«تفكر» را بسازیم!
چهارشنبه 04 دي 1398

كتاب‌هایی كه در آشوب‌های آبان خاكستر شد

«تفكر» را بسازیم!

همراهی مردم در تجهیز كتابخانه تفكر «نه» بزرگی است به رفتارهای غیرانسانی و غیر فرهنگی كه دست به تخریب اموال عمومی و گنجینه اندیشه‌ای ملت‌ها می‌زنند.

افزایش قیمت بنزین در آبان‌‌ماه زمینه اعتراضات و سوءاستفاده بسیاری شد. اعتراضاتی كه ابتدا به گرانی ناگهانی بدون اطلاع قبلی بود در ادامه زمینه‌ای برای راه افتادن آشوب‌های خیابانی شد. اگر می‌گوییم سوءاستفاده به این خاطر است كه در همان روزها خبری روی خروجی رسانه‌ها رفت كه نشان می‌داد آنهایی كه خود را در لباس معترضان در آورده بودند علاوه بر تخریب اموال عمومی و آسیب رساندن به بانك‌ها و از بین بردن اموال مردم دست به رفتارهای غیرانسانی نیز زده بودند. منظور از رفتار غیر فرهنگی دقیقا سوزاندن كتابخانه‌ای عمومی در شهریار بود كه آشوبگران با آتش كشیدن آن رفتاری وحشیانه از خود در تاریخ به‌جای گذاشتند. هرچند این خبر در میان اخباری كه از آشوب‌ها مخابره شد و همچنین قطعی اینترنت دیده نشد و كتاب‌ها همان‌طور كه در زمان‌های دیگر صدایی ندارند در میانه زبانه‌های آتش نیز صدایی برایشان بلند نشد و آتش به جانشان افتاد و خاكستر شدند.
13 هزار جلد كتاب، تعداد كتاب‌هایی بود كه در اخبار به آن اشاره شد كه در میان زبانه‌های آتش سوختند و خسارتی قریب به 20 میلیارد ریال به‌جا ماند و دود شدند. دردآورتر این بود كه این اتفاق در هفته كتاب روی داد و نشان داد این دوستان كاغذی در غربت قرار دارند و كسی فریادی برای آنها سر نمی‌دهد. كتابخانه‌ای كه احتمالا محل رفت و آمد كودكان و نوجوانان منطقه بود و دانشجویان از آن برای خواندن و نوشتن بهره می‌بردند. محیطی كه محل نشستن و برخاستن اهل ادب و فرهنگ بوده و حتما این محیط دخلی به آشوب‌ها و اعتراضات نداشته، ولی در آتش كینه سوءاستفاده‌چی‌های آشوبگر با خاكستر همنشین شد. اتفاقی كه حتی بعد از وxصل شدن اینترنت هم بازتاب زیادی پیدا نكرد و باز هم كسی دلش برای كتاب‌ها نسوخت، در حالی كه كتاب‌ها سوختند تا خاكستر آنها به تاریخ نشان دهد گرچه چنگیز و اسكندر صدها سال است كه از میان بشریت محو شده‌اند، ولی تفكر و خوی آنها جریان دارد و هنوز عده‌ای چنگیز درونشان زنده است و دست به چنین رفتارهای تاریخ مصرف‌گذشته‌ای می‌زنند. این رفتار در حالی انجام شد كه همین چند روز پیش مترجمانی از به آتش كشیده شدن كتاب‌هایشان و انتشار فیلم آن در شبكه‌های اجتماعی خبردادند و خواهان دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند، رفتاری كه نشان می‌دهد دنباله‌ای بر رفتارهای آبان‌ماه است و در حال تكثیر است. معترضان در تاریخ همواره اگر اعتراضی هم داشته‌اند از مسیر كتاب‌ها و انتقال اندیشه آن را در میان عموم جامعه طرح كرده‌اند ولی حالا عده‌ای به بهانه اعتراض دست به آتش زدن كتاب‌ها زده‌اند. این رفتارها نشان می‌دهد كه فرهنگی مخحرب در میان بخشی از جامعه در حال رسوخ است كه باید ریشه‌های آن را شناسایی كرد!
شاید باید یك ماه از این اتفاق می‌گذشت تا نهادهای فرهنگی دست به كار شوند و كتابخانه خاكستر شده شهرستان شهریار را دوباره از نو زنده كنند و محیط خواندن را برای به بار نشستن اندیشه‌های متعالی و آزادی‌بخش فراهم كنند، اندیشه‌هایی كه راه اصلاح را سوا از وحشی‌گری می‌دانند و گفت‌وگو را به عنوان محصول كتاب‌ها نجات‌بخش می‌دانند.
اولین حركت از سوی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور صورت گرفت و اعلام شد كه مردم در واكنش به این رفتار دست‌به‌كار و برای تجهیز این كتابخانه وارد میدان شوند. مردمی كه در رویدادهای فرهنگی نشان دادند همیشه پای كار هستند و نمایشگاه كتاب تهران یكی از نمودهای حضور مردم علاقه‌مند است. حالا این بار فراخوان نهاد كتابخانه‌ها برای تجهیز كتابخانه «تفكر» شهریار، با هدف حضور و مشاركت مردم برای بازسازی محیط تفكر بود. محیطی كه در طول تاریخ محل رشد اصلاحگران و صالحان بوده است.
بعد از آن مجمع ناشران انقلاب اسلامی وارد صحنه شد تا با همكاری نهاد كتابخانه‌ها دست به جمع‌آوری كمك‌های مردمی بزند و پایگاهی برای وصول این كمك‌ها ایجاد كرد. كمك‌هایی كه هم به تجیهز كتابخانه و مخزن و هم به احداث محیطی اعم از میز و صندلی و قفسه. همراهی مردم در تجهیز كتابخانه تفكر «نه» بزرگی است به رفتارهای غیرانسانی و غیر فرهنگی كه دست به تخریب اموال عمومی و گنجینه اندیشه‌ای ملت‌ها می‌زنند. «نه» به حركاتی كه به بهانه اعتراض دست به تخریب می‌زنند و از هر راهی برای سوءاستفاده و آشوب استفاده می‌كنند. به امید روزی كه دیگر شاهد خاكستر شدن كتاب‌ها نباشیم!
 
منبع: روزنامه جام جم
نویسنده: سعید احمدیه
برچسب‌ها: کتابخانه تفکر
نظر بدهید