گزارش خبرگزاری تسنیم از کتابخانه تفکر و پویش #آباد_بمان_ایران
سه شنبه 10 دي 1398

گزارش خبرگزاری تسنیم از کتابخانه تفکر و پویش #آباد_بمان_ایران

جمعی از اهالی فرهنگ و ناشران از محل کتابخانه سوخته‌شده تفکر شهریار بازدید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، به منظور مشاهده جزئیات بیشتری از  کتابخانه تخریب‌شده تفکر شهریار، هفتۀ گذشته گروهی از اهالی نشر، فرهنگ و رسانه به دعوت مجمع ناشران انقلاب اسلامی به بازدید از این کتابخانه پرداختند.
در این بازدید که مسئولین کتابخانه و اهالی فرهنگ حضور داشتند، درخصوص چگونگی این رخ‌داد گزارش‌هایی ارائه شد و هچنین نسبت به تلاش در روند بازسازی دوباره کتابخانه، صحبت شد که هرچه سریع‌تر تنها پایگاه فرهنگی آن منطقه در شهرستان شهریار را بهتر از گذشته به مردم بازگردانند.
بخش کودک و نوجوان کمبودی نخواهد داشت
عبدالعظیم فریدون، رئیس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با ابراز تأسف از حادثۀ رخ داده‌ بیان کرد: از اتفاق رخ‌داده متأسفیم و تلاش می‌کنیم از طریق انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان کتاب‌های این حوزه را تأمین کنیم. سعی ما این است که بخش کودک کمبودی نداشته باشد؛ با همین تعداد ناشران محدود می‌توانیم کار را به سرعت پیش ببریم.
وی افزود: به نظر من حجم کار بازسازی زیاد نیست و اگر اقدام شود، سریعاً به روز اول بازمی‌گردد. مشکل اصلی، مشکل کتاب نیست و اگر ساختمان بازسازی شود، کتاب‌ها به راحتی تأمین خواهند شد.
دشمن باعث توجه بیشتر مردم به کتاب شد
مرتضی آخوندی ناشر با سابقه و مدیر انتشارات دارالکتب اسلامیه با اشاره به عجیب بودن این حجم از وقاحت آشوبگران بیان کرد: ما فقط در کتاب‌های تاریخ خوانده بودیم و تاکنون به این صورت چیزی ندیده بودیم. اینها اصولاً با کتاب مشکل دارند. گاهی ادعای آنها این است که با قرآن مشکلی ندارند اما دروغ می‌گویند؛ زیرا تبیین مطالب قرآن در کتاب‌ها بیان می‌شود.ژ
وی ادامه داد: ظاهراً این نوع حمله‌ها از طرز تفکری منشأ گرفته و ادامه پیدا می‌کند. ناشران و مردمند که باقی می‌مانند و تلاش می‌کنند تا این مکان بهتر از قبل ساخته شود. حتی اگر مردم هم خبر نداشتند چنین کتابخانه‌ای وجود داشته است، با این اتفاق متوجه می‌شوند و استقبال بیشتری خواهند کرد.
آخوندی در پایان تأکید کرد: این عملیات نه‌تنها باعث توجه بیشتر مردم به کتاب بلکه باعث ‌شد از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.
وزارت ارشاد و مسئولین فرهنگی نباید تعلل کنند
علی‌اکبر تورانیان ضمن ابراز ناراحتی خود از این حادثه، گفت: هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم روزی پای خود را روی خاکستر کتاب‌های کتابخانه‌ای بگذارم و امروز یکی از سخت‌ترین روزهای زندگی من است. این جنایت توسط انسان‌هایی صورت گرفته که شاید جسمشان ایرانی باشد، اما روحیه ایرانی ندارند. آنهایی که این کتابخانه را آتش زدند، نشان دادند که ضد تفکر، ضد آزادی و ضد علم و آگاهی‌ و وابسته به عناصر بیگانه‌اند.
وی افزود: با هماهنگی مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای مشاهده نزدیک از وضعیت، به این کتابخانه آمدیم. این جنایت دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد؛ با یاری یکدیگر باید تلاش کنیم که این کتابخانه بازسازی شود. آمریکا و دشمنان باید بدانند اگر صد بار دیگر نیز این اتفاق بیفتد، آنقدر مردم این ممکلت اراده و همت دارند که آن را بهتر از روز اول بازسازی کنند.
تورانیان با مطالبه از مسئولین فرهنگی کشور بیان کرد: مسئولین فرهنگی و مخصوصاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به احیای زودهنگام این کتابخانه همت کنند؛ زیرا تنها پایگاهی بود که مردم این شهرستان از آن استفاده می‌کردند. اگر مسئولین تعلل ورزند، باید پاسخگوی مردم باشند. تمام دوستان ما در نشرهای مختلف پای کارند و به کوری چشم دشمنان نظام و انقلاب آن را دوباره بازسازی خواهند کرد.
