به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، سعید عاکف نویسنده و مؤسس انتشارات ملک اعظم، در پاسخ به این پرسش که معمولاً مدت‌ها از شهادت سرداران بزرگ می‌گذرد و نویسندگان و ناشران به فکر تولید اثر برای آنان می‌افتند. آیا در این باره با نویسندگان مرتبط با انتشاراتی خود مشورت و همفکری داشته‌اید؟ اظهار داشت: فکر نمی‌کنم تعداد نویسندگانی که در کشور به شکل حرفه‌ای بتوانند در این حوزه کار کنند به تعداد انگشتان دو دست برسد، کار برای حاج قاسم در این شور و حال شاید بسیار باشد و هست چرا که طی این چند روز شاید هشت کتاب را خواندم اما به حدی کم ارزش بود که شاید حاضر نباشم برایش هزینه پرداخت کنم، چرا که به لحاظ ساختاری ضعیف بودمد، این آثار هم‌داستان با آمریکا در مظلوم‌تر کردن حاج قاسم کوشیده‌اند.

این نویسنده تصریح کرد: اگر کسی بخواهد به حاج قاسم بپردازد باید بداند کار بسیار سنگین است، حاج قاسم اول مذهبی بود بعد ملی، از این رو باید طی یک «پروژه مذهبی، ملی» به ایشان پرداخت و خیلی از حرفه‌ای‌ها پای کار بیایند، اما این کار هم پرهزینه است، اگر بنده قرار بود به این مسئله بپردازم و کتاب درخور منتشر کنم سراغ آقای «بایرامی» یا «امیرخانی» می‌رفتم، البته به لحاظ بحث ساختاری؛ اما یک مشاور قدر مذهبی کنار نویسنده قرار می‌دادم، چرا که فردی می‌تواند به حاج قاسم بپردازد که اطلاعات عرفانی داشته باشد. در کنار مباحث عرفانی و مذهبی فرد باید قلم قوی هم قطعاً داشته باشد.

عاکف در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: متأسفانه خیلی از بزرگانی که بحث عرفانی قوی دارند قلم خوب ندارند و برعکس، بنابراین چنانچه بخواهیم کار شسته‌رفته دقیق نوشته شود باید تیم حرفه‌ای تشکیل شود. در سایر کشورها هم پروژه‌های سنگین با تیم حرفه‌ای بسیار تعریف می‌کنند، بنده به عنوان ناشر این چند روز بسیار مطرح‌کرده‌ام که ای کاش به لحاظ مالی پروژه سنگین تعریف کنیم تا کاری شایسته با تأثیرات عمیق منتشر شود، ای کاش مشکل مالی نداشتیم و اقدام می‌کردیم.

وی در پاسخ به اینکه جامع‌الاطراف بودن و طولانی بودن حضور سردار سلیمانی در عرصه رزم و مقاومت، چقدر او را از سایر سرداران مدافع حرم یا فرماندهان متمایز می‌کند و برای این تفاوت باید چه تدارکی دید؟ توضیح داد: اگر قرار باشد کار دقیق و مستند منتشر شود زندگی حاج قاسم باید در چند کتاب به چند بخش تقسیم شود، باید چند کتاب در نظر گرفت، مقطع پیش از انقلاب، جنگ تحمیلی، پیش از ورود به نیروی قدس، تلاش‌های در خفا پیش از معرفی سپاه قدس، فعالیت وی در لبنان، در منطقه و کارهایی که انجام داده می‌تواند در 5 کتاب پرمغز و سنگین گنجانده شود، اگر این موارد تفکیک شود و زیر ساخت قوی داشته باشد می‌توان حاج قاسم را به درستی معرفی و مطرح کرد حتی در عرصه بین‌المللی.

وی در ادامه خاطره‌ای را روایت کرد: بنا بود مصاحبه‌ای در رابطه با یک شهید، با حاج قاسم سلیمانی داشته باشم. رفتم سراغ شخص واسطه‌ای که با حاجی ارتباط داشت و مطمئن بودم مرا به او می‌رساند. آن‌وقت‌ها تازه این بحث درجه و عنوان توی سپاه مطرح شده بود. همان اول بسم اللـه گفتم: می‌خوام از سردار سلیمانی یه وقت مصاحبه برام بگیری.

چشم‌هایش را گرد کرد و پرسید: از کی؟

از تعجبش، تعجب کردم. دوباره گفتم: سردار سلیمانی!

سرش را این‌طرف و آن‌طرف تکان داد و دست‌هایش را از هم باز کرد که یعنی؛ نمی‌شناسم.

گفتم: بابا سردار سلیمانی…

و بعضی اطلاعاتی را که داشتم برایش ریختم روی دایره، تا رسیدم به اینجا که: همون که زمان جنگ فرماندۀ لشکر ۴۱ ثاراللـه…

اجازه نداد حرفم تمام شود. دستی به شانه‌ام زد و گفت: مرد حسابی! تو «بابا قاسم» رو داری میگی؟!

بعدتر فهمیدم خیلی دیگر از بچّه‌های جنگ هم او را به همین اسم می‌شناسند: بابا قاسم!