کتاب «حماسه حسینی» نقد و بررسی می‌شود
دوشنبه 13 دي 1395

کتاب «حماسه حسینی» نقد و بررسی می‌شود

دوازدهمین نشست نقد و بررسی منابع عاشورایی به نقد و بررسی کتاب «حماسه حسینی» می‌پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، دوازدهمین نشست نقد و بررسی منابع عاشورایی با حضور محمدرضا سنگری رئیس هیئت علمی بنیاد دعبل و محمد اسفندیاری به‌عنوان ناقدان کتاب برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای حضور در نشست نقد کتاب «حماسه حسینی» می‌توانند روز سه‌شنبه 14 مرداد ماه ساعت 10 صبح به دفتر مرکزی بنیاد دعبل خزاعی واقع در خیابان فلسطین نرسیده به میدان فلسطین، بن‌بست سعیدی، پلاک۲ سالن آمفی تئاتر بنیاد دعبل مراجعه کنند.

تاکنون کتاب‌های «کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین(ع)»، «‌مقتل ابی مخنف»، «لهوف»، «مقتل جامع سید الشهداء» و «کتاب رحمت واسعه» در این جلسه‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، حماسه حسینی مجموعه ای مشتمل بر همه سخنرانی ها و یادداشت های استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری درباره حادثه کربلا است. این کتاب در چاپ های اولیه در سه جلد انتشار یافت، ولی در چاپ های اخیر در دو مجلد ارائه گردیده است. جلد اول این مجموعه شامل هفت فصل است. فصل اول با عنوان «حماسه حسینی»، مجموعه سه سخنرانی استاد شهید می باشد که تحت همین عنوان ایراد شده است. فصل دوم را سخنرانی های استاد تحت عنوان «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا» تشکیل می دهد.

«ماهیت قیام حسینی» عنوان فصل سوم این کتاب است و فصل چهارم را سخنرانی آن شهید بزرگوار پیرامون «تحلیل واقعه عاشورا» تشکیل می دهد. «شعارهای عاشورا» عنوان فصل پنجم این کتاب می باشد. فصل ششم شامل هفت سخنرانی استاد شهید تحت عنوان «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» است. در این فصل، علاوه بر مورد بحث واقع شدن موضوع اصلی، «امر به معروف و نهی از منکر» مسائل اجتماعی و سیاسی روز نیز مطرح گردیده و «کارنامه مسلمین در قبال مسأله فلسطین» بررسی شده است.

«عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» فصل هفتم این کتاب است که هفت سخنرانی استاد تحت همین عنوان را شامل می گردد.

جلد دوم مجموعه «حماسه حسینی» شامل نوشته ها و یادداشت های استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در این باب است. این کتاب حاوی مطالبی است که استاد شهید به مرور ایام نگاشته اند و هدف از این نگارش، یادداشت مطالب قابل توجه جهت مراجعات بعدی یا آمادگی برای سخنرانی بوده است. این مطالب از نظر اجمال و تفصیل متفاوت می باشند، به طوری که برخی از آن ها به صورت یک مقاله است و برخی دیگر چند سطری بیش نیست و در موارد اندکی، مطلب با اشاره بیان شده است.

 
نظر بدهید