کتاب «تاریخ غیبت کبری» اثر آیت‌الله صدر نقد شد
چهارشنبه 08 دي 1395

کتاب «تاریخ غیبت کبری» اثر آیت‌الله صدر نقد شد

کتاب «تاریخ غیبت کبری» اثر ماندگار شهید آیت‌الله سیدمحمد صدر در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه نقد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از حوزه‌نیوز، با حضور اساتید و جمعی از محققان حوزه و دانشگاه نقد  کتاب «تاریخ غیبت کبری» از سوی مسجد جمکران و با همکاری انجمن علمی مهدویت در سالن نشست‌های علمی دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

این نشست علمی  با حضور حجج اسلام سیدقاسم رزاقی و جواد جعفری به عنوان ناقد و حجت‌الاسلام مجید احمدی به عنوان دبیر علمی به مدت 90 دقیقه انجام شد.

دبیر علمی نشست با اشاره به اثر ماندگار شهید آیت‌الله سیدمحمد صدر گفت: ایشان آثار و تالیفات ارزشمندی را در حوزه دین و معارف اسلامی دارد که از جمله آن «موسوعةُ الامام المهدی» مجموعه‌ای چهار جلدی در موضوع مهدویت که توسط او که از عالمان شیعه اهل عراق می باشد، تألیف شده است.

احمدی ادامه داد: مؤلف، این اثر را با عناوینی از جمله ؛ «جلد اول تاریخ الغیبة الصغری»، «جلد دوم تاریخ الغیبة الکبری»، «جلد سوم تاریخ ما بعد الظهور» و «جلد چهارم الیوم الموعود» به رشته تحریر درآورده است. وی در هر بخش از کتاب، به موضوعی خاص پرداخته و مجموعه آن را موسوعة الامام المهدی نام گذاشته ولی بر روی جلد کتاب عناوین اختصاصی هر کدام آمده است.

دبیر علمی نشست تأکید کرد: نشست امروز با هدف بررسی و نقد جلد دوم «مَوسوعَةُ الامام المَهْدی» با عنوان «تاریخ غیبت کبری» است لذا به معرفی جلد دوم می‌پردازیم.

وی افزود: این کتاب پس از بحثی مقدماتی در زمینه تقسیم غیبت در سه بخش موضوعات متنوعی را منعکس می‌کند که بخش اول آن شامل «تاریخ شخص امام مهدی(عج)» است و فصولی همچون «راز اساسی غیبت امام مهدی(عج)»، «تکلیف اسلامی امام مهدی(عج)، در زمان غیبت»، «زندگی شخصی امام مهدی(عج)»، «ملاقات با امام مهدی (عج)، در دوران غیبت کبری» و «نامه امام مهدی (عج)، به شیخ مفید» را شامل می‌شود.

احمدی به بخش دوم کتاب اشاره کرد و گفت: بخش دوم کتاب پیرامون «تاریخ انسانی در عصر غیبت کبری» است که فصول «بررسی اخباری که در زمینه پیشگویی آینده وارد شده‌اند»، «پیشگویی‌هایی که در اخبار آمده است» و «تکلیف اسلامی در زمان غیبت کبری؛ (عزلت یا جهاد، تقیه، انتظار)» را شامل می‌شود.

دبیر علمی نشست سومین بخش کتاب را مربوط به «شرایط و نشانه‌های ظهور» دانست و افزود: «شرایط ظهور»؛ مؤلف در این فصل، ضمن بیان تفاوت میان شرایط و نشانه‌های ظهور، این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است: شرایط لازم برای تحقق ظهور و حکومت عدل جهانی، ارتباط شرایط ظهور با طرح و برنامه الهی و طرح و برنامه خاص خداوندی برای تعیین و به وجود آوردن شخصی که بتواند جهان راء رهبری کند.

وی اظهار داشت: مؤلف در فصل «نشانه‌های ظهور»، ابتدا روش کلی خود را در برخورد با روایات مربوط به تعداد نشانه‌های ظهور بیان می‌کند، سپس به بیان مفهوم نشانه و انواع تقسیم‌بندی‌ها در این زمینه می‌پردازد.

احمدی گفت: مؤلف در ادامه برخی اشکالات و ابهاماتی را که در زمینه نشانه‌های ظهور مطرح شده‌اند بیان می‌کند و به آنها پاسخ می‌دهد. سپس نشانه‌های ظهور را اعم از حتمی و غیرحتمی با عنایت به تقسیم‌بندی آنها از نقطه نظرهای مختلف بیان می‌کند که فصول بخش سوم کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

نظر بدهید