به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید‌حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا،‌ با اشاره به ادامه‌دار بودن روند کاهش قیمت کاغذ در بازار گفت: خوشبختانه قیمت انواع کاغذ به ویژه کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد روند کاهشی خوبی به خود گرفته است و امروز هر بند کاغذ چاپ و تحریر با 290 هزار تومان معامله شده است.
وی ادامه داد: زمانی که رقابت در بازار یک کالا به خوبی وجود داشته باشد،‌ قیمت‌ها واقعی‌تر بوده و هم واردکننده و هم فروشنده تلاش می‌کنند در این رقابت با حداقل سود حضور پیدا کنند. ما پیشتر هم بارها گفته بودیم که اگر دولت شرایط یک رقابت عادلانه را در بازار کاغذ ایجاد کند‌، نرخ را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و حباب‌های ایجاد شده از بین می‌رود.
میرباقری تصریح کرد:‌ خوشبختانه دولت نیز در ماه‌های اخیر موانع موجود سر راه واردات کاغذ را برداشته است با توجه به اینکه 90 درصد مصرف کاغذ ما از خارج تامین می‌شود‌، باید شرایطی را در نظر بگیریم که این کاهش قیمت و ثبات قیمت ادامه دارد باشد.
وی ادامه داد:‌ در صورتی که ثبت سفارش‌ها و تامین ارز روند طبیعی خود را طی کند،‌ می‌توانیم امیدوار باشیم که این کاهش قیمت تا پایان سال ادامه داشته باشد و سال آینده نیز کاغذ به ثبات نسبی برسد. بازار کاغذ همیشه با سود اندک رقابت کرده است،‌ چرا که واردکنندگان این کالا نقدینگی اندکی دارند و این نقدینگی چون در گردش است،‌ سودها پایین است.
میرباقری با اشاره به مصرف کاغذ در ماه‌های پایانی سال با توجه به انتخابات مجلس و ... گفت:  ما در انجمن پیش‌بینی این را داشتیم که ممکن است در عرضه کاغذ مشکلاتی در ماه‌های پایانی سال رخ دهد،‌ به همین منظور از اعضا خواستیم که به فکر تامین کاغذ برای شب عید باشند‌، خوشبختانه اکنون مشکلی در تامین کاغذ نداریم.
وی ادامه داد: متاسفانه در یکی دو هفته اخیر برخی از دست‌اندرکاران برخی کارشکنی‌هایی در واردات مقوای اف‌بی بی و کاغذ گلاسه داشتند‌، این افراد از قیمت پایین این کالا ناراضی بوده و خواستار سود بیشتر هستند‌، در این خصوص در روند ثبت سفارش‌ها نیز وقفه افتاده است،‌ اگر این مشکلات برطرف نشود، قطعا در قیمت این دو کالا شاهد افزایش خواهیم بود. این در حالی است که واردکنندگان از قیمت پایین این دو محصول راضی هستند‌، چرا که فروش و رقابت در بازار موجب گردش کار و فعالیت آن‌ها شده است.