بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ اول مهر ۹۸
شنبه 13 مهر 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ اول مهر ۹۸

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ اول مهر

چاپ سوم خاطرات پیاده‌روی اربعین 40 شهید مدافع حرم
کتاب خاطرات پیاده‌روی اربعین شهدای مدافع حرم با نام «عمود آخر»، شامل ۴۰ خاطره از ۴۰ شهید مدافع حرم توسط انتشارات تقدیر منتشر و روانه بازار کتاب شد.
این کتاب که با تلاش گروه نویسندگان پایگاه تخصصی «حریم حرم» و طی گفتگو با خانواده و همسفران شهدا گردآوری شده، شامل مجموعه روایت‌هایی از سفر زیارتی اربعین و خاطرات مربوط به پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلای جمعی از شهدای مدافع حرم در سال‌های اخیر است.
 
انتشار دو کتاب جدید از شهید مطهری
علی مطهری از انتشار دو کتاب جدید در مجموعه آثار مرحوم شهید مطهری با عنوان «فطری بودن دین» و «فطرت و تربیت» خبر داد.
به گفته او وی این دو اثر از سوی انتشارات صدرا منتشر و در حال حاضر در دسترس است.
 
«پنجره‌های تشنه» کتاب سیزدهمین پویش روشنا
سیزدهمین پویش مطالعاتی «روشنا» با محوریت این کتاب که اثر مهدی قزلی است، از شنبه 6 مهر ماه آغاز شده است.
این اثر روایت سفر ضریح جدید امام حسین (علیه‌السلام) از شهر مقدس قم به سمت کربلاست. در این کتاب لحظات شیرین و خواندنی از احساس مردم هنگام استقبال از این ضریح در قالب واژگان روایت می‌شود.
 
انتصاب اعضای هیات علمی جایزه کتاب سال
با حکم وزیر ارشاد رسول جعفریان، احمد نقیب زاده، سید مهدی حسینی، اسماعیل بنی اردلان، محمد جواد مرادی نیا، رضا اکبری، حسین میرزایی، نیکنام حسینی پور، جواد محقق، محمود کمره ای، فریبرز خسروی، مریم حسینی، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری و محمدرضا شمس اردکانی به عنوان اعضای هیات علمی سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.
 
سقف واردات کاغذ برداشته شد
محمد متولی، مدیر انتشارات هوپا و از واردکنندگان کاغذ در گفتگو با #تسنیم از برداشته‌شدن سقف واردات کاغذ از سوی وزارت صمت خبر داد و گفت: محدودیت در شرایط فعلی به‌نفع کاغذ نیست.
به گفته او سقف واردات وزارت ارشاد در نیمه اول سال 20 هزار تن بود که این سقف پر شده است،‌ بنابراین در ماه پایانی تابستان توزیع کاغذ انجام نشد. به‌زودی و با ورود محموله‌های جدید توزیع کاغذ جدی‌تر خواهد شد.
 
۱۰ برابر شدن هزینه‌ها؛ دلیل قطع صادرات کتاب
محسن ربانی، رئیس مؤسسه اندیشه شرق و کارشناس فرهنگی در حوزه آمریکای لاتین در گفتگو با #تسنیم با اشاره به رشد ۱۰ برابری قیمت‌ها در ارسال و تولید کتاب برای کشورهای امریکای لاتین گفت: روند انتشار و توزیع کتاب کاهش چشمگیر داشته است.
به گفته او بالغ بر 250 عنوان کتاب در حوزه‌های اسلام،‌ ایران‌شناسی و اندیشه تولید شده است برخی از آن‌ها هنوز به همه کشورهای اسپانیایی زبان توزیع نشده است،‌ برای نمونه نامه امام علی(ع) به مالک را هنوز در همه کشورها توزیع نکرده‌ایم.
 
واردات ۲۰ هزار تن کاغذ دولتی برای نیمه دوم سال
در حالیکه کاهش قیمت کاغذ در بازار آزاد ادامه دارد،‌ واردات ۲۰ هزار تن کاغذ دولتی برای نیمه دوم سال در دستور کار وزرات ارشاد قرار گرفته است.
وزیع کاغذ دولتی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در هفته‌های گذشته با توقف نسبی همراه بوده است؛ با شروع شدن نیمه دوم سال و رسیدن محموله‌های جدید دوباره از سر گرفته خواهد شد. به گفته برخی از واردکنندگان کاغذ همکار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این وقفه ایجاد شده در توزیع کاغذ به دلیل پر شدن سقف 20 هزار تنی کاغذ در نیمه نخست سال بوده است.
 
 
نظر بدهید