کتاب «برجام» در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان
دوشنبه 11 آذر 1398

برجام

کتاب «برجام» در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان

کتاب «برجام» به منظور معرفی و تقریر ساده و در عین حال مستند از پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ارزش و اهمیت آن، نگاه غرب و سازمان‌های جهانی نسبت به فعالیت‌ها و در نهایت فضای انعقاد برجام با هدف آشنایی بهتر و بیشتر جوانان و نوجوانان با این مقوله نگاشته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، جدیدترین اثر از منشورات این موسسه در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان با عنوان «برجام» روانه بازار نشر شد.

این اثر به منظور معرفی و تقریر ساده و در عین حال مستند از پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ارزش و اهمیت آن، نگاه غرب و سازمان‌های جهانی نسبت به فعالیت‌ها و در نهایت فضای انعقاد برجام با هدف آشنایی بهتر و بیشتر جوانان و نوجوانان با این مقوله نگاشته شده است.

در پیشگفتار کتاب آمده است: «در اثر حاضر تلاش شده با بررسی اهمیت فناوری هسته‌ای برای ایران،‌ به مذاکرات هسته‌ای، توافق هسته‌ای و در نهایت به جنبه‌های مثبت و منفی توافق هسته‌ای اشاره شود.»

کتاب «برجام» مشتمل بر پنج فصل است. فصل اول را کلیات پژوهش تشکیل می‌دهد. در این فصل به منظور آشنایی و تعمیق شناخت مخاطب، مفاهیم کلیدی پژوهش تعریف می‌شود. «پیشینه فعالیت هسته‌ای ایران و مناقشه با غرب» عنوان فصل دوم است. در این فصل اطلاعات سودمندی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شده است. همکاری هسته‌ای آمریکا با رژیم پهلوی در این دوره مسئله مهمی است که در فصل دوم کتاب درباره آن صحبت می‌شود.

فصل سوم به بررسی موضوع توافق هسته‌ای و انعقاد برجام اختصاص دارد. در این فصل مذاکرات نیویورک، ژنو 4 و 5 و 6، وین 1 و 2 و 3 و مذاکرات لوزان واکاوی می‌شود. فصل چهارم به بازه زمانی پسابرجام اختصاص دارد. همین فصل به بدعهدی آمریکا و خروج از برجام می‌پردازد. واکاوی لوایح FATF وCFT و پالرمو و سند فرهنگی 2030 از دیگر بخش‌های فصل چهارم کتاب است. فصل پنجم و آخر نیز به جمع‌بندی بحث اختصاص دارد.

در صفحات پایانی کتاب این چنین می‌خوانیم: «هدف آمریکا از فشار و تهدید و تحریم ایران همواره تغییر رفتار ایران است. پس می‌توان گفت بعد از توافق هسته‌ای موضع‌گیری آمریکا در برابر قدرت ایران در منطقه و جهان هیچ تغییری نخواهد کرد. ولی آنچه اهمیت دارد پایبندی آمریکا و یارانش به تعهدات توافق است. وگرنه حل مسئله‌ای همچون مناقشه هسته‌ای به معنای نزدیک شدن انگاره‌های هویتی دو کشور نیست. در واقع مناقشه هسته‌ای سهم اندکی در رفع تعارضات ایران و آمریکا داشته است. چیزی که حتی خود طرف‌های مذاکره هم به آن اذعان داشته‌اند و معتقد بودند مذاکرات هسته‌ای صرفا در جهت حل مسئله هسته‌ای ایران است و نه چیز دیگر.»

کتاب «برجام» به قلم دکتر زهرا صادقی نقدعلی، در قطع پالتویی و 212 صفحه، با قیمت 14 هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

علاقمندان می‌توانند به منظور تهیه این کتاب به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراجعه کنند و یا با شماره 22211174 تماس حاصل نمایند. همچنین می‌توانید برای تهیه کتاب «برجام» به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنید.

نظر بدهید