نویسندگان دچار ایست فکری شده‌اند
چهارشنبه 13 مرداد 1395

انتقاد کامران پارسی‌نژاد از رویه این روزهای ادبیات داستانی:

نویسندگان دچار ایست فکری شده‌اند

منتقد ادبیات داستانی معتقد است که برخی از نویسندگان حرفه‌ای نیز رمان نمی‌خوانند و دچار ایست فکری شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، جلسه نقد رمان «پنج‌شنبه فیروزه‌ای» با حضور سارا عرفانی، نویسنده اثر و کامران پارسی‌نژاد، احسان عباسلو و میرشمس‌الدین فلاح هاشمی در محفل انس برگزار شد.
در ابتدای این برنامه کامران پارسی نژاد نویسنده و منتقد در سخنانی عنوان داشت: تأکید زیادی دارم که نویسندگان ما مطالعات زیادی در علوم انسانی داشته باشند. متأسفانه طبق آمار غیر رسمی که دوستانم به من داده‌اند این است که دیگر نویسندگان حرفه‌ای ما نیز رمان نمی خوانند! و این فاجعه است. این باعث می شود ضربات جبران‌ناپذیری بر ادبیات داستانی ما وارد شود. الان هم می‌بینم بیشتر نویسنده‌ها دچار ایست فکری شده‌اند.  اینکه خانم عرفانی وارد عرصۀ ادبیات دینی شده‌اند ارزشمند است. ادبیات دینی ما سابقۀ دیرینه دارد.
پارسی‌نژاد در ادامه گفت: ما در ایران اشراف زیادی به اصطلاحات ادبیات داستانی غرب نداریم. مثلاً رمان عامه‌پسند در ایران و غرب تعریف متفاوتی دارد. رمان عامه‌پسند در ایران از لحاظ ساختاری بسیار ضعیف است. درحالی‌که در غرب ساختار درست است ولی برای عموم مردم نوشته می‌شود.
وی افزود: عمده‌ترین مشکلی که ما در این اثر می‌بینیم زیاده‌گویی‌ها و توصیفات لحظه‌به‌لحظه است. اکثر منتقدین گفتند این کتاب آداب زیارت است درست مگر آداب زیارت چقدر حجم یک اثر را اشغال می‌کند؟ ببینید اگر خواننده نتواند کتاب را بخواند و برایش خسته‌کننده شود آن را رج می‌زند. من صادقانه بگویم خودم بعضی جاها را رج زدم.  این کتاب از نظر من رمان عامه‌پسند قابل قبولی است. ولی این اثر مرا نگرفت! انتخاب واژه‌های زیباتر مخصوص در شیوۀ روایت با تجربه به دست می‌آید. می‌توانست زیباتر باشد نثر این رمان.
در ادامه میرشمس‌الدین فلاح هاشمی نیز در سخنانی مطرح کرد: این کتاب خود معرف خود است و به نظر من توانسته است نظر مخاطب را جلب کند. البته به جرأت می‌توانم بگویم با توجه به شناختی که از نویسنده دارم اثر بعدی خانم عرفانی خالی از نکات منفی است که جناب پارسی‌نژاد اشاره کردند.
فلاح هاشمی افزود: همیشه گفته‌ایم که خیلی از محتواهای ارزشی می‌تواند در قالب رمان‌های عامه‌پسند جای گیرد. بنده به شخصه از چاپ این رمان خوشحال شدم. این اثر و امثال این اثر شاید باعث آشتی مخاطب عامه‌پسند با رمان‌های دینی و معناگرا شود. اعتقادم بر این است الان جامعه ما به این نوع قلم بسیار نیاز دارد.
 
نظر بدهید