«شورش اشرافیت بر جمهوریت» در نماز جمعه‌های کشور
یکشنبه 05 دي 1395

«شورش اشرافیت بر جمهوریت» در نماز جمعه‌های کشور

در آستانۀ روز تاریخی 9دی، کتاب «شورش اشرافیت بر جمهوریت»، نوشتۀ حمیدرضا اسماعیلی در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 در یک نگاه، غلبۀ روح طاغوتی و زیاده‌خواهی را تداعی می‌کند، زیرا جریان مربوط به برخی از کاندیداهای انتخاب نشده و به عبارتی شکست‌خورده انتخابات را زیر سؤال برد و برخلاف تمام شعارهای خود،  انتخابات را از اساس مردود خواند. در کتاب «شورش اشرافیت بر جمهوریت» نوشتۀ حمیدرضا اسماعیلی تلاش شده تا ریشه‌های اتفاقات تلخ آن برهه‌ از تاریخ انقلاب اسلامی واکاوی شود و به پرسش‌های مربوط به آن پاسخ داده شود.

در «شورش اشرافیت بر جمهوریت» با اشاره به راهبرد سیاسی جبهۀ دوم خرداد در طول دهۀ گذشته، و ارتباط آن با تولید خشونت سیاسی در جامعه و حکومت، نشان داده است که این جریان چگونه برای به آشوب کشیدن و ایجاد بحران در کشور، نه در سال 88 بلکه از سال 84 برنامه‌ریزی کرد، و برای رسیدن به این هدف، چگونه به گزینۀ مناسب خود یعنی یکی از سران فتنه رسید. نویسندۀ کتاب «شورش اشرافیت بر جمهوریت» بعد از تحلیل گفتمان سیاسی یکی دیگر از کاندیداها از انتخابات نهم تا دهم ریاست جمهوری، با بررسی اهداف اصلی مورد نظر جریان فتنه، به استناد 11 دلیل نشان می‌دهد که جریان آشوب‌آفرین، با اینکه به سلامت انتخابات آگاه بود ولی دست به اغتشاشِ فاجعه‌باری زد. حمیدرضا اسماعیلی همچنین با بررسی «انقلاب مخملی» به رفتار‌شناسی بازیگران خارجی در حوادث فتنۀ 88، و بررسی ائتلاف سه ضلعی میان بازیگران داخلی، در نهایت به نقش حکیمانۀ رهبری انقلاب اسلامی در شکست جریان فتنه و پیروزی ملت اشاره کرده است.

قلم روان و بی‌تکلف اسماعیلی در کنار پایبندیِ او به منابع و مستندات محکم تاریخی، بر جذابیت کتاب «شورش اشرافیت بر جمهوریت» افزوده، و سبب شده تا خوانندۀ کتاب نتواند آن را کنار بگذارد و پا به پای وی در تاریخ حرکت کند، و تصور کند بار دیگر به سال 88 بازگشته و اتفاقات آن زمان را با دید عمیق‌‌تری به نظاره نشسته است.

این کتاب، از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور که به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.

نظر بدهید