آموزش کلام اسلامی
چهارشنبه 22 دي 1395

آموزش کلام اسلامی

اعتقادات و صحبت از آن از اموری است که دارای اهمیت بسیاری هستند. معنای اعتقادات و ضرورت بررسی آن و همچنین بررسی مفهوم کلام اسلامی و شناخت قلمرو آن، از مقدمات این بحث شمرده می‌شوند. تبحر در بیان سیر مسائل اعتقادی و نگاه عمیق به آن، از اموری است که هر نوشته‌ای در این زمینه باید آن را برای مخاطب و خواننده خود فراهم آورد. یکی از بهترین کتبی که در این زمینه گامی قابل‌توجه برداشت و با نگاهی دقیق و موردپسند مخاطب جوان، مسائل اعتقادی را به‌خوبی بیان نمود کتاب آموزش کلام اسلامی تألیف دکتر محمد سعیدی مهر است.
نگاهی اجمالی و قابل‌تحسین به مفهوم کلام اسلامی و بررسی قلمرو آن و سپس تحلیل جایگاه توحید در اعتقادات و بررسی اقسام آن و نگاهی دقیق به مسئله عدل الهی همراه با چینشی منطقی، ابواب مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است مسئله خطیر و مهم توحید افعالی، جایگاه ارزنده‌ای در این کتاب را به خود اختصاص داده و این مجموعه را از این حیث منحصربه‌فرد می‌نماید. مؤلف این کتاب در این مجموعه ارزشمند، تبحر و تسلط علمی خود بر مباحث را به نمایش گذاشته و با بیان روشن و منطقی و در عین حال علمی و دقیق خود، مخاطب را تا پایان کتاب همراه خود کرده و لذتی به‌یادماندنی را از این مجموعه به خواننده هدیه می‌نماید. این اثر تأثیرگذار مؤلف به خاطر چینش منطقی و بیان تحلیلی جذاب نسبت به گزاره‌های توحیدی، نشانگر هنرمندی او در عرضه دلایل اثبات و تحلیل وجود خداوند و صفات و افعال اوست.
از جمله نقاط قوت این مجموعه همان‌طور که گفته شد، چینش مناسب و ترتیب منطقی مباحث است که با بار علمی والای کتاب همراه شده و هنر نویسنده را به نمایش می‌گذارد. بررسی مقدمات هر بحث و سپس بررسی و تحلیل نتیجه هر قسمت، از ویژگی‌های این کتاب است که آن را از همنوعان خود متمایز می‌سازد.
برچسب‌ها:
نظر بدهید