنبه 27 شهريور 1398

لطفاً از این طریق کتاب نخوانید!

لطفاً قبل از انتشار آزادانۀ شعرهای یک شاعر از روی مجموعه اشعارش، به این فکر کنید که شاید این کار شما مصداق همان ماجرای معروف دوستی خاله‌خرسه باشد.

این یادداشت احتمالاً باید یک یادداشت با رویکردی فرهنگی می‌بود؛ یادداشتی خاطره‌طور که باید شما را به یاد کتاب‌هایی بیندازد که تاکنون به هر دلیلی نخریده‌اید. احتمالاً هم قرار بوده در نهایت شما را به این جمع‌بندی برساند که کتاب‌ها ارزشمندتر از آن هستند که بخواهیم صرفاً آن‌ها را با متر و معیار پول و قیمت بسنجیم؛ ولی واقعیت این است که این یادداشت، هیچ‌کدام از آن کارکردهایی را که فکر می‌کنید، ندارد؛ چراکه خاطره‌ای از یک نوع کتاب‌خوانی غیرفرهنگی است!
ماجرا درست چند روز بعد از رونمایی از تازه‌ترین مجموعه شعر فاضل نظری با عنوان اکنون آغاز شد. من که به رسم علاقۀ همیشگی به شعرهای فاضل نظری، تصمیم داشتم تا در اولین فرصت کتابش را برای مطالعه بخرم، در اولین مراجعه به نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی به محل کار، با قیمتی روبه‌رو شدم که با خودم گفتم اگر شعرهای فاضل نظری را به این سرعت هم نخوانم، عیبی در زندگی‌ام ایجاد نمی‌شود! 22هزار تومان برای مجموعه شعری که فقط شامل چهل شعر می‌شد، آن‌قدر به نظرم زیاد بود که هر کاری کردم، نتوانستم خودم را راضی کنم برای خریدنش دست‌به‌جیب شوم. خلاصه اینکه دست از پا درازتر و در حالی که داشتم خودم را راضی می‌کردم که احتمالاً یکی از دوستان و همکاران که عشق شعرهای حضرت فاضل است، تاکنون چند جلدی از این مجموعۀ جدید را خریده و من چند روزی کتابش را از او قرض می‌گیرم، کتاب‌فروشی را ترک کردم؛ غافل از اینکه دست تقدیر این‌گونه رقم زده بود که آن شب، بدون نخواندن اکنون، سر بر بالین نگذارم!
ورود اتفاقی من به اینستاگرام همانا و دیدن یکی از شعرهای مجموعۀ اکنون همان! شعری که با هشتگ‌های #فاضل_نظری و #اکنون در صفحۀ یکی از دوستان معرفی شده بود، من را وسوسه کرد تا این هشتگ را جست‌وجو کنم. از قضا آن شعر، تنها شعری نبود که من از کتاب جدید فاضل نظری خواندم. به‌جرئت می‌توانم بگویم که بیش از یک‌سوم از شعرهای این مجموعه را در صفحات اینستاگرام با همان جست‌وجوهای ابتدایی پیدا کردم!
در شب‌های بعد، هرچه تلاش کردم تا در برابر وسوسۀ جست‌وجوی نام مجموعۀ جدید فاضل نظری در اینستاگرام و توئیتر مقاومت کنم و برای خرید کتاب آستینی بالا بزنم، نشد که نشد! دوستی خاله‌خرسۀ برخی از هواداران فاضل نظری از یک طرف و لذت خواندن رایگان شعرهایی که روزی حاضر نشده بودم بهایش را بپردازم از طرف دیگر، حسابی کار دستم داده بود.
خلاصه اینکه شاید این یادداشت نتواند در معرفی یک کتاب جدید کمک چندانی به شما بکند و صدالبته هیچ تأثیری نیز بر ارتقاء فرهنگ کتاب‌خوانی شما نخواهد گذاشت؛ ولی حداقل به شما که شاید یکی از همان طرف‌دارانی بودید که چند وقت پیش، بخشی از شعرهای جدید فاضل نظری را منتشر کردید، می‌گوید لطفاً قبل از انتشار آزادانۀ شعرهای یک شاعر از روی مجموعه اشعارش، به این فکر کنید که شاید این کار شما مصداق همان ماجرای معروف دوستی خاله‌خرسه باشد.
 
احسان سالمی
نظر بدهید