به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی به‌نشر، سعید تشکری دبیر نشست عصرانه داستان نویسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه بزنگاه‌های تاریخی به عنوان یک رویداد به دو دسته مردمی و معصومین، یاران، دشمنان تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: دسته مردمی قرائت نویسنده را به دنبال دارد در حالی که در بخش معصومین، یاران و دشمنان ایشان به برداشت منضبط از تاریخ نیاز داریم که بخش بازآفرینی را به خود اختصاص می‌دهند.
 
داستان ها برای اثبات نوشته نمی شوند
تشکری به تفاوت قصه و داستان در روایت‌های «نان خون» اشاره کرد و گفت: در این اثر از رضا وحید بیشتر قصه می شنویم و عناصر داستانی در واقعه عاشورا کمرنگ است.
وی با بیان اینکه نام‌ نویسنده از چند عنصر پیرنگ خوب، لحن داستانی مناسب، میزان اطلاعات مناسب در یک موضوع و میزان دخالت در یک موضوع نشأت می‌گیرد، افزود: این عوامل می‌تواند داستان را از بسته بودن خود در بیاورد و در ادبیات آیینی باید بخشی از داستان را به وسیله قصه زنده ‌کنیم که ایجاد حزن در مخاطب بیفروزد.
این نویسنده ادبیات داستانی و دراماتیک خاطرنشان کرد: داستان ها برای اثبات نوشته نمی شوند بلکه به این سبب نگارش می‌شوند تا مخاطب را به لذت روحانی و وجد برسانند، ما به تولد یک نویسنده احترام می گذاریم اما قصه اینجاست که «نان خون» با تولد یک نویسنده تمام نمی‌شود و این نویسندگان باید به واژگان جدیدتری برسند و آموزش‌های بیشتری فراگیرند.
نویسنده «اوسنه گوهرشاد» از سخت‌نویسی به عنوان یک ایراد نام برد که از دوره قاجاریه باب شده است و تصریح کرد: به این معنا که هر چه سخت‌تر بنویسیم قوی‌تر نوشته‌ایم در حالی که ساده و ساده و روان بودن نوشته بسیار تاثیر گذارتر است.
 
کتاب یک رسانه پویا و پایدار است
افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ضمن تشکر از انتشارات «به‌نشر» به سبب برگزاری و تداوم جلسات عصرانه داستان نویسان رضوی و حضور سعید تشکری به عنوان دبیر این نشست برای آموزش نویسندگان جوان علاقه‌مندان به آثار ادبی دینی اظهار کرد: نگاه خوب مدیران انتشارات آستان قدس رضوی فضای ادبیات داستانی را زنده نگه می دارد و از ارزش بالایی برخوردار است که هرچه بیشتر اتفاق افتاد ارزش‌گذاری بیشتری دارد.
وی افزود: هنگامی که یک کتاب منتشر می‌شود، بیش از سایر آثار هنری می‌تواند در آینده تاثیر گذار باشد، کتاب یک رسانه پایدار و پویا است و کسی که قلم در دست می‌گیرد و در ارتباط با شرایط اجتماعی، سیاسی، مذهبی و ... زمانه خویش می‌نویسد ارزش بالایی برای جامعه دارد.
 
ضعف عمومی در نوشته‌ها معضلی در ادبیات کشور
تحفه‌گر با ذکر دغدغه‌ای در خصوص معضلات حوزه نشر به ضعف عمومی در نوشته‌ها تصریح کرد: باید برای این موضوع فکری ‌کرد و تدبیری اندیشید، توانمندی نویسندگان به‌ویژه در خراسان با توجه به پیشینه این استان در ادبیات داستانی و نشر تحسین برانگیز است اما باید از موج عمومی که در همه کشور فراگیر شده، فاصله بگیریم و به سمت آثاری که برای هدایت جامعه نقش دارند، حرکت کنیم.
وی در پایان از اعلام آمادگی شورای سیاست‌گذاری ادبیات داستانی خراسان رضوی و معاونت فرهنگی و رسانه‌ای ارشاد استان برای حرکت در این جهاد فرهنگی خبر داد و یادآور شد: امیدوارم دستگاه‌های فرهنگی در این حوزه کنار هم بیایند زیر آینده از آن کسانی است که با قلم خود آثاری را خلق کنند که ارزش دفاع داشته باشد.
 
