مخاطب بی‌واسطۀ امام صادق(ع) شوید
یکشنبه 10 مرداد 1395

نگاهی به کتاب «نامه‌های امام صادق (ع) به شیعیان»

مخاطب بی‌واسطۀ امام صادق(ع) شوید

در حین مطالعۀ کتاب «نامه‌های امام صادق علیه السلام به شیعیان»، خویشتن را مخاطب بی‌واسطۀ امام در می‌یابید و صد‌ها سال فاصله از میان برداشته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، گاهی در لحظه‌های سرگردانی و اضطراب و بلاتکلیفی دلمان می‌خواهد، بزرگتری، فرد آگاه و دل سوزی با لحنی صمیمی و همدلانه با ما به گفت‌وگو بنشیند. دلمان می‌خواهد در حالِ بدمان، به ما امید دهد، راهکار دهد، چیزهای نامفهوم را برایمان معنا کند و به ما برنامه دهد، تا از این سرگردانی خارج شویم، هدف پیدا کنیم، آرامش بگیریم و تحمل سختی‌ها و مشکلات برایمان آسان‌تر شود.
اما هر نصیحت کننده‌ای نمی‌تواند برای جان تشنۀ ما قابل اعتماد باشد تا حرف‌هایش را با جان و دل بپذیریم. چه کسی بیشتر از امام معصوم حال ما را خواهد فهمید و راهنماییِ همه جانبه را به ما عرضه خواهد داشت؟
اما متأسفانه کتاب‌های حدیثی کمتر به این نیاز پاسخ می‌دهند، زیرا نوع ترجمه، سنگینی لحن و ارجاعات و توضیحات و تفاسیر نویسنده، خواننده‌ای که مشتاق به سوی آن شتافته را هرچه بیشتر از کلام امام دور می‌کند.
اگر به دنبال جرعه‌ای آرامش و هدایت هستید مطالعۀ کتاب «نامه‌های امام صادق علیه السلام به شیعیان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب شامل سه نامه و توصیه خطاب به شیعیان در چگونگی تفکر و رفتار و تعاملات اجتماعی است. به علاوه فصل چهارم کتاب که در برگیرندۀ گفتارهای کوتاه امام و تکمیل کنندۀ توصیه‌ها است.
کتاب «نامه‌های امام صادق علیه السلام به شیعیان» با ترجمه و گردآوری زینب مهاجری سال 1393 توسط نشر معارف در 96 صفحه در قطع پالتویی به چاپ رسیده است.
کتابچه‌ای مختصر و مفید که مترجم و گردآورنده برای برداشتن مرز این فاصله و ایجاد رابطه‌ای همدلانه بین امام و خوانندۀ فارسی زبان، تنها به آوردن متن فارسی نامه‌ها اکتفا کرده و از قرار دادن متن عربی و عبارات و اصطلاحات تخصصی و عربی در متن و هرگونه تحلیل و توصیه و حاشیه‌نگاری خطابه‌ای خودداری کرده و با ادبیات شیوا و بدون تکلف متن ناب کلام امام را در اختیار خوانندگان قرار داده است. به گونه‌ای که در حین مطالعه خویشتن را مخاطب بی‌واسطه امام در می‌یابید و صد‌ها سال فاصله از میان برداشته می‌شود.
 
نظر بدهید