کتابخانه تفکر، تنها مرکز فرهنگی شهریار
زهرا رضایی، رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان شهریار در توضیحاتی نسبت به مشخصات کتابخانه بیان کرد: کتابخانه تفکر باغستان دارای 650 متر زیربنای ساختمان و 3 هزار متر محوطه و هزار عضو فعال و دو کارمند کتابدار است.
وی با اشاره به تنها پایگاه فرهنگی این منطقه، افزود: این کتابخانه حکم پایگاه فرهنگی این منطقه را دارد و حتی ارگان‌های مختلف هم از این کتابخانه استفاده می‌کنند.کتابخانه بودن  نقشی است و مهم‌ترین نقش این مکان، پایگاه فرهنگی بودن آن است و تنها مرکز فرهنگی شهرستان است.
رضایی در خصوص واقعه اتفاق‌افتاده تصریح کرد: ساعت 11 شب روز 25 آبان‌ماه، مسئول کتابخانه با من تماس گرفت و وضعیت آتش‌سوزی کتابخانه را اعلام کرد. آن شب جمعیت زیاد بود و کلانتری و آتش‌نشانیِ محل را نیز به آتش کشیده بودند و نتوانستند به کتابخانه نزدیک شوند. تنها کاری که توانستیم بکنیم، تماس با آتش‌نشانی بود که اغتشاشگران جلوی ماشین آتش‌نشانی را گرفتند و آن را هم به صورت کامل تخریب کردند.
وی گفت: این کتابخانه 13 هزار جلد کتاب داشته است. اعضای کتابخانه و مخصوصاً اعضای فعال وقتی روز اول کتابخانه را دیدند، به شدت ناراحت شدند و حتی نسبت به کمک در بازسازی این مکان استقبال کردند.
رئیس اداره کتابخانه‌های شهریار در پایان گفت: کتابخانه معمولاً دارای سالن‌های مطالعه شلوغی است. علاوه بر این که بخش کودک فعالی نیز داشتیم، برنامه‌های فرهنگی بخش کودک و نوجوان و زنان خانه‌دار نیز فراوان بوده است. حتی موردی بوده که فرزند خانواده‌ای با غصۀ فراوان گفته است که دیگر به مدرسه نمی‌روم؛ زیرا دیگر مکانی برای مطالعۀ درس‌های خود ندارم.
اگر همت کنیم، بازسازی کتابخانه بیشتر از 3 ماه زمان نمی‌برد
ابوالفضل حداد، مسئول خدمات اداری و مالی ساخت‌وسازهای شهرستان شهریار درخصوص اقدامات مسئولین شهرستان بیان کرد: مسئولین استانی، شهرستانی و امنیتی به سرعت عمل و نسبت به آرام کردن فضا و تسریع در روند امور، اقداماتی کردند. اگر با همت و پشتکار وارد عمل شویم، فکر نمی‌کنیم بازسازی کتابخانه بیشتر از 3 ماه طول بکشد.
وی ادامه داد: در این منطقه کتابخانه فعالی نداریم و اکنون حدود هزار نفر از این امکان محروم شده‌اند. درک آتش زدن کتابخانه توسط اغتشاشگران شاید سخت باشد؛ اما چون کتابخانه در جوار آتش‌نشانی و پاسگاه پلیس بود، آشوبگران همه‌ ساختمان‌ها را تخریب کردند و به آتش کشیدند. حدود ساعت 11 شب، 250 تا 280 نفر از آشوبگران شروع به ایجاد  تشنج  و تخریب کردن این ساختمانها کردند.
وی گفت: ما یک‌بار ساختمان را قفل کردیم؛ اما آنها در مرحله دوم حمله‌ور شدند و قفل‌ها را شکسته و کتابخانه را تخریب کردند؛ به تأسیسات ساختمان آسیب‌هایی جدی رساندند.
لزوم مشارکت مردمی در بازسازی کتابخانه تفکر
محسن پرویز، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران با اشاره به محروم بودن مردم منطقه از امکانات فرهنگی بیان کرد: کتابخانه تفکر در منطقه‌ای قرار گرفته‌است که در آن امکانات فرهنگی چندانی وجود ندارد و جزء مناطق تقریباً محروم محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: آشوبگران ابتدا ورود و وسایل را غارت کردند؛ سپس کتاب‌ها را آتش زدند. زیرساخت‌های ساختمان از بین رفت و باید از نو ساخته شود.
پرویز تصریح کرد: اینها امکاناتی است که مردم استفاده می‌کنند و خودشان باید حافظ اینها باشند و در واقع ملک عمومی محسوب می‌شود. از بین بردن زیرساخت‌های فرهنگی جامعه مطلوب اغشاشگران است؛ برای آنها مطلوب است که جوانان به‌جای روی آوردن به این‌گونه فضاها، به مکان‌های خلاف روی بیاورند.
وی در پایان گفت: خانواده‌ها باید از امکانات فرهنگی اندکی که در این نقاط وجود دارد، حراست کنند. لازم است که با مشارکت اهالی منطقه، مردم و خیرین زیرساخت‌های کتابخانه اصلاح شود و سپس به اهدای کتاب‌های مورد نیاز بپردازیم.
برچسب‌ها: کتابخانه تفکر
نظر بدهید