یوسف قوجق دبیر پانزدهمین دورۀ جشنواره قلم زرین شد
چهارشنبه 06 بهمن 1395

یوسف قوجق دبیر پانزدهمین دورۀ جشنواره قلم زرین شد

در آخرین جلسه هیئت مدیره انجمن قلم ایران، یوسف قوجق (نویسنده) به عنوان دبیر پانزدهمین دورۀ جشنواره قلم زرین انتخاب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری نسیم، در آخرین جلسه هیئت مدیره انجمن قلم ایران، یوسف قوجق (نویسنده) به عنوان دبیر پانزدهمین دورۀ جشنواره قلم زرین انتخاب شد.
یوسف قوجق، متولد اول خرداد 1347، دارای لیسانس ادبیات و فوق‌لیسانس علوم اجتماعی (گرایش مردم‌شناسی) و عضو انجمن قلم ایران است. داستان نویسی را از دهه هفتاد آغاز کرده و در دو حوزه نوجوانان و بزرگسالان می‌نویسد‌. بیش‌ترین دغدغه او در آثارش، که غالبا فضایی بومی نیز دارند، جامعه، فرهنگ، انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی و دفاع مقدس است. نخستین کتابش با عنوان کجاوه (مجموعه داستان) در سال 1370 از انتشارات برگ و تازه‌ترین رمانش با عنوان “وقت جنگ، دوتارت را‌ کوک کن” در سال 1393 از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. برخی از آثار وی جوایزی را کسب کرده‌اند که از جمله می‌توان به جایزه کتاب فصل، جشنواره قلم‌زرین، جشنواره داستان انقلاب، جشنواره کتابهای دفاع مقدس و جشنواره رشد اشاره کرد.
جشنواره قلم زرین که با این انتخاب، پانزدهمین دورۀ خود را آغاز می‌کند، با سابقه‌ترین و منظم‌ترین جشنواره ادبی غیر دولتی کشور است، که همه ساله در 14 تیرماه(روز ملی قلم) برگزار می‌شود و در پنج رشته داستان (بزرگسال و کودک و نوجوان)، پژوهش و نقد ادبی و شعر (بزرگسال و کودک و نوجوان)، برگزیدگان خود را معرفی می‌کند و مورد تقدیر قرار می‌دهد.
برخی از دبیران دوره های پیشین این جشنواره عبارت‌اند از: رضا اسماعیلی، راضیه تجار، محمدرضا اصلانی، احمد شاکری، رضا رسولی، علی‌اکبر والایی و کامران پارسی‌نژاد.
دبیر جشنواره به عنوان نخستین کار، داور و سرداوران مورد نظر خود برای هر یک از بخش‌های پنجگانه فوق را به هیئت مدیره انجمن قلم معرفی می‌کند؛ تا پس از تایید به کار مشغول شوند. این داوران می توانند از میان اعضای انجمن یا خارج آن باشند.
 
نظر بدهید