گزارش تسنیم از واردکنندگانی که قانون را دور می‌زنند/چرا قیمت تمام شده کاغذ دولتی گران است؟
دوشنبه 02 دي 1398

گزارش تسنیم از واردکنندگانی که قانون را دور می‌زنند/چرا قیمت تمام شده کاغذ دولتی گران است؟

محاسبه قیمت تمام شده کاغذ دولتی با کاغذ آزاد و با ارز نیمایی نشان می‌دهد که تناسب معناداری بین این دو برقرار نیست،‌ به عبارت دیگر به نظر می‌رسد، قیمت تمام شده کاغذ دولتی اندکی گران‌تر از قیمت واقعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، قیمت کاغذ در بازار آزاد این روزها کاهش چشمگیری داشته است‌، دلایل بسیاری برای این کاهش قیمت تاکنون برشمرده شده است،‌ اما آنچه که مهم است این است که به نظر می‌رسد حداقل تا پایان سال این کاهش قیمت ادامه‌دار بوده و کاغذ به ثبات برسد. هر چند روند کاهش قیمت کاغذ موجب تعجب برخی از کارشناسان این بازار نیز شده است چرا که معتقدند کاغذ از قیمت تمام شده واردکنندگان نیز بیشتر کاهش قیمت داشته است. نکته‌ای که به نظر نمی‌رسد چندان درست باشد.
قیمت هر بند کاغذ 70 در 100 با گرماژ 70 گرمی در بازار آزاد امروز 289 هزار تومان معامله می‌شود‌، هم‌چنین قیمت هر بند کاغذ تحریر 60 در 90 با گرماژ 70 گرمی نیز بندی 210 هزار تومان است.
در مقابل کاغذ دولتی که در اختیار ناشران قرار می‌گیرد،‌ هر کیلو 6 هزار و 100 تومان محاسبه می‌شود که برای کاغذ با اندازه 70 در 100 هر بند 149 هزار و 500 تومان و برای کاغذ 60 در 90 هر بند 115 هزار و 290 تومان محاسبه می‌شود.
حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه کاغذ آزاد که با ارز نیمایی 12 هزار تومان وارد شده و در بازار رقابتی آزاد بفروش می‌رود‌، بندی 210 تا 280 هزار تومان بفروش می‌رود و کاغذ دولتی که با ارز 4200 وارد شده است،‌ بندی 115 تا 149 هزار تومان؟ انتظار این است که قیمت تمام شده برای واردکننده با ارز آزاد 3 برابر قیمت تمام شده با ارز دولتی باشد،‌ در حالی که اکنون دوبرابر هم نیست. قطعا قیمت کاغذ در بازار آزاد کمتر از قیمت تمام شده نخواهد بود،‌ شاید بتوان گفت،‌ واردکننده به سود اندک قانع باشد،‌ اما نمی‌توان گفت که واردکننده کاغذ را زیر قیمت تمام شده در بازار بفروش برساند. بنابراین به نظر می‌رسد که مشکل را باید در محاسبه قیمت کاغذ دولتی جست وجو کرد.
پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که عمده واردکنندگان کاغذ با ارز دولتی در فاکتورهای خود قیمت خریداری شده را 950 تا 1000 دلار ذکر می‌کنند،‌ در حالیکه قیمت جهانی کاغذ 850 دلار است.
یکی از واردکنندگان کاغذ در این زمینه می‌گوید: عمده شرکت‌های واردکننده کاغذ در کشورهایی چون امارات و ... شرکت‌هایی را ثبت کرده‌اند که توسط این شرکت‌ها پروفرم‌ها را تنظیم می‌کنند. در نتیجه قیمت کاغذ را 950 دلار تا 1000 دلار محاسبه می‌کنند.در حالی که قیمت خریداری شده واقعی 850 دلار است. به عبارت دیگر واردکننده یک سود 15 درصدی نیز برای خود اینجا در نظر می‌گیرد که با اضافه کردن 15 درصد سود دیگر که در قیمت تمام شده برایش در نظر گرفته شده است،‌ می‌شود 30 درصد.
البته نمی‌توان گفت که تنها دلیل این نامتناسب بودن قیمت در بازار آزاد و دولتی به قیمت نامتعادل کاغذ دولتی اختصاص دارد‌، شاید یکی از دلایل دیگر این امر فروش کاغذ دولتی در بازار آزاد باشد،‌ موضوعی که بسیاری در طول یکسال گذشته از آن انتقاد کردند ولی به نظر می‌رسد که با وجود نظارت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بر مصرف کاغذ دولتی باز هم شاهد آن از سوی طیفی از ناشرنماها هستیم. برخی از چاپخانه‌داران و فروشندگان کاغذ در ظهیرالاسلام هم‌چنان ادعا می‌کنند که کاغذهایی را از ناشران به ازای بندی 190 هزار تومان خریداری کرده‌اند.
برچسب‌ها:
نظر بدهید