بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ چهارم شهریور ۹۸
جمعه 29 شهريور 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ چهارم شهریور ۹۸

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ چهارم شهریور

خاطرات مسئول حفاظت رهبری در دوران ریاست جمهوری منتشر شد
«خاطرات سردار یوسف فروتن»، تازه‌ترین کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که روایتی از امیر سرتیپ یوسف فروتن است.
امیر سرتیپ یوسف فروتن بعد از پیروزی انقلاب در کمیته‌ انقلاب اسلامی به خدمت پرداخت و در سمت‌های مختلفی از جمله ریاست امنیت و حفاظت مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری، ریاست زندان‌ها و … به انجام وظیفه پرداخته است.
این کتاب در هفت فصل و ۳۸۴ صفحه و با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
 
رمان «برنگرد» به چاپ دوم رسید
این کتاب روایتی از تلاش‌های سرویس‌های جاسوسی دنیا برای فروپاشی ایران از طریق نفوذ به نهادهای مختلف کشور است.
نویسنده این اثر با به تصویر کشیدن زندگی پر فراز و نشیب «حمید» یکی از مأمورین نخبه امنیتی سپاه که برای مقابله با دشمن، شب و روز نمی‌شناسد، به همبستگی و نقشه‌های مشترک دشمنان علیه ایران با استفاده از ظرفیت‌های مختلفی خصوصاً فضای مجازی اشاره می‌کند.
 
آئین نامه جایزه قلم زرین بازبینی می‌شود
رئیس انجمن قلم گفت: جلسه‌ای با حضور دبیران ادوار مختلف جایزه قلم زرین برگزار شد تا چنانچه نیازمند بازنگری در آئین‌نامه هستیم بر مبنای پیشنهادات تغییرات صورت گیرد، نظرات دبیران ادوار مختلف اخذ شد در صورت نیاز تغییراتی در آئین‌نامه جشنواره صورت می‌گیرد.
 
واردات کاغذ سقف‌دار شد
علی واضحی، مدیر یکی از شرکت‌های واردکننده کاغذ از تعیین سقف برای واردات کاغذ از سوی وزارت صمت خبر داد و گفت: انواع کاغذ جز کاغذ چاپ و تحریر سقف‌دار شده است. این اتفاق احتمالاً افزایش قیمت در بازار را به همراه خواهد داشت.
به گفته او نزدیک به یک‌ماه است که با اجرای قانون رتبه‌بندی شرکت‌ها در وزارت صمت سقف واردات برای واردات کاغذ نیز اجرایی شده است.
 
خاموشی دستگاه‌های چاپ
علی مغانی،رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی می‌گوید در وضعیتی که چاپخانه‌ها در ۶۰ درصد ساعات کاری بیکار هستند،‌ حذف قبوض آب و برق چاپخانه‌ها را ورشکسته‌تر می‌کند.
به گفته او اگرچه این اقدام به منظور صرفه‌جویی در مصرف کاغذ انجام شده است،‌ اما موجب خواهد شد تا بخشی از سفارش چاپخانه‌ها کاهش یافته و حتی عده‌ای از کارگران بیکار شوند.
 
تایید واردات ۵۸ هزار تن کاغذ
در حالی که وزارت ارشاد از تایید واردات ۵۸ هزار تن کاغذ تا ۲۴ شهریور ماه خبر داده است برخی تخلف‌های موجود در واردات کاغذ بر اساس آمار وزارت ارشاد کماکان محرز و مسکوت مانده است.
بر اساس جدول پرونده‌های واردات کاغذ بیش از ۵۰۲۰۰ تن کاغذ با ارزش دلاری بیش از ۴۶ میلون دلار تخصیص ارز شده و از این میزان کمی بیش از ۳۴ هزار تن با ارزش بالغ بر ۳۱ میلیون دلار تامین ارز و حدود ۳۲ هزا تن از آن با ارزش نزدیک به ۳۱ میلیون دلار مورد خرید ارز برای واردات واقع شده است.
 
سرگذشت مبهم نامه تشکل‌های نشر در معاونت فرهنگی
سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی می‌گوید بی‌پاسخ ماندن نامه چهار تشکل نشر به وزیر ارشاد و ارجاع آن به معاون فرهنگی وی، توهین به بخش وسیعی از بدنه ناشران کشور است.
به گفته او تشکلهای تخصصی نشر در تاریخ ۱۳۹۸/۵/۵ طی نامه ای از وزیر ارشاد درخواست کردند که علاوه بر نمایندگان انتخابی صنف نشر در سال گذشته، نمایندگان تشکل های مجری بخشهای اصلی نمایشگاه نیز در شورای سیاستگذاری حضور داشته باشند.
نظر بدهید