کتاب «فرزندم»
چهارشنبه 15 دي 1395

فرزندم

کتاب «فرزندم»

کتاب شریف «فرزندم» پیرامون پندها و آموزه های تربیتی پیامبر اکرم( ص)، اهل بیت (ع)، انبیاء و حکما به فرزندانشان، منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، کتاب شریف «فرزندم» پیرامون پندها و آموزه های تربیتی پیامبر اکرم( ص)، اهل بیت (ع)، انبیاء و  حکما به فرزندانشان، منتشر شد.

پیامبران و اوصیای ایشان که بهترین مربّیان بشریّت و پدری خیرخواه برای انسان ها می باشند، از این جهت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، خود و جانشینش علی بن ابیطالب علیه السلام را پدر امّت معرفی نموده است:«انا و علی ابوا هذه الامة؛ من و علی پدران این امتیم» و با مواعظ و نصایح زیبای خود، راهی روشن فرا روی ما قرار داده اند.

عبارات بالا بخشی از مقدمه کتاب ارزنده «فرزندم» است که به تازگی توسط موسسه امام هادی علیه  السلام آماده و موسسه امام هادی علیه السلام چند سالی است که در ضمن فعالیت های تحقیقاتی خویش، پژوهش پیرامون نصایح و آموزه های پدران به فرزندان را آغاز نموده است. این فکر از آنجا کلید خورد که محققان موسسه به این باور رسیدند که پدران و مادران، نتیجه ی یک عمر تجربه خود را در قالب یک یا چند نصیحت در طَبَق اخلاص گذاشته و تقدیم فرزند خویش می نمایند. واضح است که این موضوع دیگر هیچگونه رنگ و بوی سیاست، نیرنگ و غیره نداشته و از روی محبّت و دلسوزی این نصایح را به فرزندان خویش هدیه می دهند.

بی تردید مراجعه به چنین مجموعه ای به عنوان بهترین و خالص ترین نصیحت ها و اندرزها، در رشد فرهنگ، ترقّی و تعالی اخلاق جامعه نقش بسزا و سازنده ای خواهد داشت.

موسسه امام هادی علیه السلام پس از چندین سال پژوهش، در پی تولید مجموعه بزرگی تحت عنوان «موسوعة یا بنی، فی المواعظ و المعارف» بوده که بحمدالله کار به خوبی پیشرفت داشته است؛ اما با توجه به طولانی شدن کار، به پیشنهاد برخی فرهیختگان و دوستان، برگزیده و منتخبی از آن کتاب تحت عنوان «فرزندم» چاپ شد و در اختیار جامعه قرار گرفت.

این کتاب اگرچه نام «فرزندم» بر روی آن نهاده شده است؛ اما در لابلای برخی بخش ها، به نصایح افراد به برادران، ‌اصحاب و غیره نیز اشاره  نموده است.

چاپ نخست کتاب «فرزندم» در قطع وزیری، با 472 صفحه و جلد شومیز، در زمستان 1394 توسط انتشارات پیام امام هادی علیه السلام قم به  چاپ رسید.

شیوه نگارش

در این کتاب مجموعا به 313 موضوع و روایت در قالب بخش های مختلف پرداخته است. در بخش اول پندها و آموزه های چهارده معصوم علیهم السلام به صورتی تفکیک شده و زیبا با ذکر مخاطب پند آمده است. در دومین بخش این نوشتار، از پنج پیامبر الهی نصایحی خطاب به فرزندانشان درج شده است. پندها و آموزه هایی از حکیمان و برخی اعلام، عنوان بخش سوم و چهارم این کتاب ارزنده است. بخش پنجم و ششم کتاب نیز به آموزه هایی از برخی بزرگان و بانوان اختصاص یافته است.

در کتاب «فرزندم» ابتدا نام ناصح (پند دهنده) و منصوح (نصیحت شونده) آمده و سپس شماره احادیث و متن عربی و بعد از آن ترجمه فارسی حدیث ذکر گردیده است. در پاورقی بخشی از اسناد هر حدیث جهت استفاده پژوهشگران ذکر شده است.

محتوای کتاب

مجموع مطالب این کتاب در شش بخش کلی تقسیم شده که هر بخش مشتمل بر مطالب بسیار ارزنده و آموزنده است:


  • بخش اول:پندها و آموزه های پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام شامل:


رسول اکرم صلی الله علیه و آله (7مورد)

امیرالمومنین علیه السلام (9 مورد)

فاطمه زهرا علیها السلام (1 مورد)

امام حسن مجتبی علیه السلام (2 مورد)

امام حسین علیه السلام (3 مورد)

امام علی بن حسین علیه السلام (3 مورد)

امام محمد باقرالعلوم علیه السلام (3 مورد)

امام جعفر صادق علیه السلام (4 مورد)

امام موسی بن جعفر علیه السلام (3 مورد)

امام علی بن موسی الرضا علیه السلام (1 مورد)

امام جواد علیه السلام (1 مورد)

امام هادی علیه السلام (1 مورد)

امام حسن عسکری علیه السلام (1 مورد)

امام مهدی علیه السلام (1 مورد)


  • بخش دوم:پندها و آموزه هایی از انبیاء علیهم السلام شامل:


حضرت نوح علیه السلام (2 مورد)

حضرت یعقوب علیه السلام (1 مورد)

حضرت ابراهیم علیه السلام (1 مورد)

حضرت داوود علیه السلام (1 مورد)

حضرت سلیمان علیه السلام (1 مورد)


  • بخش سوم:پندها و آموزه هایی از حکیمان شامل:


شصت آموزه و نصیحت از لقمان حکیم


  • بخش چهارم:پندها و آموزه هایی از برخی اعلامشامل:


احنف بن قیس،  اکثم بن صیفی، امام خمینی، ثابت بن عبدالله بن زبیر، اوس بن حارثه، سیدجعفرملحوس، زهیر بن جناب کلبی، حاتم طائی، حارث بن کعب،    زید بن علی بن الحسین، حسن بصری، رشید هجری، عباس بن عبدالمطلب، زید بن اسلم، صحیب بن سنان، طاووس بن کیهان، حذیفه یمانی، عبدالله بن جعفر، عبدالله بن حسن مثنی، وهب بن منبه، سیدبن طاووس، عبدالله بن مسعود، علی بن بابویه       ، ورقة بن نوفل و...


  • بخش پنجم: پندها و آموزه هایی از برخی بزرگانشامل:


هفت مورد از پند های با ارزش


  • بخش ششم:پندها و آموزه هایی از برخی بانوان شامل:


چهار مورد از پند های با ارزش

فهرست منابع

در تولید کتاب «فرزندم»، بیش از دویست و پنجاه منبع دسته اول و غیره از کتاب های شیعه و اهل سنت به کار رفته که بر اساس حروف الفبای فارسی و به طور منظم در شانزده صفحه، در انتهای کتاب آمده است.

راه های ارتباطی جهت خرید این کتاب

ü    مراجعه به دفتر مرکز پخش به نشانی: قم خیابان توحید، کوچه 5، پلاک 31 موسسه امام هادی علیه السلام

ü    تماس تلفنی و سفارش ارسال کتاب توسط پست با شماره تلفن: 02538825255

ü    مراجعه به نشانی اینترنتیwww.imamhadi.ir و سفارش این کتاب

مطالعه این کتاب سود بخش به

سخنرانان، اساتید ،معلمان و مربیان،

پدران و مادران و عموم مردم، توصیه می شود.

 
نظر بدهید