رمان و داستان قابلیت استناد تاریخی ندارند
سه شنبه 21 دي 1395

یعقوب توکلی در برنامه «شابک» مطرح کرد

رمان و داستان قابلیت استناد تاریخی ندارند

یک نویسنده گفت: رمان و داستان به دلیل اینکه ماهیت تخیلی دارند قابل استناد نیستند اما در ادبیات تاریخی نویسنده موظف است برداشت دقیق خود از حوادث را ارائه دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، یعقوب توکلی نویسنده و استاد دانشگاه با حضور در برنامه «شابک» در خصوص نگارش تاریخ گفت: در نگارش تاریخ ابتدا روایت ذهن انسان را جذب می‌کند و بعد از اینکه مدتی روایت‌های ذهنی در فکر جمع آوری می‌شود آرام آرام ارتباط آنها برای انسان موضوعیت پیدا می‌کند و اینگونه است که علم تاریخ در ذهن مخاطب و خواننده هم شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: حرفی که در فضای ادبیات تاریخی می‌توان زد در فضای داستان و رمان‌های تاریخی نمی توان گفت و رمان و داستان به دلیل اینکه ماهیت تخیلی دارند قابل استناد نیستند اما در ادبیات تاریخی نویسنده موظف است برداشت دقیق خود از حوادث را ارائه دهد و هیچ دخل و تصرفی بر تاریخ ندارد.
این نویسنده با اشاره به لذت‌های نگارش و مطالعه تاریخ عنوان کرد: فهم زندگی انسان‌ها و پاسخ به سوالات ذهنی و سیری نفسانی در گذشته از لذت‌های مطالعه تاریخ است. من تاریخ را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب نکردم بلکه تاریخ به عنوان یک علاقه و جذابیت با من مانوس بوده و همواره به دانشجویانم برای انتخاب رشته توصیه می‌کنم به یک کتابخانه بروند و ببینند بیشتر به چه کتابی گرایش دارند و چه کتابی است که نمی‌توانند دست از خواندن آن بکشند و موضوع آن کتاب می‌تواند رشته تحصیلی باشد که در آن پیشرفت خواهند کرد.
توکلی در پایان با اشاره به آرزوی تاریخی خود گفت: اخیرا به یک سری روش‌هایی در نوشتن تاریخ رسیده‌ام که معتقدم بخشی از حوزه معرفت دینی ما می‌توان با این روش نگارش تقویت شود و بر این اساس قصد دارم یک دوره تاریخ ائمه و پیامبر را بازنویسی کنم و اگر آن اتفاق رخ بدهد فکر می‌کنم ادبیات دینی ما جهانی‌تر و بین‌المللی خواهد شد و این آرزویی است که سال هاست در پی رسیدن به آن هستم.
معرفی و متن خوانی کتاب «گاهی حواست نیست» سروده علی داوودی که انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده، از دیگر بخش‌های برنامه «شابک» بود.
 
نظر بدهید