تکلم پنجم
شنبه 25 دي 1395

تکلم پنجم

«تکلم پنجم» عنوان غزل‏مرثیه‏های عاشورایی جمعی از شاعران آیینی است که توسط شاعر گرانقدر حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا جعفری و انتشارات آرام دل گردآوری و منتشر شده است. رضا جعفری که خود یکی از شعرای آیینی است تاکنون چندین اثر در همین حوزه منتشر نموده است اکنون در «تکلم پنجم» مجموعه‏ای فراهم آورده از غزل‏واره‏ها و قصیده‏ها و رباعی‏ها و دوبیتی‏ها و سایر قوالب شعری که به جز چند شعری که در ابتدا حول محور امام زمان(عج) است و چند شعر دیگری که درباره امام حسن و امام رضا علیهم‏السلام در انتها آمده، بقیه تماماً به موضوع قیام امام حسین علیه‏السلام اختصاص دارد. البته بیشتر اشعار در قالب غزل سروده شده است.
در این اثر سعی گردیده از بین بهترین اشعار آیینی بیش از هشتاد شاعر معاصر منتخبی قابل توجه فراهم گردد. در بین خیل شاعران جوان و آتیه‏دار فرهنگ عاشورایی نام‏هایی به چشم می‏خورد که هر کدام حداقل یکی دو اثر خود در این حوزه سروده‏هایی دارند. شاعرانی چون وحید قاسمی، علی‏اکبر لطیفیان، امیر اکبرزاده، جواد محمدزمانی، مریم سقلاطونی، نغمه مستشار نظامی و رضا جعفری و البته چندین شاعر دیگر که در همین صف می‏گنجند.
این دفتر بر اساس موضوع فهرست‏بندی شده و نام شاعر یا شعرش در فهرست ذکر نشده که بهتر بود در فهرست‏بندی این اثر شایسته دقت بهتری صورت می‏گرفت. اما موضوعاتی که شاعران در آن ساحت شعرسرایی نموده‏اند عبارتند از: امام زمان علیه‏السلام، امام حسین علیه‏السلام، حضرت مسلم علیه‏السلام، ورودیه، حضرت رقیه علیها سلام، طفلان حضرت زینب علیهم السلام، حضرت عبدالله‏بن الحسن علیه‏السلام، حضرت قاسم علیه‏السلام، حضرت علی‏اصغر علیه‏السلام، حضرت علی‏اکبر علیه‏السلام، حضرت عباس علیه‏السلام، شب عاشورا، روز عاشورا، شام غریبان، اسارت، امام سجاد علیه‏السلام، حضرت سکینه علیها‏السلام، اربعین، امام حسن علیه‏السلام و امام رضا علیه‏السلام.
در مجموعه‏ای که نام برده شد گاه با اشعاری مواجه‏ایم که از لحاظ قدرت، استحکام زبانی، تخیل شاعرانه و بیان شاعرانه نه تنها احساس می‏شود چیزی از قدمای شعر آیینی کم ندارد بلکه گوی سبقت را از آنان ربوده است. به اختصار به چند نمونه به ناچار اکتفا می‏شود:
"یک جلوه از خدا به روی خاک دیدنی است
آری ظهور وارث افلاک دیدنی است
خورشیدهای زائران این راه گفته‏اند
رنگین‏کمان به دیده نمناک دیدنی است
باور نمی‏کنید اگر، برکه شاهد است
تصویر ماه در نظر پاک دیدنی است..."
(در وصف امام زمان (عج)؛ میثم مؤمنی‏نژاد ص ۱۳)
"در نمازم مستم امشب در سرم هوهوی کیست؟
قامتم را کی ببندم؟ قبله اصلاً سوی کیست؟
گیرم آنچه در مقاتل آمده افسانه است
بوی خون می‏آید ز مهر نمازم، بوی کیست...؟"
(کاظم بهمنی، ص ۴۹)
«تکلم پنجم» مملو از شعر شاعرانی است که دست‏پرورده هیأت مذهبی‏اند و سال‏هاست با روضه اهل بیت علیهم‏السلام رشد و نمو پیدا کرده‏اند؛ لذا شعرشان رنگ و بوی هیأت دارد و این سبب شده است مخاطب به راحتی با شعر ارتباط برقرار کند.
در نمازم مستم امشب در سرم هوهوی کیست؟
قامتم را کی ببندم؟ قبله اصلا سوی کیست؟
گیرم آنچه در مقاتل آمده افسانه است
بوی خون می‏آید ز مهر نمازم، بوی کیست؟
سنگی آمد از مقاتل بین ابروها نشست
هیچ محرابی نمی‏داند که این ابروی کیست؟
با سر انگشت دارد ذکر می‏گوید هنوز
آه این دستی که افتاده زمین بازوی کیست؟
بر سر نی رفته و کمتر نگاهش می‏کند
خواهرش می‏پرسد از خود چشم‏هایش سوی کیست؟
نیزه‏داران پشت سر گاهی زنی را دیده‏اند
این رد خون پس بگو جامانده از پهلوی کیست؟
(کاظم بهمنی؛ ص ۴۹)
برچسب‌ها:
نظر بدهید