«خواب آب»؛ داستانی جدید از ابتکار ایرانی‌ها برای آب‌رسانی
شنبه 04 آبان 1398

خواب آب

«خواب آب»؛ داستانی جدید از ابتکار ایرانی‌ها برای آب‌رسانی

عباس جهانگیریان در کتاب «خواب آب» به روش‌های ابتکاری ایرانیان برای آب‌رسانی پرداخته است. کانون پرورش فکری کودکان این کتاب را منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، «خواب آب» عنوان کتابی به قلم عباس جهانگیریان است که در قالب مجموعه «نیاکان ما» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ و روانه‌ بازار نشر شده است. این کتاب با تصویرگری مسعود قرباغی برای نوجوانان بالای 15 سال منتشر شده است تا آن‌ها را با سرگذشت آب و آب‌رسانی در ایران آشنا کند.
«پیدایش قنات و ظهور تمدن‌های جدید»، «مُقَنی‌ها، مهندسان آب و خاک»، «مهندسی طراحی و ساخت قنات»، «سد و بند»، «پیشینه‌ ساخت آب‌انبار در ایران»، «میرآب‌ها»، «زیرآب»، «تاریخ پیدایش کوزه»، «ساعت آبی»، «مهندسان و آب‌شناسان نامدار ایرانی» و... از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
در بخشی از کتاب «خواب آب» می‌خوانیم: «آب آبادانی می‌آورد. هر کجا برود آباد می‌کند و هر جا نرود، ویرانی و بَرَهوت و بیابان به جا می‌گذارد. کشور ما روی نوار خشک و نیمه‌خشک کره‌ زمین قرار دارد؛ به همین دلیل سایه‌ تهدید و ترس از خشک‌سالی، همیشه بر سر ما ایرانیان بوده و هست».
«نیاکان ما» مجموعه‌ای است که به گوشه‌هایی از فرهنگ و تمدن مردم ایران پس از اسلام پرداخته است و تلاش دارد با نگاهی متفاوت به سرگذشت ایران، تاریخ را در دل زندگی مردم و فرهنگ آن‌ها جست‌وجو کند. از این مجموعه علاوه بر این اثر، تاکنون شش کتاب دیگر نیز منتشر شده که «قلم و تاج» سرگذشت وزیران ایرانی اثر ابراهیم حسن‌بیگی و «زنگ‌ها و راه‌ها» سرگذشت بازرگانی در ایران به قلم حسین بکایی از این جمله است.
 
همچنین مهدی میرکیایی داستان کتاب و کتاب‌خوانی را در «کاروان دانایی» ‌و عباس جهانگیریان در کتاب «مدرسه‌ فرشتگان» داستان پزشکان ایرانی از زمان ساسانیان تاکنون را نقل کرده‌اند. در همین حال داستان ورزش در ایران در کتاب «گوی و چوگان» به نویسندگی جمال‌الدین اکرمی روایت شده است و با مطالعه‌ کتاب «خورشید کالسکه‌سوار» حسین بکایی می‌توان با سرگذشت گاه‌شماری در ایران آشنا شد.
کتاب «خواب آب» در 60 صفحه با جلد سخت و شمارگان دو هزار و 500 نسخه به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را به قیمت 28 هزار تومان از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور خریداری کنند.
نظر بدهید