ثبات قیمت در بازار کاغذ / پرونده‌های تعزیرات برای کاغذفروشان
شنبه 20 مهر 1398

ثبات قیمت در بازار کاغذ / پرونده‌های تعزیرات برای کاغذفروشان

بازار کاغذ در هفته گذشته شاهد ثبات قیمت‌ها بود. هر بند کاغذ چاپ و تحریر امروز ۳۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و به باور کارشناسان این قیمت‌ها تا دو ماه آینده ثابت خواهد ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، قیمت کاغذ در بازار آزاد در هفته گذشته باز هم کاهش قیمت را تجربه کرد،‌ کاغذ که در هفته‌های پیش از آن کاهش چشمگیری را تجربه کرده و از بندی 500 هزار تومان به بندی 370 هزار تومان در چند مرحله کاهش رسیده بود. دوباره با افزایش چند ده هزار تومانی مواجه شد. اما در هفته گذشته باز کاهش قیمت به بازار آمد و هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 گرمی از430 هزار تومان به 380 تا 390 هزار تومان رسید. این قیمت البته در طول هفته گذشته تاکنون ثابت مانده است.
کاغذ گلاسه نیز که در هفته‌های گذشته به دلیل تعیین سقف واردات دچار افزایش قیمت شده بود،‌ با حذف سقف واردات از سوی دولت با کاهش قیمت مواجه شد و به کیلویی 18هزار تومان رسید.
کاهش قیمت در بازار کاغذ اگرچه خردسند‌کننده است،‌ اما باید دید این کاهش قیمت تا چه میزان ماندگار است و بازار به ثبات می‌رسد یا خیر؟
محسن قدبیگی فروشنده کاغذ در این زمینه به تسنیم گفت: قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد در 10 روز گذشته با کاهش قابل توجه مواجه شد و به بندی 370 هزار تومان رسید،‌ اما در عرض چند ساعت دوباره افزایش بافته و به بندی 410 هزار تومان رسید. البته این قیمت دوام نیاورد و به 390 تومان رسید.
وی افزود: قیمت امروز بازار 380 هزار تومان است و تصور می‌کنم که این قیمت ثابت بماند و تا یکی دو ماه آینده ما شاهد افزایش قیمت نباشیم،‌ چه بسا با کاهش قیمت نیز مواجه شویم. چرا که با افزایش واردات و افزایش عرضه در بازار مواجه هستیم و مصرف نیز در دوماه اخیر کاهش داشه است؛ البته برای آذر و دی احتمالا افزایش قیمتی خواهیم داشت‌، چون زمان چاپ سررسید و تقویم است و مصرف افزایش می‌یابد.
وی در پاسخ به این پرسش که ارقام فعلی تا چه میزان به ارقام واقعی نزدیک است،‌ یادآور شد:‌ اگر بخواهیم با ارز 4200 تومانی محاسبه کنیم،‌ باید بگوییم که بسیار بیش از این‌هاست و باید بندی 150 هزار تومان باشد،‌ اما این کاغذها با ارز نیمایی وارد شده‌‌اند و باید بندی 320 تا 330 هزار تومان باشد،‌ پس قیمت فعلی باز هم دچار حباب است.
قدبیگی با اشاره به اقدامات تعزیرات در مقابله با گران‌فروشی تصریح کرد:‌ سال گذشته و امسال تعزیرات پرونده‌هایی را برای متخلفات کاغذ باز کرد که عمدتاً ناظر به تخلفاتی چون جعل فاکتور،‌ واردات با ارز مرجع و فروش با ارز آزاد بوده است. در این راستا دو شرکت موقتاً بسته شدند.
برچسب‌ها:
نظر بدهید