فقدان بازاریابی محصولات دینی در حوزه داستان نویسی
حجت الاسلام سید مهدی روح‌بخش از اعضای دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در عرصه داستان، بازاریابی محصولات دینی نداریم که به عنوان برند شناخته شود، ادامه داد: اجرای تئاتر «نان خون» به بازاریابی محصولات دینی کمک می‌کند و رضا وحید به عنوان طلبه حوزه علمیه و دیگر هنرمندان با توجه به شناخت از منابع دینی می‌توانند این منابع را تبدیل به ادبیات قابل فهم برای فیلم‌سازی، انیمیشن و ... نمایند.
وی افزود: امیدواریم حرکت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با نگاه جدی به بحث هنر و راه اندازی معاونت هنر در این مرکز سبب حرکت تبدیل گری حضور روحانیون در کنار داستان‌نویسان و فیلمنامه نویسان و طلبه هایی که مدیوم رسانه را می‌شناسند و مسلط به منابع دینی هستند، قرار گیرد.
 
مطالعه دقیق منابع و مآخذ ضرورت نگارش متون دینی
سید محسن مصطفی‌زاده، نمایش‌نامه‌نویس، شاعر و پژوهشگر خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: هنگامی که به حوزه نگارش متون دینی وارد می شویم باید منابع و مآخذ معتبر را مطالعه کرده باشیم و در خصوص ریزه کاری های تحقیق در مورد افراد و مقاطع مختلف تاریخی اطلاعات داشته باشیم.
وی افزود: در کتاب « نان خون» متون تاریخی و اعتبار اسناد وارد نمی شود، ما با یک واقعه مهم تاریخی مواجه هستیم که ریزه‌کاری‌های دقیق آن تا به امروز حفظ شده و بر این اساس، داستان باید به عنوان الگویی باشد که متون را بر هم نریزد.
این پیشکسوت ادبیات دینی با بیان اینکه در ماجرای قصه بحث علت و معلول مطرح نیست و در تعریف ذاتی قصه، حوادث خلق‌الساعه پیش می آید بدون اینکه علت و معلول پیش زمینه حرکت بعدی باشد، یادآور شد: قصه می‌تواند بر اساس تخیل هرکسی پدید آید اما در این کتاب داستانی که در خصوص واقعه عاشورا نگارش شده مخاطب نمی‌داند که این اتفاقات در کجا رخ داده است.
 
کار بر روی متون تاریخی همانند راه رفتن روی لبه تیغ است
جواد نعیمی از پیشکسوتان عرصه ادبیات دینی خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه کار بر روی متون تاریخی حساس و همانند راه رفتن روی لبه تیغ است، اظهار کرد: زیرا متون تاریخی در حقیقت مرز بین تخیل و واقعیت است لذا باید زوایا و دقایق آن را به شدت بررسی کنیم.
وی ادامه داد: بحث ورود به ساحت مقدسات دارای ظرایف و نکته های دقیق است، «نان خون» خرده روایت‌های مردمی را برجسته کرده است بدون اینکه اشاره مستقیم به ماجرای کربلا داشته باشد در حالی که محتوای این اثر درباره واقعه کربلاست اما با نگاه و زاویه دید مناسب و جدید خلق شده است.
 
«نان خون» کشف زاویه دید و ساختاری تازه برای یک روایت است
رضا وحید نویسنده کتاب «نان خون» در این نشست با بیان اینکه رمان نویسان اگر می خواهند وارد حیطه ای از یک امر مقدس مانند واقعه عاشورا، حرم مطهر رضوی و.. شوند بهتر است دنبال وقایعی باشند که آن وقایع همانند آیینه‌ای در مقابل آنان قرار گیرد، اظهار کرد: «نان خون» که توسط انتشارات نیستان روانه بازار کتاب شده از پنج داستان بلند به هم پیوسته در ارتباط با واقعه عاشورا اما از زاویه دید اشخاص جزء که به ظاهر در جنگ نبوده‌اند، تشکیل شده است و ساختاری تازه از یک روایت ارائه می‌دهد.
وی تصریح کرد: در همین راستا تئاتر «نان خون» در دهه آخر صفر به روی صحنه رفت و مورد استقبال اهالی مختلف قرار گرفت.
وحید در پایان با بیان اینکه بسیار علاقه‌مند بودم که مراسم رونمایی از این اثر به میزبانی انتشارات «به‌نشر» برگزار شود، متذکر شد: خود را مدیون جلسات عصرانه داستان نویسان رضوی می‌دانم و امیدوارم عزیزان از نقدهای خود مرا بی بهره نگذارند.