کتاب «اهل بیت در متون اسلامی آندلس» منتشر شد
شنبه 02 بهمن 1395

کتاب «اهل بیت در متون اسلامی آندلس» منتشر شد

کتاب «اهل بیت در متون اسلامی آندلس»، تألیف محمدرضا شهیدی پاک، حاصل تلاش مؤلف از سال 1378 تا کنون است که به بررسی میراث مکتوب شیعه در بین متون اسلامی آندلس است که به وسیله علما و دانشمندان آندلسی خلق شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر،به نقل از خبرگزاری فارس، در منابع مغربی و اندلسی از رویداد حذف اهل بیت و علویان از جریان قدرت در صدر اسلام و تأسیس دولت اموی در شام و سپس در قرطبه پایتخت اندلس که استمرار استکبار اموی در غرب جهان اسلام بود با عنوان «ملکه الامویه وهلکه العلویه» یاد شده است.
با وجود همه اقدامات امویان در حذف اهل بیت(ع) از صحنه معارف و فرهنگ در آندلس، اهل بیت(ع)، در طی 9 قرن حضور مسلمانان در آنجا، به وسیله بسیاری از علاقه‌مندان به اهل بیت مورد برسی قرار گرفت و در قلب متون و آثار علما و دانشمندان اندلسی ثبت شد و اهل بیت(ع) از عناوین اصلی تاریخ اندلس است. گزارش‌ها و متون اندلسی در مورد اهل بیت(ع) امروزه از اهمیت بالایی در عرصه  معارف دینی و فرهنگ و تاریخخ اسلام و ادبیات و سیاست شیعی برخوردار است.
در پژوهش حاضر معارف مربوط به اهل بیت در ادوار مختلف تاریخ حضور مسلمانان در اندلس از امویان تا بنی‌احمر (983هـ/1516م) امده است. هنوز بسیاری از خاورشناسان اروپایی و آمریکایی همچون لینگز 2005، ولیری 1989و پپترز، به روش اموی، می‌کوشند تا مفهوم و مصادیق اهل بیت را که به استناد روایت و قرآن منحصر محمد(ص)، علی، فاطمه، حسن حسین(ع) است به همه صحابه سرایت دهند. اهمیت اهل بیت در متون اسلامی اندلس، تأکید براین انحصار است.
کتاب «اهل بیت در متون اسلامی اندلس»، تألیف محمدرضا شهیدی پاک عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با شماره کتابشناسی: 4122498 و رده بندی کنگره: 1395ش9الف9/103DP که توسط انتشارات علویون قم در سال 1395 برای اولین بار در قطع وزیری متوسط و با جلد شمیز چاپ و با 224 صفحه منتشر شده است.
مؤلف در پیشگفتار اهداف و انگیزه پژوهش علمی خود را شرح داده است. این اثر در فهرست بندی مفصل، مطالب کتاب در 14 باب و 58 فصل و 55 قسم و 11 فرع دسته‌بندی شده است. عناوین هریک از باب‌ها، فصول و قسم‌ها و فروع با عنوان کتاب ارتباط منطقی دارد که برخی فصول و قسم‌ها و عبارات گرچه کوتاه هستند ولی مطالب و گزارشات و تحلیل‌ها علمی و مستند. فروع زیر قسم‌ها و فصول و فصول نیز زیرباب‌ها آمده‌اند، ارجاعات به صورت زیرنویس هستند. و در پایان هم فهرست منابعی که در پژوهش کتاب استفاده شده معرفی شده است.
 
نظر بدهید