بسته خبری هفتۀ پنجم بهمن
شنبه 03 اسفند 1398

بسته خبری هفتۀ پنجم بهمن

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ پنجم بهمن

«سال‌های بنفش» ابراهیم حسن بیگی به چاپ چهارم رسید
رمان «سالهای بنفش» نوشته ابراهیم حسن بیگی توسط انتشارات کتابستان معرفت برای چهارمین بار منتشر شد. این رمان یکی از آثاری است که با زبان داستان به اتفاقات سال‌های واپسین رژیم پهلوی و مبارزات مردم علیه این رژیم پرداخته و داستان کتاب از زبان پسر بچه ای روستایی به نام «علی» که در یکی از روستاهای اطراف بندر ترکمن زندگی میکند، نقل می شود.
 
رونمایی از «نامه آخر» اعظم بروجردی
اعظم بروجردی، نویسنده این اثر در مراسم رونمایی از «نامه آخر» گفت: این رمان یک تحلیل تاریخی نسبت به مسئله مهدویت است و برای نوشتن آن به جز مطالعات تاریخی و دینی، تحقیقات میدانی نیز داشتم.
این کتاب در 274 صفحه و قطع پالتویی توسط انتشارات کتاب جمکران راهی بازار نشر شده است.
 
آغاز به کار چهاردهمین پویش روشنا
مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره پویش مطالعاتی روشنا با محوریت کتاب «گام تمدن‌ساز»، نوشته حجت الاسلام و المسلمین سید محمد راجی با حضور مسعود پیرمرادیان، مدیر نشر معارف چهارشنبه 30 بهمن ماه در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
پیرمرادیان، مدیر نشر معارف در این مراسم به چرایی انتخاب کتاب «گام تمدن‌ساز» برای این دوره از پویش گفت: مهمترین دلیل آن اهمیت بیانیه گام دوم است و رهبر معظم انقلاب بر بسط و تشریح این بیانیه تأکید داشتند.
 
قیمت افسار گسیخته بازار کتاب!
در حالی که ارز دولتی برای کاغذ نشر با هدف حمایت از مصرف‌کننده در دو سال گذشته پرداخت می‌شود اما بر اساس آمارهای موجود در سایت خانه کتاب میانگین قیمت کتاب تنها در ۱۰ ماه نخست سال جاری نسبت به ۱۰ ماه نخست سال ۹۷ با افزایش ۵۵ درصدی روبرو بوده،‌ قیمت هر صفحه کتاب در سال جاری نیز با ۶۶ درصد افزایش با ۲۱۸ تومان رسیده است. بر این اساس میانگین قیمت هر کتاب از ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان در سال گذشته به ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان در سال جاری رسیده است.
 
تعدیل مالیات ۴۲ میلیون تومانی کتابفروشی تعطیل
چندی پیش خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «مالیات ۴۲ میلیون تومانی برای کتابفروشی تعطیل/ ممیزان مالیاتی هم‌چنان سلیقه‌ای کار می‌کنند» به این مسئله پرداخته بود که در حالی که کتابفروشی‌های کشور به سمت تعطیلی و تغییر کاربری می‌روند، تصمیم سلیقه‌ای یک ممیز مالیاتی موجب شده تا کتابفروشی تعطیل تهران با برگه مالیات ۴۲ میلیون تومانی روبه‌رو شود، بعد از انتشار این گزارش دفتر روابط عمومی و فرهنگسازی مالیاتی اعلام کرد: متعاقب اعتراض مؤدی محترم به مالیات شخصی و ارائه اسناد و مدارک، مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ وی تعدیل شد.
 
حذف کتاب از سایت آمازون به دلیل ایرانی بودن نویسنده!
چاپ و نشر ترجمه انگلیسی دو کتاب «پدیدارشناسی بحران‌های اجتماعی» و «میراث سیاسی قرآن» اثر سید حسین‌علی موسوی در کشور آمریکا ممنوع شد. نویسنده این دو اثر در گفتگو با #فارس گفت: این آثار هم به صورت مکتوب و هم به صورت مجازی در خارج از ایران خصوصاً در آمریکا منتشر شد و منعی هم برای این کار نبود اما سایت آمازون در ایمیلی به او اعلام کرده که به دلیل تحریم کشورمان، آثار این نویسنده ایرانی از سایت حذف شده است.
نظر بدهید